بهترین روش‌های نصب رک‌ سرور و مدیریت کابل‌

نصب رک‌ سرور

تنها سه نوع دارایی با ارزش در کسب و کار جهانی وجود دارد: زمان، سرمایه و تخصص. ما نمی‌توانیم هیچ یک از آنها را نادیده بگیریم. فرض کنید که در حال برنامه ریزی برای شکل دهی و شروع عملیات پیکربندی مرکز داده خود یا بهینه سازی آن هستید. در این صورت یک مساله مهم، جمع کردن هر سه فاکتور بالا در یکجاست، یعنی فراهم آوردن پول، زمان و تخصص برای آغاز کار. در عین حال فاکتورهای دیگری هم وجود دارد که می‌توانید برای صرفه جویی در هزینه و زمان بکار ببرید. در این مقاله جهت نصب رک‌ سرور چند ایده برای شما ارائه می‌شود که هم در وقت و هم در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند.

 

مزایای مدیریت کابل‌های رک‌ سرور

یک سوال متداول مطرح می‌شود: اپراتورهای مرکز داده دقیقاً از مدیریت کابل در هنگام نصب رک‌ سرور چه بهره‌ای می‌برند؟

بهبود عملکرد سیستم: مدیریت کابل رک، یعنی جدا کردن کابل‌ها و سیم‌ها در داخل رک‌ها که تداخل کابل‌ها با یکدیگر را کاهش می‌دهد.

در دسترس بودن: گاهی اوقات یک کابل به هم ریخته ممکن است اپراتورهای مرکز داده را دچار اختلال کند و منجر به خطاهای انسانی شود که به مجموعه‌ای از مشکلات برای سیستم کلی ختم شود. مدیریت موثر کابل رک، خطای انسانی را کاهش می‌دهد.

نگهداری و سرویس دهی بهبود می‌یابد: مدیریت موثر کابل رک همچنین دسترسی آسان‌تر و ایمن‌تر به تجهیزات، بطور جداگانه را تضمین می‌کند.

افزایش راندمان خنک‌کننده: وقتی مدیرت کابل‌ها تصحیح اجرا شود، مسیر کابل‌ها خارج از مسیر خروج هوای گرم در رک‌ها قرار گرفته و عمر آنها افزایش یافته و بهینه‌سازی هزینه و انرژی انجام می‌شود.

مقیاس‌پذیری بهبود یافته: مدیریت کابل رک، حرکت‌ها، افزودن‌ تجهیزات و تغییرات را ساده می‌کند و ادغام رک‌ها و اجزای اضافی را برای رشد آینده آسان‌تر می‌سازد.

 

رک

 

از فضای رک خود عاقلانه و آگاهانه استفاده کنید

هر چه کارآمدتر از فضای رک خود استفاده کنید، بیشتر می‌توانید در فضای مرکز داده خود صرفه‌جویی کنید. در زمانی که بسیاری از مراکز داده نیاز به رشد سریع را تجربه می‌کنند، استفاده ایده آل از فضا، نکته‌ای کلیدی‌ست. پس چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

  • در هنگام نصب رک‌ سرور از رک‌هایی استفاده کنید که اندازه آنها مناسب تجهیزات مرکز داده شما باشد. مطمئن شوید که رک سرور مناسب را از نظر اندازه انتخاب کرده‌اید. بنابراین فضا را هدر ندهید.
  • در صورت امکان از کابل‌های کوتاهتر استفاده کنید؛ زیرا در این صورت امکان جریان هوای بیشتر فراهم خواهد شد و کارایی تجهیزات را بهبود می‌بخشد و در عین حال فضای کمتری را اشغال می‌کند.
  • از کابل منیجر (ZeroU) استفاده کنید. این مورد نه تنها باعث صرفه‌جویی در فضای مفید رک‌ها می‌شود، بلکه نصب آن‌ها آسان‌تر کرده و فضای بیشتری به تکنسین‌ها و نصاب‌ها برای تعمیرات و تغییرات می‌دهد.
  • به فضاسازی عمودی و افقی توجه کنید. از منیجر کابل‌های عمودی 22 RU یا 11 RU با مشخصات پایین‌تر برای ایجاد و نگهداری فضای اضافی در طرفین رک سرور خود استفاده کنید.

همه این موارد فوق باعث می‌شود که از فضای رک خود به بهترین شکل استفاده کنید.

رک سرور

از نامنظم رها کردن رک سرور خودداری کنید

افزودن‌ها، تغییرات و جابجایی‌ها می‌تواند منجر به آشفتگی واقعی در پشت رک سرور شما هنگام نصب رک‌ سرور و مواقع دیگر شود. هر تکنسینی هر از گاهی این مورد را مشاهده می‌کند، مرتب کردن آن نه تنها اتلاف وقت است، بلکه می‌تواند از جهات مختلف برای مرکز داده هزینه داشته باشد.

کابل‌های نامرتب که به درستی هدایت نمی‌شوند، اغلب در نقاط حساس شکسته می‌شوند و تداوم خود را از دست می‌دهند. در هم بودن باعث می‌شود که کانکتورها نیز دچار سایش و پارگی بیشتری شوند و جریان هوا هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد که برای تجهیزات مخرب است.

اگر یک رک سرور نامرتب دارید، آن را تمیز کنید و در اسرع وقت بهینه سازید. برای بسته‌بندی کابل‌ها از روکش‌ها و گره‌های کابل “Velcro” استفاده کنید و مرحله بعدی صرفه‌جویی در زمان را که شامل برچسب‌گذاری و سازماندهی‌ست، انجام دهید.

 

هدف از قرار دادن رک سرور چیست؟

سرور رک که به آن سرور رک مونت نیز می‌گویند، وسیله‌ای‌ست که برای استفاده به عنوان سرور اختصاص داده شده و برای نصب در چارچوبی به نام رک طراحی شده است. قفسه شامل چندین شکاف نصب به نام bay است که هر کدام برای نگه داشتن یک واحد سخت افزاری طراحی شده اند که با پیچ در جای خود محکم شده است.

 

چگونه از مشکلات سرور جلوگیری کنیم؟

4 راه برای کاهش خطر خرابی سرور

  • از گرمای بیش از حد خودداری کنید. اطمینان حاصل کنید که سرور خود را خنک نگه دارید؛
  • رک‌ها را تمیز نکه دارید. گرد و غبار و زباله می‌توانند به سرعت در دستگاه شما جمع شوند، بنابراین مراقب تمیزی اتاق سرور باشید؛
  • مطمئن شوید که به سرور مناسب مجهز هستید؛
  • قدرت را ثابت نگه دارید.

 

یک پروتکل برچسب‌گذاری داشته باشید و همه چیز را برچسب گذاری کنید

همواره بخصوص در هنگام نصب رک‌ سرور باید بدانید که “ANSI TIA 606-B” یک استاندارد برچسب گذاری کابل‌هاست؛ اما استانداردی‌ست که به مراکز داده کمک می‌کند تا حد ممکن سازماندهی شوند. این مورد شامل راه اندازی یک سیستم سازگار و استاندارد برای برچسب زدن کابل‌ها و تجهیزات است و شامل استفاده از:

  • برچسب‌های دائمی
  • برچسب‌ها در دو سر کابل‌ها
  • برچسب‌های خوانا
  • ثبت پروتکل‌های برچسب گذاری در مکان‌های فیزیکی
  • کدگذاری رنگ
  • یک نامگذاری مشترک که همه آن را درک می‌کنند

پس از ایجاد یک پروتکل برچسب زدن، اطمینان حاصل کنید که همه چیز برچسب گذاری شده است.

 

مدیریت کابل شبکه

مرکز داده خود را برای جریان یافتن موثر هوا بهینه کنید

چه کابل‌ها را در زیر زمین یا بالای سقف کاذب، نصب و اجرا کنید، باید برنامه‌ای برای به حداکثر رساندن جریان هوا در مرکز داده خود داشته باشید. هر گونه تغییر زیاد در دما، فشار یا رطوبت هوا، همگی بر کارایی مرکز داده شما تأثیر می‌گذارد. این به معنای استفاده از کابل‌ها در سایز، اندازه و طول مناسب است. مدیریت کابل رک در اتاق سرور و داشتن یک برنامه کلی جریان هوا بسیار اهمیت دارد و شامل تمام مراحل بالا می‌شود، اما باید دانست که افزودن لایه اضافی در رک‌ها و بطور کلی هر اقدامی که انجام می‌دهید بر جریان هوا تأثیر می‌گذارد.

 

مانیتورینگ و اتوماسیون از راه دور و نصب رک‌ سرور

در نهایت، نظارت و اتوماسیون از راه دور به معنای تعداد تکنسین‌های کمتری در داخل و خارج از تأسیسات است که وجود افراد کمتر در فضا، برای جریان هوای سیستم‌های HVAC  مفیدتر است. همچنین راندمان جریان هوا آسان‌ شده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

وجود سیستم کنترل و مانیتورینگ از راه دور به این معنی‌ست که شما می‌توانید مشکلات را قبل از شروع آنها تشخیص دهید. چراکه خیلی مشکلات ممکن است از نظر تکنیسین‌ها دور بماند. نه تنها هشدارها مربوط به مشکلات و آسیب‌ها را از این طریق به صورت اتومات و آنلاین دریافت خواهید کرد. بلکه یک سیستم نظارت از راه دور می‌تواند مصرف انرژی را در مرکز داده کاهش دهد.

امنیت شبکه از لحاظ تجهیزات فیزیکی اتاق سرور اغلب نادیده گرفته می‌شود و به آن توجهی نمی‌شود؛ اما راه حل مناسب می‌تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی کند.