رک در مرکز داده چه اهمیتی دارد و هزینه نصب آن چقدر است؟

رک

هزینه نصب رک در اتاق سرور چقدر است؟ این یک سوال رایج برای بسیاری از شرکت‌هاست که ترجیح می‌دهند هزینه‌های خود را پایین نگه دارند. هنگام در نظر گرفتن چنین سرمایه‌گذاری‌هایی، باید به مزایای آن‌ها و اینکه اگر آنها را اجرا نکنید چه اتفاقی می‌افتد، توجه کنید.

پاسخ به این سوال این است که بدون رک‌های سرور، تجهیزات شما بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند؛ زیرا مستعد خرابی و یا سرقت هستند و تعمیر و نگهداری آنها می‌تواند دشوار باشد. ممکن است سوال کنید که مزایای رک در  مرکز داده چیست؟ این مقاله نگاهی به پاسخ این پرسش دارد؛ بنابراین با ما همراه باشید.

 

نحوه کار رک‌ها در مرکز داده

رک مرکز داده یا اتاق سرور، نوعی چارچوب است که معمولاً از فولاد ساخته می‌شود و سرورها، کابل‌ها و سایر تجهیزات شما را در خود جای می‌دهد. سرورها می‌توانند به خوبی در قالب رک قرار بگیرند و سازماندهی و ایمنی به دست آورند. رک مرکز داده می‌تواند از منظر دیگری نیز برای شما مفید باشد، از جمله:

جریان هوا

جریان هوا شاید یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها در نحوه کارکرد رک‌هاست. رک‌ها در مراکز داده، هوای کافی را برای جریان بین سرورها و سایر تجهیزات فراهم می‌کند. باعث خنک نگه داشتن سرورها می‌شود، از آسیب‌هایی که ممکن است در دماهای شدید ایجاد شود جلوگیری کرده و همچنین به کارکرد سرورها با سرعت مطلوب کمک می‌کند.

سازمان دهی سیم‌ها

مرتب نگه داشتن سخت افزارها در فضای رک، سازماندهی سیم کشی را آسان‌تر می‌کند. سیم‌ها را می‌توان به طور منظم و یکنواخت سازمان داد و به تکنسین‌ها کمک کرد تا در صورت نیاز سیم مناسب را پیدا کنند. همچنین می‌توان از گره خوردن و آسیب‌های رایج دیگر جلوگیری کرد.

دسترسی بهتر

تعداد رک‌های موجود در یک مرکز داده به میزان دسترسی شما به سرورها بستگی دارد. قفسه‌های مرکز داده به تمیز و مرتب نگه داشتن همه چیز کمک می‌کنند. این نه تنها از نظر زیبایی شناختی دلپذیرتر است، بلکه دسترسی آسان‌تر به سرورها را در صورت نیاز میسر می‌سازد. دست یابی تکنسین‌ها به سرورها، بدون نیاز به بالا رفتن از تجهیزات دیگر، بسیار آسان‌تر می‌شود. همچنین حذف فیزیکی و جایگزینی سرورها به صورت فردی، بسیار ساده تر است.

امنیت

سرورها اغلب حاوی داده‌های بسیار حساسی هستند که هدف سارقان بالقوه قرار می‌گیرند. هر سرور را می‌توان به طور ایمن به یک رک متصل کرد. همچنین این کار آسیب‌ها را هنگام برخورد تصادفی شخص یا شی به سرورها، کاهش می‌دهد.

تعداد رک‌ها در یک مرکز داده می‌تواند با توجه به ابعاد آنها متفاوت باشد و رک‌ها نیز معمولاً از نظر پیکربندی انعطاف پذیر هستند. قابلیت انعطاف باعث می‌شود که سرورهای مرکز داده خود را به‌طور ایده‌آل در کنار سرورهای دیگر به صورت مرتب و با فضای کافی برای جریان هوا قرار دهید. این سازگاری به ویژه در استفاده از تجهیزات با اشکال و اندازه‌های مختلف مفید است.

نصب رک‌ سرور

 

رک‌ در مراکز داده می‌توانند به همراه اجزای مختلفی نصب شوند، از جمله:

پنل‌های خالی (Blanking Panels)

پنل خالی قطعه‌‌ای فلزی‌ست که در قسمت‌های خالی داخل رک و (مابین تجهیزات) آن قرار می‌گیرد. علاوه بر اینکه باعث زیبایی رک می‌شود، بصورت حرفه‌ای مدیریت حرارتی و جریان هوا داخل رک را انجام می‌دهد. پنل‌های خالی برای بستن قسمت‌های باز رک‌ سرور استفاده می‌شوند تا تنظیم دما را آسان‌تر کنند، در حالی که جذابیت و زیبایی را نیز به آن اضافه می‌کنند.

میله‌های مدیریت کابل شبکه (Cable Management Bars)

همانطور که از نام آن پیداست، این وسیله، مدیریت کابل‌ها و سیم‌ها را انجام می‌دهد. این امر کمک می‌کند تا آنها را از آسیب در امان نگه دارید و تعمیر و نگهداری را ساده کنید.

ریل‌ها (Rails)

هنگامی که ریل‌ها در قفسه‌های سرور نصب می‌شوند، سرورها می‌توانند به راحتی حرکت کنند تا در صورت نیاز دسترسی آسان به آنها فراهم شود. ریل‌ها به تعمیر و نگهداری، تعمیرات و ارتقاء بسیار آسان‌تر و سریع‌تر سرورها کمک می‌کنند.

شرکت فراز شبکه کارنو با بیش از 20 سال تجربه در تجهیزات و اجرای مرکز داده و اتاق سرور در خدمت شماست. کارشناسان ما به شما کمک کنند تا رک‌های سرور مرکز داده خود را انتخاب کنید.

رک

رک سرور چیست؟

نحوه کار رک‌ها در مرکز داده بسیار شبیه به نحوه کار کابینت‌ سرور است و این واژه ها اغلب به جای یکدیگر بکار می‌روند. اما چند تفاوت کلیدی وجود دارد. تفاوت اصلی رک‌ها و کابینت‌ها در بسته یا باز بودن آنهاست و در حقیقت، کابینت اتاق سرور دری دارد که بسته می شود .

 

مزیت‌های کابینت سرور در مقابل رک در مرکز داده

کنترل دمای پیشرفته

نگه داشتن سرورها در یک کابینت بسته به شما اجازه کنترل بیشتری بر دما می‌دهد و کمک می‌کند تا مطمئن شوید که سرورها با سرعت مطلوب کار کنند، در حالی که محافظت بهتری در برابر آسیب‌های ناشی از دماهای شدید ایجاد می‌شود.

امنیت پیشرفته

کابینت‌های سرور نسبت به رک‌های مرکز داده امنیت بیشتری را ارائه می‌دهند. کابینت‌ها را می‌توان به طور ایمن قفل کرد و مطمئن شد که هیچ کس، به هیچ وجه نمی‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد. کابینت‌های سرور نسبت به رک‌های مرکز داده، محافظت بیشتری در برابر آسیب‌های تصادفی ایجاد می‌کنند.

تعداد رک‌ها در یک مرکز داده به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند اندازه و سبک رک‌ها و تعداد سرورهای مرکزداده. صرف نظر از این، رک ها به سازماندهی همه کارها کمک می‌کنند تا در صورت نیاز دسترسی آسان‌تر شود. همچنین سرورها در برابر سرقت و آسیب‌های تصادفی، بهتر محافظت شده و کنترل دما را نیز آسان‌تر می کنند. رک‌ها همچنین کمک می‌کنند تا محل کار به مکانی مرتب‌تر و زیباتر تبدیل شود.

اگر هنوز می‌پرسید «قیمت رک‌های سرور چقدر است؟»، باید به خاطر داشته باشید که ضرر احتمالی نداشتن آنها می‌تواند بسیار بیشتر از هزینه است. با توجه به مزایای فوق، نصب آنها سرمایه گذاری بسیار ارزشمندی خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان شرکت فراز شبکه کارنو تماس بگیرید.

شما می‌توانید موضوعات دلخواه خود را برای ما ارسال کرده تا در مورد موضوعات خواسته شده شما مقالاتی را گردآوری کرده و در اختیار شما خوانندگان قرار دهیم.

در زیر این مقاله سوالات خود را مطرح نموده و ما را از نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود آگاه سازید. امیدواریم که مقاله خوانده شده مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

منتظر مقالات آینده ما باشید.