انتخاب ماژول فیبر نوری برای استقرار ظرفیت 400G 

ظرفیت 400G

افزایش ترافیک داده‌ها در جهان باعث توسعه امکانات فیبر نوری شده است. این امر مراکز داده را با چالش‌های فزاینده در دسترسی به فضای ابری، قدرت پردازش، ذخیره‌سازی و پهنای باند، رو به‌رو کرده است. به همین دلیل، بازار فرستنده – گیرنده 400G به سرعت در حال رشد است و ماژول‌های نوری عمومی به تدریج در حال متنوع شدن است. مشتریان همچنین هنگام انتخاب محصولات نوری نگرانی‌های زیادی دارند. بنابراین چگونه ماژول فیبر نوری انتخاب کنید و چگونه نگرانی‌ها در این مورد حل خواهد شد؟ لطفا این مقاله را بخوانید و با ما همراه باشید.

 

ماژول فیبر نوری چیست؟

ماژول فیبر نوری معمولا با SFP نیز شناخته می شود. این اصطلاح مخفف “small form-factor pluggable” است. در واقع این ماژول در یک سوکت یا پورت SFP روی یک سوئیچ اترنت یا مبدل رسانه جای می‌گیرد. این امر تبدیل یکپارچه سیگنال‌های اترنت به سیگنال‌های نوری را برای انتقال و دریافت داده تسهیل می‌کند.

در واقع ماژول فیبر نوری، گیرنده نوری جمع و جور و کوچکی‌ست که هم برای برنامه‌های ارتباط از راه دور و هم برای ارتباطات داده استفاده می‌شود. فاکتور شکل و رابط الکتریکی توسط یک توافق نامه چند منظوره (MSA) تحت نظارت کمیته‌ای با عنوان “Small Form Factor Committee” مشخص شده است که یک قالب محبوب صنعت است و به طور مشترک توسط بسیاری از فروشندگان جزء شبکه توسعه یافته و پشتیبانی می‌شود.

یک رابط SFP بر روی سخت افزار شبکه، یک رابط مدولار را در اختیار دستگاه قرار می‌دهد که کاربر می‌تواند به راحتی با استانداردهای مختلف شبکه فیبر نوری و مس سازگار شود. گیرنده‌های SFP از SONET، گیگابیت اترنت، کانال فیبر و سایر استانداردهای ارتباطی پشتیبانی می‌کنند. به دلیل اندازه کوچکی که SFP دارد در اکثر برنامه‌ها جایگزین انواع مبدل‌های دیگر می‌شود.

 

ماژول فیبر نوری 400G

ماژول فیبر نوری 400G مسیری برای ارتقای نسل شبکه و ساخت یک پیکره بندی جدید خواهد بود و به چهارچوب اجتناب‌ناپذیر برای مراکز داده‌ تبدیل خواهد شد. بسیاری از ارائه دهندگان، مانند سیسکو، هاوایی و … در روند تبدیل به ساختار شبکه اینترنتی مبتنی بر 400G اقدام به ساخت محصولاتی کرده‌اند.

این ماژول فیبر نوری، یک ماژول گیرنده نوری‌ست که عمدتاً برای تبدیل فوتوالکتریک استفاده می‌شود. سیگنال الکتریکی در ابتدای انتقال به یک سیگنال نوری تبدیل می‌شود و سپس از طریق فیبر نوری منتقل و در انتها برای دریافت، سیگنال نوری به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود.

سرعت انتقال ماژول‌ فیبر نوری 400G چهارصد گیگابایت است که به منظور انطباق با بازار شبکه فعلی با نام‌های  100 مگ، 1 گیگ، 25 گیگ، 40 گیگ به 100 گیگ، 400 گیگ و حتی 1 ترابایت ارائه شده است. ماژول فیبر نوری 400G در ساخت سیستم شبکه 400G نقش حیاتی دارند.

 

ماژول فیبر

 

نگرانی برای انتخاب فرستنده و گیرنده 400G

انتخاب ماژول‌ فیبر نوری 400 گیگ عمومی با مشکلات زیادی مواجه است. مشتریان معمولاً با نحوه انتخاب ماژول‌های نوری 400 گیگ با کیفیت، مشکل دارند و نگرانی‌هایی مانند انتخاب تامین کنندگان، عملکرد و سازگاری ماژول نوری و غیره نیز وجود دارد.

 

انتخاب فرستنده گیرنده عمومی یا اپتیک OEM

ماژول‌های فیبر نوری عمومی دارای مزیت‌های هزینه‌ای نسبت به همتایان OEM خود هستند. بنابراین، انتخاب ماژول‌ فیبر نوری، افزایش داشته است، اما برخی مشکلات نیز در رابطه با این ماژول‌ها وجود دارد: ناسازگاری با تجهیزات موجود، تاخیر در شبکه و نیاز به راه‌اندازی مجدد سیستم. بنابراین، آنچه  مهم است اینکه تامین کننده مورد اعتماد خود را انتخاب کنید.

 

مشکلات کیفیت فرستنده و گیرنده 400 گیگ

رایج‌ترین مشکلات کیفیت فرستنده و گیرنده‌های 400 گیگ، تامین جهانی محصولات نوری عمومی و سازگاری و قابلیت اطمینان آنهاست. اطمینان از سازگاری به معنای دستیابی به دقت بالا هنگام کدگذاری فیبر نوری برای تعامل با سخت افزار OEM است. مشکلات کیفیت می‌تواند منجر به خرابی‌های فاجعه‌بار مانند اشکال در شبکه، راه‌اندازی مجدد سیستم یا قطع شدن شبکه باشد. این موارد را مشتریان باید در نظر بگیرند، در غیر این صورت بعد مشکل ایجاد می‌کند.

 

عواقب استفاده از فرستنده 400G نادرست

گارانتی OEM یک مساله تکراری‌ست. اما بعید است که خود ماژول فیبر نوری به تجهیزات OEM آسیب برساند؛ زیرا ماژول‌های اترنت 400 گیگ (QSFP) داده‌های الکتریکی دستگاه‌ها را به سیگنال‌های نوری تبدیل می‌کنند. این موضوع می‌تواند ثابت کند که هیچ برق ورودی از پورت نوری برای آسیب رساندن به دستگاه وجود ندارد.

اگر ماژول فیبر نوری به درستی کار نمی‌کند یا به نظر می‌رسد با محیط تجهیزات شما ناسازگار است؛ مدیر فناوری اطلاعات دیتاسنتر باید استراتژی‌های جایگزین لازم برای رفع خرابی را اجرا کند.

برقراری ارتباط با تامین کنندگان محصولات نوری و کمک گرفتن از مهندسان برای تشخیص عیب در این مرحله انجام می‌شود. اگر مشکل تشخیص داده شود، محصول معیوب باید برگردانده شود و محصول جدید برای استقرار مجدد و آزمایش تجهیزات تحویل داده شود.

بعضی ماژول‌‎ فیبر نوری موجود در بازار جهانی، دارای سازگاری با تجهیزات OEM خاصی هستند و می‌توانند نیازهای مختلف انتقال را برآورده کنند. (برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت فراز شبکه کارنو تماس بگیرید.) انواع مختلفی از فرستنده و گیرنده وجود دارند و برخی ممکن است از OEM پشتیبانی نکند.

 

مشکلات مدیریت کابل

 

فرستنده و گیرنده 400 گیگ

مقرون به صرفه بودن

هنگامی که محصولات نوری را برای پروژه 400 گیگ خود انتخاب می‌کنید، ممکن است فرستنده‌های نوری 400 گیگ تنها چیزی که نیاز دارید نباشد، دستگاه‌های شبکه، کابل‌های نوری و لوازم جانبی مربوط مانند سوئیچ‌ها، سیم کشی یا سایر لوازم جانبی نیز مورد نیازند. البته هنگام استفاده از این اجزا باید تناسب آنها را نیز در نظر بگیرید. برای اطلاعات بیشتر  و مشاوره لطفا با متخصصان شرکت فراز شبکه کارنو تماس بگیرید تا انتخابی صحیح داشته باشید.

راه‌حل‌های انتخاب ماژول فیبر نوری را بررسی کنید

در مواجهه با بازار متنوع عرضه کننده محصولات نوری، باید تامین کننده مورد اعتماد خود را انتخاب کنید که تاثیر زیادی بر کسب و کار شما خواهد داشت. شرکت فراز شبکه کارنو می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های شما به عنوان تامین کننده محصولات نوری باشد. این شرکت با یک تیم فنی حرفه‌ای، می‌تواند شبکه شما را با بازده بالا تضمین کند، کارایی عملیاتی شما را بهینه کند و اتلاف وقت، تلاش و بودجه را به حداقل برساند.

امیدواریم که این مقاله مورد رضایت شما قرار گرفته باشد. شما می‌توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما در زیر این مقاله به اشتراک بگذارید. منتظر مقالات آینده و بروز رسانی‌های ما باشید.