فیبر نوری چیست

فیبر نوری چیست

فیبر نوری چیست؟ اگر دوست دارید که با فیبر نوری آشنا شوید و در این مورد اطلاعاتی را به دست آورید، مطالعه ی این مقاله را به شما پیشنهاد می دهیم. در این مقاله در مورد کابل های فیبر نوری، شبکه فیبر نوری و مزیت های فیبر نوری داده هایی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اکنون در ادامه با ما همراه باشید.

تعریف فیبر نوری

فیبر نوری فناوری مورد استفاده برای انتقال اطلاعات به صورت پالس نور می باشد. به عبارتی دیگر فیبر نوری، علم انتقال داده ها، صدا و تصاویر با عبور نور از الیاف نازک و شفاف است. در ارتباطات از راه دور،  فن آوری فیبر نوری عملا جایگزین سیم مسی در خطوط تلفنی و مسافت طولانی شده است. از فیبر نوری برای ارتباط کامپیوترها با شبکه های محلی نیز استفاده می گردد.

الیاف نوری تقریباً هم قطر رشته موی انسان ها هستند. وقتی فیبر نوری به یک کابل بپیوندد در کم ترین زمان قادر به انتقال داده های بیشتر در فواصل طولانی تر خواهد بود.

در نتیجه این فناوری خدمات فیبر نوری، تلفن و تلویزیون را در اختیار خانه ها و مشاغل قرار می دهد.

فیبرهای نوری معمولاً شامل یک هسته هستند که توسط ماده روکش شفاف با ضریب شکست پایین احاطه شده اند. نور توسط پدیده انعکاس داخلی کامل در هسته نگهداری می شود که باعث خواهد شد فیبر به عنوان یک راهنمای موج عمل نماید.

کابل های فیبر نوری

یک کابل فیبر نوری از چند تا صدها فیبر نوری تشکیل شده است که این فیبرها درون یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته اند. کابل های نوری سیگنال های داده را به شکل نور منتقل می کنند و صدها مایل را به طور قابل توجهی سریع تر از آنچه در کابل های الکتریکی سنتی استفاده می شود، طی خواهند کرد.

کابل های فیبر نوری غیر فلزی هستند، بنابراین تحت تأثیر تداخل الکترومغناطیسی (یعنی هوا) قرار نمی گیرند؛ از همین جهت سرعت انتقال داده ها کاهش نمی یابد.

کابل های الیافی نیز از ایمنی بیشتری برخوردار هستند؛ زیرا جریانی را حمل نمی کنند و و در نهایت نمی توانند جرقه ای را ایجاد نمایند.

شبکه فیبر نوری چیست؟

چندین نوع مختلف از شبکه های فیبر نوری وجود دارند اما همه آن ها با کابل های نوری شروع می شوند که توپی از شبکه بوده و به حاشیه نزدیک خانه شما یا مستقیما به خانه ی شما می روند تا اتصال اینترنت فیبر نوری را برقرار نمایند. سریع ترین نوع شبکه فیبر  Fiber to the Home (FTTH) یا Fiber to the Premises (FTTP) نامیده می شود؛ زیرا این یک اتصال 100٪ فیبر نوری با کابل های فیبر نوری بوده که روی پایانه هایی که مستقیماً به خانه ها، ساختمان های آپارتمانی و مشاغل متصل هستند نصب شده اند.

از طرف دیگر، (FTTC) یک اتصال فیبر جزئی است، زیرا کابل های نوری در نزدیکی منازل و مشاغل به حاشیه رانده می شوند و کابل های مسی در انتهای مسیر، سیگنال ها را از محدوده حمل می نمایند. به طور مشابه، فیبر به ساختمان (FTTB) زمانی خواهد بود که کابل فیبر به یک نقطه رفته و کابل دیگر اتصال به دفاتر یا فضاهای دیگر را فراهم خواهد کرد.

پالس نور,شبکه فیبر نوری,فن آوری فیبر نوری,

تفاوت فیبر نوری و سیم های مسی

در این قسمت به چند نمونه از تفاوت بین فیبر نوری و سیم های مسی خواهیم پرداخت.

فیبرهای نوری در قیاس با سیم های مسی از هزینه های کم تری برخوردار هستند.

قطر فیبرهای نوری از سیم های مسی کمتر بوده و پهنای باند فیبرهای نوری نیز بیشتر می باشد؛ از همین جهت فیبر های نوری در انتقال داده ها توانایی بیشتری دارند.

یکی دیگر از مزیت های فیبر نوری این می باشد که تداخل الکترومغناطیسی ندارند.

و مصرف برق آن ها نیز پایین تر می باشد.

فیبرهای نوری به نسبت کابل های مسی از وزن کمتری برخوردار هستند. یکی دیگر از مشخصه های فیبر نوری این می باشد که به علت عدم وجود الکتریسیته دچار آتش سوزی نخواهد شد.

همچنین فیبرهای نوری از امنیت بالایی برخوردار می باشند.

در این مقاله سعی شد که توضیحات مختصری در مورد فیبر نوری به شما ارائه شود، در مقالات آینده اطلاعات گسترده و کامل تری را در مورد فیبرهای نوری در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. شما می توانید ما را از نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود آگاه نمائید.