راهنمای انتخاب پچ پنل

انتخاب پچ پنل

پچ پنل فیبر نوری وسیله‌ای‌ست که فیبرهای نوری در آن قرار می‌گیرند، با این کار هم کابل‌ها در برابر خطرات احتمالی محافظت می‌شوند و هم باعث ایجاد نظم در دیتاسنتر خواهد شد. پچ پنل فیبر نوری باعث می‌شود که تکنسین‌ها به راحتی به کابل کشی ساختمان دیتاسنتر بپردازند و زمان کمتری برای این کار صرف کنند. همچنین پچ پنل فیبر نوری باعث خاتمه دادن به کابل‌های فیبر نوری شده و امکان دسترسی به این کابل‌ها را فراهم می‌کند. انتخاب پچ پنل امری مهم تلقی می‌شود.

پچ پنل در انتهای مسیر کابل شبکه‌ها قرار می‌گیرد و وظیفه اتصال کابل های شبکه به سایر تجهیزات مانند سوییچ، روتر و … را بر عهده دارد. به عبارت دیگر به جای اینکه نودهای شبکه (پریزهای شبکه یا هر کاربر) مستقیما به این تجهیزات متصل شوند به این وسیله متصل شده و این دستگاه وظیفه ارتباط نودها را با سایر تجهیزات بر عهده می‌گیرد.

امروزه پچ پنل‌های مختلفی وارد بازار شده اند و با توجه به نیاز شبکه باید نوع این پچ پنل‌ها به درستی انتخاب شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی نکاتی که برای انتخاب پچ پنل مناسب به شما کمک می‌کند بپردازیم.

 

توضیح پچ پنل

پچ پنل قطعه ای مستطیلی‌ست که روی آن به تعداد مشخصی پورت شبکه وجود دارد. مثل 24 پورت ، 48 پورت و غیره در هنگام کابل‌کشی در هر بخشی از ساختمان چندین سوکت شبکه قرار می‌گیرد که ممکن است ابتدای امر استفاده نشود و کاربری از طریق آنها به شبکه متصل نباشد.

در هر صورت باید این امکان باشد تا در هنگام افزایش کاربران، این سوکت‌ها را وارد مدار شبکه کرد. متخصصان کابل‌کشی برای حل این مشکل از پچ پنل استفاده می‌کنند یعنی تمام کابل‌هایی که به سوکت‌ها متصل هستند را در یک نقطه که مرکز قرار گیری رک است، جمع آوری و آنها را وارد پچ پنل کرده و شماره گذاری می‌کنند تا در صورت لزوم هر سوکتی را که می‌خواهند با یک کابل کوچک شبکه به سوئیچ متصل کنند.

مواردی که بررسی آنها به انتخاب یک پچ پنل خوب و مناسب کمک می‌کند عبارتند از:

پچ پنل‌های  Loaded در مقایسه با پچ پنل های Unloaded

پچ پنل‌های Loaded به صورت پیش فرض دارای آداپتور و نوار کاست هستند؛ اما در پچ پنل‌های Unloaded هیچ چیزی وجود ندارد و خالی‌ست. در پچ پنل‌های Loaded کانکتور های LC و MTP به صورت ثابت نصب شده اند و در صورتی که با هر گونه آسیب یا خرابی مواجه شوند امکان تعویض وجود ندارد و باید کل پچ پنل را عوض کنید. در عوض در پچ پنل‌های Unloaded امکان تعویض پورت‌ها وجود دارد و نسبت به نوع Loaded از انعطاف بیشتری برخوردار هستند. اما خرید و نصب برخی کانکتورها به عهده خود کاربر هستند.

انواع پچ پنل,پچ پنل فیبر نوری,پچ پنل فیبر نوری چیست,

اندازه پچ پنل بر اساس واحد یونیت رک

برای اندازه گیری پچ پنل از واحد یونیت رک استفاده می شود. یونیت رک واحدی‌ست که به منظور اندازه گیری ارتفاع قطعات قابل نصب در رک‌های 19 اینچ یا 23 اینچ ایجاد شده است. برای نمایش این ارتفاع از یک عدد به همراه نماد U و یا RU استفاده می‌شود و  RU برای ظرفیت‌های بالا به کار برده می‌شود. برای مثال 2U یا 4RU و به معنی 2 یونیت رک یا 4 یونیت رک است. توجه داشته باشید که اندازه رک باید با توجه به تجهیزات رک مونت مورد نیاز شما انتخاب شود.

ظرفیت پورت

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام خرید پچ پنل باید مورد توجه قرار بگیرد، ظرفیت آن است. پچ پنل‌های معمولی 1RU دارای 48 پورت هستند و در صورتی که به ظرفیت بیشتری نیاز باشد کمی می‌توان از پچ پنل‌‎های 1RU با ظرفیت 96 پورت یا 144 پورت استفاده کرد. در اکثر دیتاسنترها به پچ پنل هایی با ظرفیت بالا نیاز دارند به همین علت این نوع پچ پنل‌ها روز به روز در حال گسترش هستند.

پچ پنل فیبر نوری قیمت,خرید پچ پنل,کابل های فیبر نوری,

استفاده بیشتر از پچ پنل هایی که ظرفیت بالاتری دارند:

در حال حاضر اکثر افراد به دنبال راه اندازی شبکه‌هایی با سرعت بالا هستند و به همین علت لازم است از پچ پنل‌هایی با ظرفیت بیشتر مانند پچ پنل MPO / MTP استفاده کنند. این پچ پنل‌ها امکان کابل کشی از سوئیچ تا پچ پنل را از طریق یک پچ کورد فراهم می‌کنند و به دلیل فضای بیشتری که برای نگهداری کابل‌های فیبر نوری در اختیار می‌گذارند، در دیتاسنتر هایی با حجم کابل بالا بسیار مناسب هستند. به طور کلی این پچ پنل‌ها به سادگی نصب می‌شوند و در زمان و هزینه صرفه جویی می‌کنند، همچنین باعث ایجاد نظم در شبکه‌هایی با تراکم بالای کابل کشی‌ها خواهند شد.

 

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله، برای حفظ امنیت و ایجاد نظم در شبکه، لازم است که کابل‌های فیبر نوری در محفظه‌ای به نام پچ پنل فیبر نوری قرار بگیرند. پچ پنل فیبر نوری طبق نیازهای شبکه انتخاب می‌شود و برای انتخاب یک پچ پنل مناسب باید پارامترهایی مثل Loaded یا Unloaded بودن پچ پنل، اندازه یونیت رک، تعداد پورت‌ها و … را بررسی کرد ( مانند پچ پنل 24 پورت لگراند ). در شبکه‌هایی با پهنای باند بالا بهتر است که از پچ پنل‌هایی با ظرفیت بیشتر استفاده شود.