همه آنچه باید در مورد پچ کورد بدانید: انواع، کاربردها

پچ کورد

پچ کورد قطعه‌ای از تجهیزات الکتریکی‌ست که در هر صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین در این مقاله اطلاعات دقیقی در  این مورد به شما ارائه می‌دهیم.

 

پچ کورد چیست؟

قطعه‌ای از تجهیزات است که برای اتصال دستگاه‌های شبکه به یکدیگر استفاده می‌شود. به عبارت ساده، یک کابل کوچک است که دو دستگاه را به هم متصل می‌کند و دستگاه‌ها را از طریق پورت‌های مختلف آنها ترکیب می‌کند و به آنها امکان تبادل داده را می‌دهد. پچ کوردها دارای کابل فیبر نوری هستند که از پالس‌های نور برای ارسال و دریافت داده ها استفاده می‌کند.

بسته به منطقه ای که در آن از آنها استفاده می شود، به آنها به عنوان پچ لید، کابل جامپر، جامپر، سیم وصل کننده یا پچ لاین نیز گفته می‌شود.

 

چند نوع پچ کورد وجود دارد؟

انواع مختلفی از پچ کورد وجود دارد. عمدتاً دو نوع وجود دارد:

UTP (Unshielded Twisted Pair)  و (STP (Shielded Twisted Pair

پچ کوردهای UTP را می‌توان به سه دسته Straight-through، Crossover و Rollover طبقه بندی کرد.

پچ کوردهای STP را می‌توان به دو دسته مستقیم و متقاطع طبقه بندی کرد.

پچ پنل

در مورد انواع پچ کورد بیشتر بدانید

1- پچ کورد OFC

OFC Patch Cord یک کابل فیبر نوری چند حالته یا تک حالته است که در دو طرف آن با کانکتورهایی مهار می شود که به آن اجازه می دهد سریع و راحت به CATV، یک سوئیچ نوری یا سایر تجهیزات مخابراتی متصل شود. لایه ضخیم امنیتی آن به اتصال فرستنده نوری، گیرنده و جعبه ترمینال کمک می کند.

2- LC-LC

یک جزء ضروری برای مرکز داده و استقرار شبکه است و اتصال لازم را بین تجهیزات فیبر نوری فراهم می‌کند.

L.C. مونتاژ کابل راه حل ساده ای برای نصب و نگهداری کابل های فیبر نوری در کاربردهای با چگالی بالا ارائه می‌دهد. تغییر یا تنظیم مجدد کابل کشی با L.C آسان است. انتهای یک L.C پچ کورد فیبر نوری از نظر ظاهری یکسان است و جهت کابل فقط می تواند آن را متمایز کند.

 3- S.C به L.C پچ کورد

یک کابل استاندارد (S.C) است متصل به یک کابل با مشخصات (LPC) تبدیل از یک نوع بزرگتر کانکتور به یک اتصال کوچکتر که دستگاه هایی را به یک کانکتور با فرم فاکتور کوچک متصل می‌کند.این مورد برای اتصال هر دستگاهی با کانکتور فیبر نوری تک حالته به اتصال چند حالته مفید است.

همانطور که از نامش پیداست، L.C کانکتور دارای ضریب شکل کوچکتری نسبت به کانکتور S.C است و معمولاً در برنامه های کاربردی با تراکم بالا مانند مراکز داده و ارتباطات راه دور مفید است.

4- پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد فیبر نوری یک کابل با ارزش است که دو فیبر نوری را به هم متصل می‌کند. معمولاً از یک اتصال دهنده در هر انتها و یک آستین انعطاف پذیر یا سفت تشکیل شده است که از اتصال دهنده‌ها محافظت می‌کند و به ثابت ماندن ژاکت کابل کمک می‌کند.این یک کانکتور لینک نوری کوچک و ناهموار است که انتقال پهنای باند بالا را در فاصله کوتاهی فراهم می‌کند.

5- S.C به F.C

پچ کورد S.C به F.C کابلی ست که در یک طرف آن یک کانکتور و در طرف دیگر یک کانکتور دارد. کانکتورها به طور خاص برای کابل های فیبر نوری طراحی شده اند. این کابل‌ها اتصال بین یک فرستنده و گیرنده و یک دستگاه فیبر نوری را فراهم می‌کنند.

آنها از یک ژاکت پلاستیکی نازک روی یک هسته فیبر شیشه ای یا پلاستیکی تشکیل شده‌اند. کانکتورها در انتهای هر کابل معمولاً دارای (molded boot) و پیچ‌های انگشتی برای محافظت هستند. آنها همچنین می‌توانند دو فرستنده و گیرنده را به هم متصل کنند. این کابل ها با داشتن کانکتور S.C در یک سر و F.C با مشخصات تک حالته و چند حالته سازگاری دارند.

6- پچ کورد فیبر تک حالته

کورد فیبر تک حالته به کابل فیبر نوری با دو سر برای شبکه‌های نوری کمک می‌کند. این یک رسانه انتقال با سرعت بالا در مقایسه با چند حالته و میرایی کم است. اغلب در سخت افزارهای شبکه مانند سوئیچ ها، روترها و کابل های فیبر نوری مفید واقع می‌شود. معمولاً در معماری شبکه اترنت مفید است و از آن به عنوان کابل اترنت نیز یاد می‌شود.

کابل‌ فیبر نوری

7- پچ کورد چند حالته

پچ کورد چند حالته (همچنین به عنوان فیبر چند حالته یا MM شناخته می شود) یک کابل فیبر نوری است که می‌تواند یک دستگاه واحد را به دستگاه دیگر یا چندین دستگاه متصل کند. یک پچ کورد با دو یا چند کانکتور در دو انتهاست. برای ایجاد یک اتصال دوبلکس از دو کانکتور و بیش از دو کانکتور استفاده می‌شود. از عوامل برای توسعه روابط چند پورت در شبکه استفاده می‌شود.

برنامه‌های کابل کشی فیبر نوری چند حالته معمولاً یک کارت رابط شبکه کامپیوتری یا یک مالتی پلکسر/دی مولتی پلکسر را به ستون فقرات فیبر نوری یا کابل ارتباطی متصل می‌کنند.

8- پچ کورد CAT6

CAT6 Patch Cable یک کابل شبکه با کیفیت بالاست که برای اتصال تجهیزات کامپیوتری استفاده می‌شود. معمولاً دارای هشت سیم است که توسط یک پوشش بیرونی برای محافظت و عایق احاطه شده است. این هشت سیم از 4 جفت تابیده شده سیم 24 گیج تشکیل شده است که هر کدام دارای کد رنگی هستند. اینها معمولاً برای اتصال یک سوئیچ یا هاب اترنت به رایانه، سرور یا سایر تجهیزات شبکه مفیدند.

9- پچ کورد D-Link

پچ کورد D-Link یک کابل رشته‌ای پیچ خورده است که با دو شاخه‌های مدولار در دو انتها خاتمه می‌یابد. این کابل ها شامل دو جفت سیم است: یکی برای انتقال داده و دیگری برای دریافت داده. هر جفت پیچ خورده معمولاً در فویل پیچیده می‌شود. فویل سیم‌ها را از تداخل خارجی محافظت می‌کند و در نتیجه نویز را کاهش می‌دهد. این پچ کورد برای انتقال اطلاعات با سرعت بالا مناسب است.

10- SC-LC

یک کابل کوتاه است که برای اتصال دستگاه‌های مختلف شبکه استفاده می‌شود. پچ کورد SC-LC نوعی کابل جفت پیچ خورده است که معمولاً برای شبکه‌های 10/100/1000BaSE-T برای اتصال دستگاه‌های رابط شبکه به هاب یا سوئیچ ارزشمند است. دارای دو کانکتور است که معمولاً مهم‌تر از دیگری هستند. کانکتور کوچکتر به یک دستگاه وصل می‌شود در حالی که کانکتور بزرگ‌تر به دستگاه دیگری متصل می‌شود.

شما می‌توانید با مشاوران و کارشناسان شرکت ما تماس گرفته و در مورد خرید کابل شبکه لگراند و انواع پچ کورد هر سؤالی را که دارید، مطرح نمائید. همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت کابل شبکه با ما تماس بگیرید. امید است که از این مقاله لذت برده باشید. منتظر به‌روزرسانی‌های بعدی ما باشید و نظرات، انتقادات و سؤالات خود را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما به اشتراک بگذارید.