نقش پچ کورد در شبکه

پچ کورد نیم متری دیتالند

اگر قصد خرید پچ کورد شبکه را دارید، بهتر است که خواندن این مقاله را از دست ندهید. ما در این مقاله به معرفی و نقش پچ کورد در شبکه می‌پردازیم. اکنون در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی پچ کورد شبکه:

همان‌طور که می‌دانید تجهیزات شبکه به دو دسته تقسیم می‌شوند. تجهیزات پسیو شبکه و تجهیزات اکتیو شبکه.

پچ کورد (Patch Cord)، نیز از تجهیزات پسیو در شبکه به حساب می‌آید. نقش پچ کورد در شبکه این است که اجزای یک شبکه همچون: سوئیچ، کامپیوتر، پچ پنل و غیره را به یکدیگر متصل کرده و صدا و تصاویر را انتقال دهد.

پچ کورد شبکه، در واقع کابلی است که هر دو سر آن سوکت دارد. اندازه‌ی پچ کورد شبکه، معمولاً بین 5/0 تا 20 متر است. شما باید با توجه به نیاز شبکه‌ی خود، پچ کورد مناسب را انتخاب نمائید.

پچ‌ کوردها از انواع گوناگونی برخوردار هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع پچ کورد در شبکه:

پچ کوردها نیز همانند کابل‌های شبکه، بر اساس نرخ انتقال داده و پهنای باند، دسته‌بندی می‌شوند.

پچ کوردهای cat6a، cat5e، cat6 به نسب سایر پچ کوردها، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. پچ کورد cat7 نیز در ایران موجود است. پچ کورد cat7 به نسبت سایر پچ کوردها، نرخ انتقال داده و پهنای باند بیشتری دارد.

*نکته: پچ کوردهای دسته‌ی cat1 و cat4 منسوخ شده‌اند و دیگر در شبکه کاربردی ندارند.

پچ کوردها از روکشی محافظ نیز برخوردار هستند. جنس این روکش‌ها یا از نوع PVC و یا از نوع lSZH می‌باشد. البته، روکش LSZH به نسبت روکش PVC از کیفیت بهتری برخوردار است. این روکش در برابر آتش سوزی، دود و شعله‌ی کمتری از خود تولید می‌کند. دود حاصل از سوختن LSZH سمی نمی‌باشد. در صورتی که، دود حاصل از سوختن روکش PVC سمی است.

پچ کورد شبکه لگراند و یا دیگر برند ها از نظر نوع شیلد و میزان مقاومت در برابر نویز نیز دسته‌بندی شده است. در ادامه این دسته‌بندی را به شما معرفی می‌نمائیم.

پچ کورد در شبکه,خرید پچ کورد شبکه,پچ کورد در شبکه,

انواع پچ کورد شبکه در برابر میزان مقاومت نویز:

بعضی از پچ کورد‌های شبکه از شیلد محافظ برخوردار می‌باشند. اما، بعضی از پچ کوردهای شبکه از شیلد محافظ برخوردار نمی‌باشند. در ادامه به توضیح بیشتر این مبحث پرداخته‌ایم.

پچ کورد UTP یا U/UTP:

این پچ کوردها، جزء آن دسته از پچ‌کوردهایی هستند که در ساختار آن‌ها، شیلد یا فویلی به کار نرفته است. نداشتن فویل و شیلد در ساختار این پچ کورد باعث شده است که نتوانید آن را در هر قسمت از شبکه به کار ببرید. درواقع این نوع از پچ کورد زمانی کاربردی است که در مجاورت کابل و سیم‌های دیگر قرار نگیرد؛ در غیر این صورت شما شاهد ایجاد تداخل نویزها و رخ دادن مشکلات شبکه خواهید بود.

پج کورد FTP یا F/UTP:

این محصول، شیلد دار است و در ساختار آن از فویل استفاده شده است. اما، دور تک تک زوج‌های آن فویلی قرار نگرفته است. درواقع، یک فویل کلی، به دور تمامی زوج‌های آن کشیده شده است. سوکت‌های آن نیز شیلد دار می‌باشد.

پچ کورد S/UTP:

اگر در ساختار پچ کورد، دور تمامی زوج‌ها، یک شیلد Braid Screen یا بافته شده‌ی کلی پیچیده شده باشد، پچ کورد ما از نوع S/UTP خواهد بود. البته، به یاد داشته باشید که دور تک تک زوج‌ها، فویل یا شیلدی به کار نرفته است.

پچ کورد SFTP یا SF/UTP:

اگر در ساختار پچ کورد، دور چهار زوج آن فویل و شیلد Braid Screen به کار رفته باشد، آن پچ کورد در دسته‌ی SFTP قرار می‌گیرد. البته به یاد داشته باشید که دور تک تک زوج‌ها، زوج یا فویلی قرار نگرفته است. سوکت‌ها در این نوع از پچ کورد شیلد دار می‌باشند.

پچ کورد S/FTP:

در این پچ کورد، دور هر یک از زوج‌ها، یک فویل قرار گرفته است و یک شیلد کلی Braid Screen دور تمامی زوج‌ها پیچیده شده است. این نوع از پچ کوردها از سوکت‌های شیلد دار برخوردار هستند.

پچ کورد F/FTP یا FFTP:

در این نوع از پچ کورد دور تمام زوج‌ها و همچنین دور هر زوج، فویل پیچیده شده است. سوکت‌های این پچ کورد، شیلد دار می‌باشد.

پچ کورد U/FTP:

ساختار بعضی از پچ کوردها به این صورت است که دور هر زوج تابیده شده‌ی آن، یک فویل قرار داده شده است. البته هیچ فویل یا شیلدی تمام زوج‌های آن را نپوشانده است. سوکت‌های این پچ کورد، شیلد دار می‌باشد.

خرید پچ کورد شبکه,پچ کورد در شبکه,خرید پچ کورد شبکه,

پچ کوردهای فیبر نوری:

این نوع از پچ کوردها در شبکه‌های فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در شبکه‎های فیبر نوری، دو سر این تجهیزات به کانکتور فیبر نوری اتصال می‌یابد. پچ کوردهای فیبر نوی در انواع متعددی موجود هستند. درواقع، تفاوت کانکتورها با یکدیگر باعث تفاوت پچ کوردهای فیبر نوری شده است.

اکنون در ادامه، به انواع پچ کوردهای فیبر نوری اشاره می‌نمائیم.

کانکتور LC:

این نوع از پچ کوردها از کانکتور LC برخوردار هستند و در بین تجهیزات فیبر نوری، بسیار محبوب می‌باشند. جنس این کانکتور از سرامیک است و می‌توانید آن را در اندازه‌ی 1.25 میلی‌متری خریداری نمائید.

کانکتور SC:

ساختار این کانکتور ساده است. این محصول کم هزینه بوده و از دوام بالایی برخوردار می‌باشد. همچنین دارای قفل است. این کانکتور در شبکه بسیار پرکاربرد می‌باشد.

کانکتور ST:

در حال حاضر برخی از افراد این پچ کورد را در شبکه‌های محلی استفاده می‌کنند. البته، به دلیل قدیمی شدن کانکتور ST، این نوع از پچ کورد چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

پچ کوردهای دیگری نیز وجود دارند که در شبکه‌ی فیبر نوری از آن‌ها استفاده می‌شود. در مقالات آینده، به معرفی سایر پچ کوردهای فیبر نوری می‌پردازیم.

خرید پچ کورد:

شما می‌توانید برای خرید پچ کورد شبکه و آشنایی بیشتر با این تجهیزات، همین الآن با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید. همچنین می‌توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در دیدگاه این محتوا با ما به اشتراک بگذارید. منتظر به‌روزرسانی‌های بعدی ما باشید.