آشنایی با لیست تجهیزات شبکه

لیست تجهیزات شبکه

همانطور که می‌دانید یک شبکه از دو یا چند کامپیوتر تشکیل شده است آن‌ها به منظور به اشتراک گذاشتن منابع مانند: چاپگرها و سی دی ها، تبادل فایل‌ها یا اجازه‌ی ارتباطات الکترونیکی به یکدیگر متصل شده‌اند. رایانه‌های موجود در یک شبکه ممکن است از طریق کابل، خطوط تلفن، امواج رادیویی، ماهواره‌ها یا پرتوهای نور مادون قرمز به هم متصل شوند. در نتیجه، برقراری شبکه، وابسته به تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه خواهد بود. این تجهیزات نقش بسیار پر اهمیتی در زیر ساخت شبکه دارند و اگر زیرساخت شبکه به درستی پیاده‌سازی نگردد، شبکه نیز با اختلال و ناکارآمدی مواجه خواهد شد. بنابراین، مهم‌ترین کار برای راه‌اندازی شبکه، تهیه نمودن لیست تجهیزات شبکه است. شما برای تهیه کردن این لیست در ابتدا نیاز به شناخت این تجهیزات و سپس آگاهی از نیازهای شبکه‌ی خود دارید.

از همین جهت، ما در این محتوا تصمیم داریم که به معرفی تجهیزات شبکه بپردازیم و به شما یادآور شویم که در هنگام خرید این تجهیزات دقت بسیاری به خرج دهید؛ زیرا همانطور که گفته شد، تجهیزات شبکه، زیرساخت شبکه را به وجود می‌آورد.

اکنون در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی این تجهیزات بپردازیم.

لیست تجهیزات شبکه:

یکی از مهم‌ترین کارها قبل از راه‌اندازی شبکه، طراحی شبکه است. طراحی شبکه نیز براساس هدف کاربری و نیاز شبکه صورت می‌گیرد. بنابراین، بعد از برنامه‌ریزی و طراحی شبکه باید لیست تجهیزات شبکه را فراهم نمائید تا براساس آن تجهیزات مورد نیاز را فراهم کرده و سپس شبکه‌ی خود را راه‌اندازی نمائید.

معرفی تجهیزات شبکه:

تجهیزات شبکه شامل: تجهیزات پسیو یا غیر فعال و تجهیزات اکتیو یا فعال می‌باشد. نصب این تجهیزات به گروهی متخصص نیاز دارد. بنابراین، نصب تجهیزات پسیو شبکه بر عهده‌ی پسیوکاران و نصب تجهیزات اکتیو شبکه برعهده‌ی اکتیوکاران می‌باشد.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و راه‌اندازی شبکه‌ی خود با کارشناسان و مشاورین شرکت ما تماس بگیرید.

اکنون در ادامه با ما همراه باشید تا هر یک از تجهیزات شبکه را به شما معرفی نمائیم.

لیست تجهیزات پسیو شبکه:

تجهیزات پسیو شبکه، تجهیزاتی هستند که نقش انتقال داده‌ها را برعهده دارند. در واقع، ما بدون تجهیزات پسیو، نمی‌توانیم هیچ گونه داده‌ای را انتقال دهیم. البته، این تجهیزات به هیچ عنوان قابلیت تغییر داده‌ها را ندارند و همانطور که داده‌ها را از مبدأ دریافت می‌کنند به مقصد می‌رسانند.

تجهیزات پسیو، به شرح زیر برای شما آورده شده است. شما می‌توانید این تجهیزات را بر اساس نیاز خود به صورت لیستی گردآوری نمائید.

کابل شبکه:

کابل شبکه یکی از مهم‌ترین اجزاء پسیو شبکه می‌باشد و نقش دریافت و انتقال داده‌ها را بر عهده دارد. کابل‌های شبکه از انواع گوناگونی برخوردار هستند.

شما می‌توانید برای خرید کابل‌های شبکه با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید.

خرید کابل‌های شبکه,لیست تجهیزات شبکه,معرفی تجهیزات شبکه,

انواع کابل شبکه:

کابل‌های شبکه براساس، سرعت حرکت الکترون و پهنای باند با یکدیگر تفاوت دارند. به همین علت است که کابل‌ها در انواع گوناگونی در بازار عرضه می‌شوند. همچنین برند های متفاوتی از کابل ها در بازار موجود است. مانند کابل شبکه لگراند

با افزایش این دو ویژگی، سرعت انتقال داده‌ها نیز افزایش می‌یابد.

کابل cat1،  cat2و cat4 در حال حاضر منسوخ شده است و چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. کابل cat3 برای تلفن کاربرد دارد و کابل cat5 نیز برای دوربین‌های مداربسته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل‌هایcat6 ، cat7 و cat8 نیز برای شبکه استفاده می‌شود. در ایران، کابل cat6 بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل cat5 در نوع cat5e نیز موجود می‌باشد.

سرعت کابل cat5،  MBPS100 می‌باشد و پهنای باند آن نیز  MHZ100 است. اما، کابل cat5e، از پهنای باند  MHZ125 برخوردار می‌باشد.

کابل cat6 نیز در نوع cat6e هم موجود است. سرعت کابل cat6،

MBPS 500 بوده و پهنای باند آن MHZ 250 می‌باشد. سرعت cat6e،GBPS  1 و پهنای باند آن  MHZ250 است.

کابل جفت تابیده:

نوع دیگری از کابل وجود دارد که به آن جفت بهم تابیده می‌گویند.

کابل جفت بهم تابیده یا از نوع بدون محافظ می‌باشد که UTP نام دارد و یا از نوع محافظ دار است که STP نامیده می‌شود.

کابل‌های دیگری نیز وجود دارد که همگی آن‌ها از اجزاء پسیو شبکه به شمار می‌روند. این کابل‌ها شامل:

کابل‌های هم‌محور، کابل‌های فیبر نوری و غیره هستند.

شما می‌توانید برای خرید کابل مورد نظر خود با مشاورین ما تماس گرفته و پس از دریافت اطلاعات لازم کابل‌های مورد نظر خود را خریداری نمائید.

پچ کورد:

پچ کوردها هم جزء دسته‌ی پسیو شبکه به حساب می‌آیند. پچ کوردها، به نسبت کابل از طول کمتری برخوردار هستند. شما می‌توانید پچ کوردها را در نوع فیبر نوری یا کابل مسی تهیه نمائید.

اتصالات شبکه (کانکتورها):

اتصالات شبکه که از آن با نام کانکتورها نیز یاد می‌شود، شامل تجهیزاتی هستند که در گروه تجهیزات پسیو شبکه قرار می‌گیرند.

شبکه برای اتصال نیازمند پچ‌پنل‌ها، کیستون‌ها، سوکت‌ها و غیره می‌باشد. اکنون در ادامه به معرفی هر یک از این اتصالات می‌پردازیم.

پچ پنل:

این دستگاه که برای درون رک طراحی شده است، مستطیل شکل بوده و از چندین پورت برخوردار است. تمامی کابل‌ها به پچ پنل متصل می‌شود و در نهایت منجر به نظم بخشی فضای شبکه خواهد شد.

کیستون:

کیستون‌ها از انواع گوناگونی برخوردار هستند. اگر بخواهیم کیستون‌ها را تعریف نمائیم باید بگوئیم کیستون، رابطی می‌باشد که از یک طرف به کابل و از طرف دیگر به یک پورت مادگی متصل می‌شود.

خرید کابل‌های شبکه,لیست تجهیزات شبکه,معرفی تجهیزات شبکه,

سوکت:

به طور معمول، یک سرور بر روی یک کامپیوتر خاص اجرا می‌شود و دارای یک سوکت است که به شماره پورت خاصی متصل می‌باشد. سرور فقط منتظر می‌ماند و به سوکت گوش می‌دهد تا یک کلاینت، درخواست اتصال بدهد. در سمت کلاینت: کلاینت نام میزبان دستگاهی که سرور روی آن در حال اجرا است و شماره پورتی که سرور به آن گوش می‌دهد را می‌داند. برای ایجاد یک درخواست اتصال، کلاینت سعی می‌کند با سرور در دستگاه و پورت سرور ملاقات کند. کلاینت همچنین باید خود را به سرور شناسایی کند تا به شماره پورت محلی که در طول این اتصال استفاده خواهد کرد متصل شود. این معمولاً توسط سیستم تعیین می‌شود.

اگر همه چیز خوب پیش برود، سرور اتصال را می‌پذیرد. پس از پذیرش، سرور یک سوکت جدید متصل به همان پورت محلی دریافت می‌کند و همچنین نقطه‌ی پایانی راه دور خود را روی آدرس و پورت مشتری تنظیم می‌کند.

سوکت یک نقطه‌ی پایانی، یک پیوند ارتباطی دو طرفه بین دو برنامه‌ی در حال اجرا در شبکه است. یک سوکت به شماره پورت متصل است تا لایه TCP بتواند برنامه‌ای را که داده‌ها قرار است به آن ارسال شوند را شناسایی کند. نقطه‌ی پایانی ترکیبی از آدرس IP  و شماره پورت است. هر اتصال TCP را می‌توان به طور منحصر به فرد توسط دو نقطه‌ی پایانی آن شناسایی کرد. به این ترتیب می‌توانید چندین اتصال بین هاست و سرور خود داشته باشید.

سوکت‌ها در انواع گوناگونی ارائه می‌شوند.

برای خرید انواع پچ پنل، سوکت و کیستون شبکه لگراند و دیتالند و غیره با ما تماس بگیرید.

داکت‌ و ترانک:

داکت‌ها و ترانک‌ها نیز از تجهیزات پسیو شبکه به حساب می‌آیند. هدف استفاده از داکت‌ها و ترانک‌ها ایجاد پوششی محافظ برای سیم‌کشی‌ها و کابل‌کشی‌ها می‌باشد. البته لازم به ذکر است که این محصولات، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و شما می‌توانید برای شناخت بیشتر این محصولات و خرید آن‌ها با کارشناسان شرکت ما تماس بگیرید.

خرید کابل‌های شبکه,لیست تجهیزات شبکه,معرفی تجهیزات شبکه,

رک‌ها:

رک‌ها نیز از انواع گوناگونی برخوردار هستند. برای خرید رک، در ابتدا باید با کارشناسان مربوطه صحبت نمائید. رک‌ها با توجه به تعداد سرورها، تجهیزات و ابعاد اتاق سرور انتخاب می‌شوند.

اگر نمی‌دانید که برای مراکز داده‌ی خود چه نوعی رکی را خریداری نمائید، ما با دادن مشاوره به شما کمک خواهیم کرد تا همان نوعی که برای اتاق سرور شما مناسب‌تر است را انتخاب نمائید.

سخن آخر:

ما در به‌روزرسانی‌های بعدی به معرفی سایر تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه خواهیم پرداخت. امیدواریم که محتوای خوانده شده مورد رضایت شما قرار گرفته باشد. منتظر به‌روزرسانی بعدی این مقاله باشید و ما را از نظرات ارزشمند خود آگاه سازید.