آشنایی با نصب سینی کابل

نصب سینی کابل

مهندسان برق به ندرت علاقمه‌ند به کسب دانش و تجربه در مورد نصب سینی کابل هستند. یک روش مناسب و حرفه‌ای برای نصب سینی کابل، مستلزم مشارکت و هماهنگی خوب افراد از هر دو رشته‌ی برق و مکانیک است. اگر سیستم سینی کابل به طور مناسب در یک پروژه نصب شده باشد، مزایای زیر را می توان در نظر گرفت:

  • سیستم سینی کابل ایمن، سیستم سیم کشی برق را افزایش می‌دهد.
  • نصب سینی کابل، قابلیت اطمینان را در هر شرایطی فراهم می‌کند.
  • سیستم سینی کابل باعث صرفه‌جویی در فضا، مواد، نیروی کار، زمان و هزینه می‌شود.
  • تعمیر و نگهداری و نصب سینی کابل، راحت‌تر از سایر سیستم‌های سیم‌کشی است.

بنابراین، در صورت نصب و راه اندازی برقِ یک پروژه، باید سیستم سیم کشیِ سینی کابل به درستی ارزیابی شود. این مقاله نحوه‌ی ایجاد یک بیانیه‌ی روش معمولی برای سینی کابل یا نصب ترانک برای پروژه‌ی ساختمان را توضیح می‌دهد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تجهیزات مورد نیاز:

تجهیزات مورد استفاده برای نصب سینی‌های کابل و ترانکینگ به شرح زیر می‌باشد:

  • سیم بر
  • دم باریک
  • اره برقی
  • نوارِ اندازه‌گیری
  • دستگاهِ حفاری
  • چکشِ چوبی
  • فایلِ تخت
  • پیچ گوشتی‌ها
  • آچارهای باز و جعبه‌ای
  • برشِ پایه

توجه داشته باشید که کلیه‌ی تجهیزات آزمایش و ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده باید دارای گواهی کالیبراسیون معتبر قبل از استفاده باشند و کلیه‌ی تجهیزات و ماشین آلات بالابر نیز باید دارای گواهیِ شخص ثالث و دارای گواهینامه‌های معتبر باشند.

شرح سیستم:

برای مدیریتِ موثرِ کابل در محلِ پروژه، نردبان‌های کابل، سینی‌های کابل و سیستم‌های ترانکینگ برای برآوردن شرایط بار قابل اجرا هستند. این کابل‌ها باید برای همه نوع کابلهای HV/LV/MV/ELV مورد استفاده قرار گیرند که شامل کابل‌های اصلی منتقل شده به کابل‌های شاخه برای مدارهای اصلی، کابل‌های LV داخل تونل، کابل‌های منتقل شده به محل پارکینگ، ساختمان‌ها، پست‌ها، کنترل و کابل‌های برق هستند.

خطرات ایمنی و بهداشت اقدامات ایمنی:

خطرات ایمنی و بهداشت اقدامات ایمنی خاص باید در صورت لزوم رعایت شود و همه‌‌ی اقدامات ایمنی به طور جداگانه در طرح ایمنی پروژه پوشش داده شود.

سینی کابل و ترانک,نصب ترانک,نصب سینی کابل,

 عملیات مواد:

مواد مورد استفاده، مطابق ارسال مواد مورد تأیید مهندس و مسیر و اندازه‌ها نیز مطابقِ نقشه‌های تأیید شده در هماهنگی با سایر خدمات خواهد بود. ذخیره سازی وحفاظتِ سینی‌های کابل و لوازم جانبی نیز  امر بسیار مهمی می‌باشد و باید با احتیاط تخلیه شوند تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری گردد.

در صورت حمل در بسته یا پالت، هر بسته پالت باید جداگانه با تجهیزات بالابر مناسب بلند شود. در نتیجه قبل از نصب باید هرگونه احتیاط را رعایت نمود.

نصب سینی کابل:

برای خدمات برق اطمینان حاصل کنید که کل نصبِ سیستم برق و ولتاژ پایین علاوه بر اینکه با مشخصات و نقشه‌های تایید شده مطابقت دارد با استانداردهای محلی و بین المللی نیز مطابقت داشته باشد.

قبل از شروع نصب در هر منطقه، تمام قسمت‌های کار مجاور را که قرار است کار قابل اجرا روی آن قرار گیرد را بررسی نمائید.

در صورت یافتن شرایطی که مانع اجرای صحیح کار شود و تا زمانی که چنین شرایطی توسط پیمانکار اصلاح نشود، نصب در آن منطقه ادامه نخواهد داشت.

محل نگهداری سینی کابل و ترانک:

باید از سینی کابل و ترانک در محل تحتِ پوشش و در محل‌های ذخیره سازی خشک و با تهویه‌ی مناسب نگهداری شود.

در مواردی که اندازه‌ی سینی‌های کابل و ترانک در نقشه به تفصیل ذکر نشده باشد، سینی باید از اندازه‌ی مناسبی برخوردار باشد تا کابل‌ها را بدون دسته بندی نگه دارد و 25٪ حاشیه‌ی ذخیره باید در اندازه و وزن بارگذاری گردد.

در نتیجه باید همه‌ی مسیرها، طوری انتخاب شوند که دسترسیِ آسان به تمامیِ کابل‌ها در هنگام نصب، امکان‌پذیر گردد.

در صورت لزوم، تمامِ کابل‌های افقی باید در اطراف تمام سرویس‌های افزایشِ عمودی تنظیم شوند.

به یاد داشته باشید که پشتیبانی از سینی و ترانکینگ (فاصله) باید طبق روش استاندارد و توصیه‌های سازنده باشد.

در صورت تغییرِ جهت سینیِ کابل و ترانکینگ یا افتادن کابل‌ها از سینیِ کابل، پشتیبانی اضافی باید صورت گیرد. پیچ‌ها، مهره‌ها و واشرهای سرپوش دار مناسب برای سینی باید بین سینی‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

کابل‌های روی سینی افقی ثابت رو به بالا باید به خوبی محکم شوند. اگر کابل‌ها دسته بندی شده یا کابل‌های بزرگتر از 25 متر مربع نصب شده‌اند باید از تسمه‌های مخصوص یا تسمه‌های فلزی استفاده گردد.

نصب سینی‌های کابل و ترانکینگ,سینی کابل و ترانک,نصب ترانک,

مسئولیت‌های مدیر پروژه:

مدیر پروژه نیز وظایفی دارد که در این‌جا به شرح آن می‌پردازیم:

  • اطمینان حاصل شود که کلیه کارهای آماده سازی و کاربردی، مطابق مشخصات قرارداد انجام ‌می‌شود.
  • اطمینان حاصل شود که پیشرفت کارها مطابق برنامه، برنامه ریزی شده و مطابق با بیانیه‌‌‌ی مورد تایید، انجام می‌شود.
  • اطمینان حاصل شود که کلیه‌ی تجهیزات و مواد مورد نیاز برای اجرای کار، مطابقِ برنامه‌ی ساختمانی برنامه ریزی شده در دسترس است.

وظایف سرپرست:

سرپرست نیز وظایف خود را با حفظ هماهنگی مداوم با مهندس سایت به صورت روزانه انجام می‌دهد و از توزیع مناسب نیروی کار در مکان‌های مورد نیاز و برنامه ریزی شده اطمینان حاصل می‌کند تا اطمینان حاصل شود که دستیار سرپرست از الزامات شغلی آگاه است و اطلاعات کافی برای انجام صحیح وظایف خود را دارد.

وظایف مهندس ایمنی:

وظایف مهندس ایمنی نیز به شرح زیر است:

  • اطمینان از اجرای همه‌ی اقدامات ایمنی مطابق با برنامه HSE و همه‌ی کسانی که از آن مطلع هستند، برای اجرای مناسب آن.
  • اطمینان از تمام اقدامات ایمنی اجرا شده برای حفظ ایمنی کار در سایت.
  • بررسیِ تمام فعالیت‌های سایت و افراد برای جلوگیری از حوادث و گزارش مناسب آن به مدیر پروژه و کارفرما.
  • اطمینان از تمیز و مرتب بودن سایت.

سخن آخر:

امید است که مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما رضایت بخش بوده باشد. ما در به‌روزرسانی‌های بعدی اطلاعات بیشتری از این مقاله را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. لطفا ما را از نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود آگاه ساخته و در صورت هرگونه سوال و دریافت مشاوره با مشاوران ما تماس بگیرید. ما می‌توانیم شما را در زمینه‌ی شبکه و راه‌اندازی آن راهنمایی کرده و به شما کمک نمائیم که بهترین تصمیمات را اتخاذ نمائید.