7 نکته مهم هنگام انتخاب کابل فیبر نوری

انتخاب کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری به انتخابی برای کاربردهای مختلف توسط مدیران مرکز داده تبدیل شده است. دلایل زیادی برای این کار  وجود دارد، از جمله پیشرفت در فناوری‌های کابل فیبر نوری درجهان که آن را به انتخاب بهتری تبدیل کرده‌است. در همین راستا شرکت کارنو، قرین به بیست سال است که در عرصه‌ فروش تجهیزات شبکه‌، راه‌اندازی و پیکربندی شبکه به فعالیت می‌پردازد. برای خرید کابل فیبرنوری و سایر تجهیزات شبکه، می‌توانید با شرکت تجهیزات شبکه کارنو تماس بگیرید. کارشناسان فروش و مشاورین ما در انتخاب کابل فیبر نوری به شما کمک خواهند کرد تا با توجه به نیاز اصلی و میزان بودجه‌ خود تجهیزات شبکه‌ لگراند، البرز (مانند ترانک البرز، ترانک لگراند، کابل شبکه لگراند و …)  را با کیفیتی بالا از ما خریداری نمائید. اکنون در ادامه با ما همراه باشید تا به نکاتی در مورد انتخاب کابل فیبر نوری برای مراکز داده بپردازیم.

 

انتخاب کابل فیبر نوری و پیشرفت‌های نوین آن در جهان

هنگام انتخاب کابل فیبر نوری باید چندین نکته را در نظر گرفت تا از مناسب بودن انتخاب کابل فیبر نوری برای برنامه اطمینان حاصل شود. در این مقاله به هفت مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

فاصله

یکی از مزایای بزرگ کابل فیبر نوری ضریب تلفات است. فیبر نوری، تنها 3٪ از داده‌ها را در طول 100 متر از دست می‌دهد در حالی‌که با تلفات بسیار بیشتر در کابل‌های مسی مانند کابل‌های CAT6 رو به‌رو هستیم.

کابل‌های مسی ممکن است یک انتخاب عالی برای مسافت‌های کوتاه باشد، هر چه طول کابل بیشتر باشد، مزیت بیشتر، در انتخاب کابل فیبر نوری خواهد بود. بنابراین اولین عاملی که هنگام انتخاب کابل فیبر نوری باید در نظر گرفت، مسافتی‌ست که داده‌ها باید طی کنند.

کابل

تداخل

فیبرهای نوری به طور کامل در برابر تداخل منابع مختلف مانند خطوط برق، طوفان‌های رعد و برق و حتی به هم زدن و اختلال عمدی، مقاوم هستند. بنابراین، در حالی که اولین ملاحظات این باید باشد که داده‌ها چقدر مسافت باید طی کنند، توجه دوم این است که داده‌ها چه میزان تلفات دارند.

در مراکز داده، خواه کابل‌ها با عبور از سقف کاذب مدیریت شوند یا از طریق کف کاذب (کف کاذب لگراند)، ممکن است تداخلاتی در مسیر عبورشان به وجود آید. این اتفاق در مراکز داده لبه و ماژولار نیز ایجاد می‌شود. بنابراین انتخاب کابل فیبر نوری مناسب، بسیار ضروری‌ست.

پهنای باند

مراکز داده باید برای آینده آماده شوند. بنابراین پهنای باندی که کابل‌های شما می‌توانند تحمل کنند؛ بخش بزرگی از آینده‌نگری شماست. به عنوان مثال، افزایش استفاده از کابل‌های OM5 نسبت به OM3/4 به‌ویژه در ساختارهای جدید، نشان‌دهنده این است که مراکز داده برای افزایش 5G و ترافیک‌هایشان از برنامه‌های (VR و AR) استفاده می‌کنند. این کار جهت آماده شدن برای نیازهای آینده 400G، به ویژه در مراکز داده لبه یا “Edge” ضروری‌ست.

امروزه در حالی‌که که کار از خانه یا دورکاری به یک امر عادی تبدیل می‌شود، جالب است که بدانید، مراکز داده مسکونی کوچک با ترافیک جدید، مورد نیاز کاربران اینترنت خواهند بود.

همانطور که در همه‌گیری COVID-19 شاهد بودیم. به نظر می‌رسد که شرکت‌های بیشتری به سمت نیروی کار ترکیبی سوق داده‌ شده‌ و یا دفتر مرکزی شرکت خود را به خاطر گرانی اجاره مسکن تعطیل کرده و نیروهایشان دور کار شده اند. علاوه بر آن میزان خرید آنلاین و استفاده از دستگاه‌های پخش چندگانه افزایش زیادی داشته و بنابراین سرعت و پهنای باند اهمیت بیشتری یافته است.

امنیت

البته امنیت یکی از دغدغه‌های اصلی هر مرکز داده در هنگام انتخاب کابل فیبر نوری‌ست. یک نقض واحد می‌تواند کل یک شرکت را از کار بیندازد. این خطرها در مورد رمزهای اطلاعاتی مرکز داده نیز می‌تواند باشد همچنین در مورد سخت افزار فیزیکی مرکز نیز خطراتی وجود دارد.

استفاده از کابل‌های فیبر نوری -به ویژه در مناطقی که ممکن است به طور بالقوه از نظر فیزیکی در معرض خطر قرار گیرند- بخش مهمی از یک طرح کلی امنیت مرکز داده محسوب می‌شود. انتخاب کابل مناسب در مکان صحیح می‌تواند موجب حفاظت اطلاعات مرکز داده شود.

اندازه کابل

با گذشت زمان در دنیای دیجیتال جدید، کابل‌های فیبر نوری نازک‌تر با همان کیفیتِ نمونه‌های پهن‌تر خود، داده‌ها را حمل می‌کنند. این فیبرهای نوری نازک، استفاده از فیبر را تقریباً در هر مکانی عملی ساخته‌اند. همچنین به راحتی خم شده و مسیریابی می‌شوند و در سیستم‌های مدیریت کابل شما صرفه‌جویی خواهند کرد.

کابل‌های نازک‌تر به خنک‌سازی کارآمدتر محیط مرکز داده کمک می‌کنند که یکی دیگر از زمینه‌های بالقوه صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. این کابل‌ها را می‌توان به راحتی دسته‌بندی، سازمان‌دهی و برچسب‌گذاری کرد و از آشفتگی اسپاگتی که اغلب در پشت قفسه‌های سرور جمع می‌شود، جلوگیری کرد. البته با داشتن یک برنامه مدیریت کابل بهتر نیز می‌توان از این امر جلوگیری نمود.

به طور خلاصه باید گفت اندازه کابلی که در هر ناحیه استفاده می‌کنید را مدنظر قرار دهید و آن را با عوامل دیگری مانند فاصله، تداخل و پهنای باند بسنجید.

کابل

هزینه

ما به OM5 اشاره کردیم که آینده کابل‌های فیبرنوری خواهد بود، اما استقبال گسترده از آنها، زمانی صورت گرفت که در طول‌ها و اندازه‌های مختلف و در مقیاس بزرگ‌تر تولید شدند و در حال حاضر با مشخصات سفارشی تولید می‌شوند.

با این حال، از آنجایی که کابل‌های OM3/4 هنوز با OM5 قابل مقایسه هستند، می‌توانید مرکز داده خود را به‌روزرسانی کنید و همچنان در صورت نیاز از کابل‌های ارزان‌تر OM3/4 استفاده کنید. در مورد مقایسه عملکرد نسبت به هزینه باید گفت که بله، OM5 بهترین راه برای آماده شدن برای آینده است. البته می‌توانید تغییرات در کابل‌های مرکزداده خود را به تدریج انجام دهید.

ماندگاری

انتخاب کابل فیبر نوری بر اساس دوام آسان است، زیرا در بیشتر موارد کابل‌های فیبر نوری بسیار بادوام هستند؛ اما مهم است که هنگام انتخاب کابل مناسب، محل و نحوه استفاده از کابل را ارزیابی و بادوام‌ترین کابل را برای کاربرد مورد نظرتان انتخاب کنید. فیبر نوری در قطرها و روکش‌های عایق متفاوتی عرضه می‌شود، بنابراین باید مطمئن شوید که برای کاربرد خاص مرکزداده‌تان، نوع مفیدتر را انتخاب کنید.

هنگام انتخاب کابل فیبر نوری، حتماً همه این عوامل را در نظر بگیرید. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟ می‌توانید برخی از اطلاعات عالی را از مقالات مختلف ما به دست آورید، اما اگر هنوز سؤالی دارید، با کارشناسان شرکت فراز شبکه کارنو تماس بگیرید. ما در مورد برطرف کردن نیازهای کابل کشی مرکز داده شما در هر مقیاسی، کمک خواهیم کرد.