ترانکینگ چیست و چه کاربردی دارد

ترانکینگ چیست

اگر می‌خواهید بدانید که ترانکینگ چیست و استفاده از آن چه مزیتهایی را به دنبال دارد، تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید. ما در این مقاله به موضوعاتی همچون:

  • معرفی ترانکینگ
  • کاربرد ترانکینگ
  • انواع ترانکینگ
  • و خرید ترانکینگ

خواهیم پرداخت.

ترانکینگ چیست؟

ترانکینگ یا ترانک یکی از تجهیزات مورد نیاز در شبکه می‌باشد. همانطور که در مقالات گذشته اشاره نمودیم، تجهیزات شبکه در دو دسته با نامهای تجهیزات پسیو و تجهیزات اکتیو تقسیم‌بندی می‌شوند و

ترانکینگ جزء دسته‌ی تجهیزات پسیو شبکه به حساب می‌آید.

ترانک از نظر ظاهری مستطیل شکل بوده و در رنگ‌های گوناگون عرضه می‌شود؛ در واقع می‌توان اینطور گفت که ترانکینگ‌ها، محفظه‌هایی بسته هستند که جهت انواع سیم‌کشی‌ها، از جمله: شبکه، تلفن سانترال و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به یاد داشته باشید که این تجهیزات از انواع گوناگونی برخوردار هستند. شما برای استفاده از ترانک، باید در ابتدا نیاز خود را در شبکه بیابید و سپس به خرید و نصب این محصول اقدام کنید.

در نهایت شما برای کابل کشی سازمان یافته در یک شبکه و یک ساختمان به ترانکینگ‌ها نیازمند خواهید بود.

چرا ترانکینگ؟

خب، ممکن است این سوال را مطرح نمائید که چرا باید در کابل‌کشی‌ها این محصول را مورد استفاده قرار دهیم؟!

در پاسخ باید به شما بگوئیم که استفاده از این ابزار منجر خواهد شد که کابلهای شما از نظر فیزیکی دچار هیچ‌گونه آسیبی نشوند. این موضوع در شبکه بسیار مهم است که صدماتی متوجه‌ی کابلها و سیمها نگردد؛ بنابراین وجود این ابزار در تجهیزات پسیو شبکه بسیار مهم خواهد بود.

تجهیزات پسیو شبکه,ترانک,ترانکینگ چیست,

کاربرد ترانکینگ:

به طور کلی می‌توان، کاربرد ترانکینگ را به شرح زیر نام برد. از جمله:

  • محافظت از کابلها و سیمها در برابر ضربات احتمالی
  • محافظت از کابلها و سیمها در برابر خطرات آتش و یا آب
  • جلوگیری از تداخل نویزها و ایجاد اختلال در شبکه
  • سهولت در مدیریت کابلها
  • قابلیت گسترش کابل کشی با استفاده از ترانکینگ

محافظت از کابلها و سیمها در برابر ضربات احتمالی:

حفظ امنیت کابلها و سیمها در شبکه بسیار مهم می‌باشد و حتی وارد شدن کوچکترین ضربه به آنها می‌تواند منجر به ایجاد چالشهای فراوانی در شبکه شود. بنابراین باید در تلاش باشید تا تمامی کابلها و سیمها که نقش حیاتی‌ای را در شبکه ایفا می‌کنند، محافظت شده و مورد آسیب قرار نگیرند.

محافظت از کابلها و سیمها در برابر خطرات آتش و یا آب:

یکی دیگر از عواملی که برای کابلها و سیمها تهدید آمیز است، وجود آب و آتش است. همانطور که می‌دانید برخورد کابلهای شبکه با آب، منجر به آتش سوزی، برق گرفتگی و ایجاد اختلالات در شبکه می‌گردد؛ از همین جهت استفاده از ترانک منجر به افزایش و ارتقاء ایمنی در شبکه خواهد شد.

جلوگیری از تداخل نویزها و ایجاد اختلال در شبکه:

یکی دیگر از مشکلات شایع در شبکه، کنار هم قرار گرفتن سیمها و کابلها می‌باشد. اگر کابل شبکه و سیم برقی در نزدیکی یا کنار هم قرار گیرند، منجر به ایجاد نویز شده و مشکلات زیادی را به وجود خواهند آورد. از همین جهت، ترانکینگ‌هایی طراحی شده‌اند که جایگاه کابلها و سیمها را تفکیک کرده و از ایجاد نویز در شبکه جلوگیری می‌کنند.

سهولت در مدیریت کابلها:

یکی دیگر از روشهای کابل کشی، کابل کشی و سیم‌کشی درون دیوار است. این روش معایبی را به همراه دارد و امکان دست‌یابی به سیمها و کابلها را برای شما محدود می‌سازد؛ اما استفاده از ترانکینگ این مشکل را برای همیشه برطرف نموده است و شما می‌توانید با استفاده از کابل‌کشی از طریق ترانک به راحتی و در هر زمانی به کابلها دسترسی یابید.

قابلیت گسترش کابل کشی با استفاده از ترانکینگ:

همچنین استفاده از ترانک این فرصت را در اختیار شما قرار خواهد داد تا در صورت نیاز در گسترش  کابل‌کشی خود محدود نباشید؛ در صورتی که اگر از روش سنتی برای کابل‌کشی استفاده می‌کردید، مجبور به تخریب دیوار بودید و باید هزینه و زمان بیشتری را نیز صرف می‌کردید. یکی دیگر از مزایای ترانکینگ‌های شرکت فنی و مهندسی کارنو، خاصیت ماژولار بودن آن است. این خاصیت به مصرف کننده اجازه خواهد داد تا بتواند هر تعداد پریز را به هر نقطه‌ای از ساختمان اضافه نماید.

کاربرد ترانکینگ,تجهیزات پسیو شبکه,ترانک,

انواع ترانکینگ:

همانطور که در ابتدا اشاره نمودیم، ترانک از انواع گوناگونی با برند های مختلفی ( ترانک البرز، ترانک لگراند و … ) برخوردار است؛ بنابراین شما می‌توانید با توجه به نیاز مصرفی خود آنها را انتخاب و استفاده نمائید.

اکنون در ادامه به انواع این محصول اشاره خواهیم کرد. از جمله:

  • ترانکینگ ستونی
  • ترانکینگ دفنی
  • ترانکینگ دیواری

کاربرد ترانکینگ ستونی:

این نوع ترانک در فضاهای اداری، سالن‌های همایش و کنفرانس، محیط‌های آموزشی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما با استفاده از این نوع ترانک خواهید توانست که به مدیریت و جمع‌آوری، کابلهای برق، شبکه، تلفن و غیره بپردازید.

ترانکینگ ستونی می‌تواند به راحتی از آسیب رسیدن به کابلها و سیمهای شما جلوگیری نماید.

کاربرد ترانکینگ دفنی:

این محصول جهت نصب سیستمهایی با فشار قوی و ضعیف به کار برده می‌شود. همانطور که از نام این ابزار مشخص است؛ به صورت دفنی یعنی توکار می‌باشد. این ترانک از قابلیت نصب در زیر کف کاذب نیز برخوردار است.

*نکته: برای خرید کف کاذب به سایت فلور سل مراجعه نمائید.

کاربرد ترانکینگ دیواری:

این نوع ترانک بسیار مورد استفاده‌ی مصرف کنندگان بوده و همچنان یکی از ترانک‌های پرفروش می‌باشد. ترانک دیواری خود از اجزائی همچون: زاویه‌ی خارجی، زاویه‌ی داخلی، قطعه‌‌ی اتصال بدنه و غیره برخوردار است. این محصول همانند ترانک ستونی در محیط‌های اداری، تجاری، مسکونی، آموزشی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید این محصول را در سایزهای گوناگونی تهیه نمائید. پرکاربردترین سایزها در این نوع ترانک: 150*50، 100*50، 80*50 می‌باشد.

خرید ترانکینگ:

برای خرید ترانکینگ بهترین کار این است که در ابتدا برندهای خوب را بشناسید. البته تنها آگاهی از برند کافی نبوده و باید از صحت کیفیت و تضمین کالا نیز مطمئن شوید.

شرکت فنی و مهندسی کارنو که در زمینه‌ی شبکه به فعالیت می‌پردازد، به شما کمک خواهد کرد تا با توجه به نیاز خود بهترین ترانکینگ را خریداری نمائید.

پس عجله کنید و سوالات خود را از پشتیبانان این شرکت بپرسید تا قبل از خرید آگاهی‌های لازم را به دست آورید.

امیدواریم که این مقاله مورد رضایت شما قرار گرفته باشد. منتظر مقالات و بروزرسانی‌های بعدی ما باشید.