آیا می دانید تفاوت کابل و پچ کورد شبکه چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشد که پچ کورد شبکه چیست. پچ کورد شبکه (Patch Cord) از تجهیزات مورد نیاز در یک شبکه می باشد که برای اتصال اجزای درون یک شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیزات یکی از موارد سویئچ، پچ پنل، کامپیوتر ، … می باشد. پچ کوردها به منظور انتقال صدا و تصویر هم استفاده می شود ما در اینجا می خواهیم پچ کورد شبکه را توضیح دهیم که از نوع زوج های به هم تابیده شده (Twisted pair) هستند. پچ کورد شبکه یک عدد کابل شبکه کوتاه می باشد که طول آن از نیم متر تا بیست متر است، در دو سر پچ کورد از یک سوکت استاندارد RJ45 استفاده شده است. در ادامه با معرفی انواع پچ پنل شبکه بهتر متوجه می شوید که پچ کورد شبکه چیست.

برای خرید انواع تجهیزات شبکه با قیمت رقابتی با کارشناسان کارنو تماس بگیرید:

021-88486300

051-37603760

انواع پچ کورد شبکه چیست؟

قابل ذکر است که پچ کورد طول مشخصی از یک کابل شبکه می باشد، لذا انواع تقسیم بندی کابل شبکه در اینجا نیز کاربرد دارد و تقسیم بندی پچ کورد شبکه به همان صورت می باشد. درست مثل کابل های شبکه پچ کورد نیز از نظر پهنای باند و انتقال داده ها به صورت Cat1 تا Cat8 دسته بندی می شود. در جدول زیر اطلاعاتی درباره هر کدام از دسته ها برای شما عزیزان قرار داده شده است. به طور کلی انواع پچ کورد شبکه زیر بیشترین کاربرد و استفاده را دارند و باقی انواع آن دیگر استفاده نمی شود و منسوخ شده اند.

  • پچ کورد Cat5e
  • پچ کورد Cat6
  • پچ کورد Cat6a

انواع پچ پنل شبکه,پچ کورد,پچ کورد شبکه,

در واقع پچ کوردها از لحاظ مقاومت در مقابل نویز و همچنین نوع شیلدی که دارند به صورت زیر تقسیم بندی شده اند:

  • پچ کوردهای U/UTP یا UTP: این نوع پچ کورد شبکه دارای شیلد یا فویل نمی باشند و سوکت های آن نیز هیچ گونه شیلدی را ندارد.
  • پچ کوردهای FTP یا F/UTP: در این مدل از پچ کوردها دور همه زوج ها یک عدد فویل قرار گرفت است، اما دور تک تک زوج ها شیلدی قرار داده نشده است اما سوکت های آن دارای شیلد هستند.
  • پچ کوردهای S/UTP : این نوع پچ کورد یک شیلد Braid Screen یا بافته شده را دور همه زوج های تابیده شده دارد اما دور تک تک زوج ها به صورت جداگانه شیلدی قرار نگرفته. سوکت ها نیز شیلددار می باشند.
  • پچ کوردهای SFTP یا SF/UTP : دور چهار زوج این مدل هم شیلد Braid Screen و هم فویل قرار گرفته است. اما دور تک تک زوج ها چیزی قرار داده نشده است. سوکت این مدل نیز دارای شیلد می باشد.
  • پچ کوردهای S/FTP : یک مدل دارای شیلد  Braid Screenدور زوج های تابیده شده می باشد و دور هر یک از زوج ها نیز به طور مجزا فویل قرار دارد. سوکت مدل S/FTP شیلد دار است.
  • پچ کوردهای F/FTP یا FFTP : این مدل هم دور زوج های تابیده شده و هم دور تک تک زوج ها فویل قرار دارد. سوکت این مدل نیز از نوع شیلد دار می باشد.
  • پچ کورد شبکه U/FTP : دور زوج های تابیده شده فویل قرار دارد اما شیلد یا فویلی دور تک تک زوج ها وجود ندارد. سوکت های این مدل پچ کورد شیلد دار است.

همچنین لازم به ذکر است که انواع پچ کورد شبکه از نظر مدل روکش و مغزی سیم ها به هم تابیده شده نیز تقسیم بندی می‌شوند.

پچ کورد شبکه چیست,تفاوت پچ کورد و کابل شبکه,انواع پچ پنل شبکه,

تفاوت کابل شبکه و پچ کورد شبکه چیست؟

کاربران شبکه می توانند میزان دلخواهی ازکابل شبکه را سوکت بزنند و از طریق آن برای اتصال به شبکه استفاده نمایند، پس دلیل استفاده از پچ کورد چیست . در ادامه این مسئله را بررسی خواهیم کرد و به بیان تفاوت پچ کورد و کابل شبکه خواهیم پرداخت. در پاسخ به این سوال می توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • استفاده از پچ کوردها همواره موجب صرفه جویی در زمان کابل کشی خواهد شد زیرا کار سوکت زدن کابل ها زمان زیادی را از شما می گیرد. مخصوصاً در مواقعی که شبکه خیلی بزرگ باشد. کار سوکت گذاری کابل ها نیاز به نیروی انسانی و همچنین ابزار دارد. در صورتی که از پچ کورد ها استفاده کنیم در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد .
  • کاهش احتمال بروز خطا، ممکن است برای سوکت زدن کابل ها سیم ها اشتباهی پانچ شود که در این صورت انتقال داده ها با مشکل مواجه خواهد شد . پچ کوردها توسط کارخانه تولید کننده آن تست شده و با بهری گیری از آنها کیفیت انتقال داده ها بیشتر خواهد شد .
  • پچ کوردها در اندازه های کوتاه تری استفاده می شود پس در نتیجه در زمان صرفه جویی می شود و در نتیجه احتمال بروز نویز و آسیب دیدن داده ها کمتر خواهد شد.
  • پچ کوردها در رنگ های مختلف تولید می شود از این رو در کابل کشی می توان از هر رنگی که بخواهیم استفاده نماییم.

آخرین تفاوت پچ کورد و کابل شبکه این است که پچ کوردها به وسیله کارخانه سازنده آن سوکت زده شده است و در مقایسه با کابل هایی که دستی سوکت زده می شوند ظاهر مناسب تری را دارند. امیدوارم به خوبی با مفهوم پچ کورد شبکه چیست، آشنا شده باشید.

برای دانستن تفاوت کابل و پچ کورد شبکه باید ابتدا توضیحاتی از هر کدام را بدانید.

پچ کورد چیست؟

پچ کورد که گاهی به آن پچ کابل نیز گفته می شود مانند کابل است. انتهای هر دو سر کابل به سوکت متصل شده است که برای اتصال به تجهیزات راحت تر باشد.

مشابه کابل های اترنت، پچ کابل یا پچ کورد دارای انواع مختلفی هستند مانند کابل فیش LC یا کابل patch Cat6 RJ45 .

از پچ کابل ها اغلب برای مسافت های کوتاه در دفاتر و کمد های سیم کشی استفاده می شوند. پچ کابل اترنت می تواند یک کامپیوتر را به یک مرکز شبکه، روتر یا سوئیچ اترنت متصل کند، که برای افرادی که شبکه های رایانه ای خانگی تهیه می کنند مفید است.

بنابراین به زبان ساده، کابل اترنت به انواع کابل اشاره دارد. در حالی که کابل پچ دارای اتصالات در دو انتهای آن است و به بخشی از کابل اترنت تعلق دارد. این تفاوت بین آنها است.

کابل اترنت چیست؟

“اترنت” نوعی پروتکل است که شیوه انتقال اطلاعات به وسیله رسانه خاص را مشخص می کند. کابل هایی مانند کابل فیبر نوری، جفت پیچ خورده یا کابل کواکسیال و کابل دسته جزء کابل اترنت هستند.

دو نوع کابل اترنت وجود دارد: کابل شبکه مسی و کابل فیبر نوری. معمولاً برای ساده کردن نامگذاری، افراد عادت دارند کابل های دسته اترنت مانند Cat5 ، Cat5e و Cat6 را به عنوان کابل اترنت نام گذاری کنند.

آیا همه ی کابل های اترنت یکسان هستند؟

با توجه به توضیحات بالا، انواع مختلفی از کابل های اترنت مانند کابل فیبر نوری، کابل متقاطع اترنت و کابل مسی دسته ای وجود دارد. کابل های اترنت مشخصات و برنامه های مختلفی دارند. به عنوان مثال، کابل فیبر نوری برای مسافت های طولانی یا برای برنامه هایی که به پهنای باند بالا یا ایزولاسیون الکتریکی نیاز دارند استفاده می شود. در حالی که از کابل های متقاطع اترنت در ساختمان ها استفاده می شود.

آیا می توان از پچ کابل به عنوان کابل اترنت استفاده کرد؟

بله. در بیشتر موارد، یک کابل اترنت و یک پچ کابل می تواند یک چیز مشابه در شبکه های مس باشند. پچ پنل معمولا کوتاه تر از کابل اترنت است. به عنوان مثال، نیاز به استفاده از پچ کابل 100ft Cat6 Ethernet برای سیم کشی شبکه خانگی وجود دارد. در این شرایط از کابل پچ 100ft Cat6 می توان به عنوان کابل اترنت استفاده کرد.

انواع پچ کورد شبکه چیست و چگونه می توان پچ کورد مناسب را انتخاب کرد؟

پس از این که اطلاعاتی درباره تفاوت کابل و پچ کورد شبکه دریافتیم، قصد داریم درباره انواع پچ کورد و چگونگی انتخاب پچ کورد مناسب اطلاعاتی را برای شما ارائه دهیم.

انواع متداول پچ کورد فیبر نوری

با توجه به مشخصات و استانداردهای مختلف، پچ کورد ها را می توان از منظر حالت کابل فیبر، نوع انتقال، نوع ژاکت، نوع کانکتور و … طبقه بندی کرد.

از نظر کابل فیبر: تک حالته یا چند حالته

حالت پچ کابل که تک حالته باشد و یا چند حالته، نشان می دهد که چگونه پرتوهای نور در داخل فیبر نوری حرکت می کنند.

فیبر نوری تک حالته می تواند تنها یک مد نوری را در یک زمان پخش کند. کابل تک حالته دو نوع دارد که از نظر ساخت و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند: OS1  و OS2

به طور کلی، OS1 و OS2 هر دو برای انتقال داده از راه دور قابل استفاده هستند اما OS2 با ارائه کارایی بهتر و با ضرر کمتر، برای انتقال در مسافت های طولانی مناسب تر است.

پچ کورد چند حالته هسته بزرگتری دارد که امکان انتقال چندین حالت نور را فراهم می کند. تفاوت بین فیبرنوری تک حالته و چند حالته عمدتآ در قطر هسته فیبر، طول موج، منبع نور و پهنای باند است. فیبر نوری چند حالته برای انتقال در مسافت های کوتاه مانند داخل ساختمان یا محوطه دانشگاه، مناسب تر است.

قطر هسته فیبر نوری تک حالته با چند حالته متفاوت است. قطر هسته فیبر نوری تک حالت 9 میکرون می باشد در صورتیکه قطر هسته فیبر نوری چند حالته 50 میکرومتر و 50/62 میکرومتر است که این باعث می شود قابلیت جمع آوری نور بالا رود و اتصالات ساده را آسان کند.

پهنای باند فیبر نوری چند حالته محدود شده است، در حالیکه فیبر نوری تک حالته به لحاظ نظری نامحدود است. زیرا عبور نور از یک مد در یک زمان صورت می گیرد.

خرید پچ کورد و کابل شبکه:

اکنون که متوجه شدید پچ کورد شبکه چیست در هنگام خرید پچ کورد لگراند و یا دیگر برند ها باید نکاتی را رعایت نمائید. این نکات شامل آگاهی از نوع کابل شبکه است؛ شما باید ساختار هر کابل و مکان استفاده از آن را بدانید تا در هنگام خرید مرتکب اشتباهی نشوید. برای استفاده از کابل ها زیر کف کاذب باید از برترین برند ها و کیفیت ها استفاده کنید.

کابل شبکه UTP یا SFTP:

کابلهایی که به آنها UTP گفته می‌شود، کابلهایی هستند بدون شیلد و فویل، شما می‌توانید این نوع کابلها را در مکانهایی استفاده نمائید که کابلهای برق از کنار آنها عبور نکرده باشند. پس در زمان خرید باید به این موضوع آگاه باشید که آیا کابل مورد نظر شما قرار است از کنار کابلهای برق عبور کند یا خیر؟ در صورتی که پاسخ بله است باید از کابلهای SFTP استفاده نمائید، زیرا این کابلها برعکس کابلهای UTP دارای شیلد و فویل می‌باشند و چنانچه در کنار کابلهای برق قرار بگیرند از ایجاد و اختلال نویزها جلوگیری خواهند کرد.

کابل شبکه Indoor یا Outdoor:

یکی دیگر از مواردی که در زمان خرید باید به آن توجه نمائید این است که آیا کابل شبکه را برای محیطی بیرون از ساختمان می‌خواهید یا برای محیطی درون ساختمان؟ سپس با توجه به آن به انتخاب کابل شبکه بپردازید.

در واقع روکش کابلهای شبکه Indoor از جنس  PVC هستند؛ از همین جهت این کابلها را برای محیط های داخلی همانند: داخل ترانک – داکت، داخل سینی کابل یا داخل ساختمان استفاده می‌نمایند. اما ساختار کابلهای Outdoor به گونه‌ای می‌باشد که برای مکانهای بیرونی می‌توان از آن استفاده نمود. جنس روکش این نوع کابلها از پلی اتیلن یا PE هست و همین موضوع منجر به حفاظت کابل در برابر عوامل بیرونی شده است.

تست فلوک:

علاوه بر آگاهی از ساختار کابل شبکه، قبل از خرید باید با استفاده از تست فلوک، از کیفیت آن نیز اطمینان حاصل نمائید.

بنابراین قبل از خرید حتما از فروشنده، گزارش تست فلوک را بگیرید، همچنین سلامت فیزیکی کالا و گارانتی آن را نیز مورد بررسی قرار دهید.