Voip چیست و چگونه کار می‌کند

Voip چیست و چگونه کار می‌کند

ما در این مقاله قصد داریم که با نوشتاری ساده به شما بگوئیم که Voip چیست و چگونه کار می‌کند؟‌ در واقع شما می‌توانید از طریق این تکنولوژی (Voip) قادر به برقراری ارتباط تلفنی باشید. این فناوری قادر است که صدای شما را به سیگنال‌های دیجیتالی تبدیل نماید و به شما این امکان را بد‌هد تا به طور مستقیم از رایانه، تلفن voip و سایر دستگاه‌های داده محور تماس خود را برقرار نمائید. به یاد داشته باشید که شما برای استفاده از این فناوری به شبکه و اینترنت نیاز خواهید داشت.

Voip نام‌های دیگری نیز دارد. از جمله: تلفن IP، تلفن پهن باند یا تلفن اینترنتی.

بنابراین، شما می‌توانید در هر زمان و هر مکان با استفاده از رایانه‌ی متصل به اینترنت، هدست و صدا از طریق VoIP تماس تلفنی خود را برقرار کرده و تلفن‌های سنتی خود را کنار بگذارید.

در نتیجه، می‌توان چنین گفت کهVoIP  برای بیزینس‌ها و مشاغل‌های گوناگون بسیار کاربردی خواهد بود و تا حد زیادی از هدررفت هزینه‌ها جلوگیری می‌نماید.

اکنون پس از مطالعه‌ی این چکیده می‌توانید در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست آورید.

VOIP چیست:

حال که به اختصار توضیحاتی را در مقدمه برای شما آوردیم، بهتر است که به صورت کامل‌تر این فناوری را به شما معرفی نمائیم. تا اکنون متوجه شدیم که Voip نوعی تماس تلفنی پیشرفته می‌باشد که از طریق شبکه رخ می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از بستر اینترنت به راحتی از این فناوری استفاده نمائید و ارتباط خود را با شخص مورد نظر برقرار کنید.

همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم در زمان استفاده از تلفن‌های سنتی ارتباط ما تنها به یک تلفن ثابت بسنده می‌کند. به عبارتی ما برای برقراری ارتباط، محدود به یک تلفن ثابت خواهیم شد. اما کاربرانی که VOIP را جایگزین تلفن‌های ثابت و سنتی می‌کنند، می‌توانند به راحتی و بدون محدودیت از طریق لب‌تاپ، تلفن هوشمند معمولی (با استفاده از یک برنامه)، رایانه‌ و تلفن‌های سازگار با VOIP تماس‌های تجاری خود را برقرار و دریافت نمایند.

علاوه بر این همانطور که در چکیده‌ی این مقاله برایتان نوشتیم، استفاده از این تکنولوژی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود و از هدررفت هزینه نیز جلوگیری خواهد کرد. چرا؟ چون تماس‌های داخلی و همچنین بین‌المللی شما از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و در نهایت در قیاس با تلفن‌های سنتی، هزینه‌های کمتری را در بر می‌گیرد.

لازم به ذکر است که اغلب ارائه‌دهندگان VOIP تجاری، بدون هیچ هزینه‌ی اضافی‌ای، دقایق نامحدودی را ارائه می‌دهند.

این فناوری به شما قابلیت‎های دیگری همچون: انتظار تماس، مسیریابی تلفن و غیره را می‌دهد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر دارای کسب و کار کوچک و یا بزرگی هستید، تلفن‌های سنتی خود را به VOIP تجاری تغییر دهید. اینگونه ارتباط تلفنی شما با سهولت بیشتری انجام می‌شود؛ علاوه بر آن هزینه‌های شرکت شما نیز کاهش خواهد یافت. درواقع این تکنولوژی، جلوی هدررفت هزینه‌ها را می‌گیرد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر هم‌اکنون با مشاورین ما تماس حاصل فرمائید.

VOIP تجاری,voip چیست,VOIP تجاری,

VOIP چگونه کار می‌کند:

اکنون از شما می‌پرسیم، آیا می‌دانید که عملکرد این فناوری به چه صورت می‌باشد و VOIP چگونه کار می‌کند؟ اگر پاسخ شما خیر است، در ادامه با ما همراه باشید.

در این فرایند، VOIP پس از دریافت صداهای آنالوگ، آن‌ها را به سیگنال‌های دیجیتالی تبدیل می‌کند. سپس، داده‌ها از طریق اترنت یا Wi-Fi به کاربر یا گروهی از کاربران دیگر ارسال می‌شود. این فرآیند با سرعت بسیار بالایی صورت می‌گیرد.

طی این فرآیند، VoIP از کدک‌ها (Codec) استفاده می‌کند. کدک‌ها (نوعی‌ عملیات فشرده سازی یا عدم فشرده سازی) به صورتِ سخت‌افزاری و یا به صورتِ نرم‌افزاری موجود می‌باشند. آن‌ها چنین قابلیتی را دارند که حجم زیادی از داده‌های VoIP را فشرده و از حالت فشرده خارج نمایند. هنگام استفاده از فشرده سازی ممکن است کیفیت صدا دچار مشکل شود، اما به یاد داشته باشید که فشرده سازی نیازهای پهنای باند را کاهش می‌دهد. فروشندگان تجهیزات همچنین از کدک‌های اختصاصی خود استفاده خواهند کرد.

فرآیند ارسال داده‌ها به سایر کاربران شامل قرار دادن صدا در بسته‌های داده، انتقال بسته‌ها در یک شبکه‌ی IP و عدم بسته بندی مجدد بسته‌ها به صدا در انتهای دیگر اتصال می‌باشد.

تفاوت تلفن‌های سنتی و voip:

اکنون که با voip و نوع عملکرد آن آشنا شدید، خوب است که به تفاوت تلفن‌های سنتی و voip نیز اشاره نمائیم.

تلفن‌های سنتی از طریق سوئیچینگ مدار، منجر به برقراری ارتباط می‌شوند. در واقع این روش بیش از 100 سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنان محبوب است. اما در قیاس با voip  کارآمد و با صرفه نمی‌باشد.

اما voip به جای سوئیچینگ مدار از تعویض بسته برای برقرار ارتباط استفاده می‌کند. این روش منجر خواهد شد که داده‌ها در صورت نیاز ارسال شوند. شما برای برقراری اتصال، نیازی به اتصال طرف مقابل خود ندارید و می‌توانید با هر بار صحبت، یک اتصالی سریع و کوتاه را به وجود آورید. به علاوه، بسته‌های داده به طور کارآمد ارسال می‌شوند و پس از رسیدن به مقصد دوباره کنار هم قرار می‌گیرند. بسته‌ها این امکان را دارند تا فشرده شوند. به همین علت است که می‌توانند داده‌ها را با سرعت بیشتری از طریق بستر اینترنت به مقصد مورد نظر انتقال دهند. اگر مشکلی در اتصال اینترنت وجود نداشته باشد، تماس تلفنی در این روش بسیار با سرعت انجام می‌شود و شما در طول تماس متوجه‌ی هیچ تاخیری نخواهید شد. می‌توان گفت برنامه‌هایی همچون واتسپ، اسکایپ، گوگل ویس و غیره نوعی از voip می‌باشند.

چرا باید از viop استفاده نمائیم:

همانطور که در دل مقاله نیز آورده شد، این فناوری برای کسب و کار شما مفید می‌باشد؛ چرا که منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود و شما می‌توانید با خیالی آسوده به تلفن‌های داخلی و خارجی خود بپردازید.

علاوه بر آن، شما می‌توانید بدون ایجاد محدودیت به voip دسترسی یابید و در هر زمان و مکانی که باشید ارتباط خود را برقرار نمائید.

بله درست است. شما برای ارتباط تلفنی دیگر نیاز نخواهید داشت که حتماً در پشت میز خود قرار بگیرید.

حتی شما می‌توانید از سایر قابلیت‌های این سیستم همچون: تماس کنفرانسی یا کنفرانس ویدئویی برخوردار شوید.

بنابراین؛ توصیه‌ی ما به شما این است که برای شرکت و بیزینس خود یک voip اختصاصی داشته باشید.

voip چیست,VOIP تجاری,voip چیست,

معایب voip:

هر چند که این فناوری از مزیت‌های زیادی برخوردار است و ارزش استفاده کردن را دارد، اما برای آشنایی بیشتر شما بهتر است که در این قسمت چند نکته را به عنوان معایب این فناوری بنویسیم.

اینترنت قوی:

به یاد داشته باشید که شما برای استفاده از این فناوری نیازمند اینترنتی خوب خواهید بود. اگر بستر شبکه‌ی شما مشکلی داشته باشد و اینترنت شما ضعیف عمل نماید، به طور حتم، voip شما نیز در برقراری ارتباط دچار اختلال خواهد شد.

نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره نمائیم، پهنای باند است.

این فناوری از پهنای باند بسیار زیادی استفاده نمی‌کند. در واقع، برای اتصال خوب با پینگ کمتر از 70 میلی‎ثانیه و حداقل 500 کیلوبیت بر ثانیه سرعت بارگذاری برای تماس‌های VoIP به اندازه کافی مناسب می‌باشد.

با این وجود اگر تعداد اعضای تیم کاری شما زیاد می‌باشند، ممکن است که به پهنای باند بیشتری نیاز داشته باشید. البته، نمی‌توان این موضوع را به عنوان عیب این فناوری عنوان نمود؛ چرا که در بیشتر مواقع شما به پهنای باند زیادی نیاز ندارید.

قطعی برق:

اغلب شرکت‌ها از روترهای WiFi استفاده می‌کنند. روترهای وای فا نیز برای فعالیت به برق وابسته هستند. بنابراین، اگر ساختمان شما با قطعی برق مواجه شود، اینترنت شما نیز قطع خواهد شد و اگر اینترنت قطع شود دسترسی شما به سرویس Voip محدود می‌شود.

در نهایت قطعی برق می‌تواند منجر به عدم دسترسی شما به سرویس Voip شود. بنابراین؛ شما باید در چنین زمان‌هایی از راه‌های جایگزین دیگر استفاده نمائید.

سخن آخر:

تمامی سعی ما این بود تا این تکنولوژی را با نگارشی ساده به شما خوانندگان عزیز معرفی نمائیم و امیدواریم که موفق به انجام این کار شده باشیم.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید نظرات، سوالات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما به اشتراک بگذارید.

امید است که مطالعه‌ی این مقاله برای شما کاربردی و مفید بوده باشد. ما در به‌روزرسانی‌های بعدی باز هم اطلاعات جدیدتری را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. بنابراین، منتظر محتویات بعدی ما باشید.