آشنایی با انواع سوکت و کانکتور

انواع سوکت و کانکتور

در زمان خرید تجهیزات شبکه باید بسیار دقت نمائید. زیرا، زیرساخت شبکه به نوع و کیفیت تجهیزات شبکه‌ی شما وابسته است. سوکت و کانکتور نیز از زیرساخت‌های مهم شبکه به حساب می‌آیند. سوکت‌ها و کانکتورها با توجه به گستردگی شبکه از انواع گوناگونی برخوردار هستند. ما در این مقاله انواع سوکت و کانکتور را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی سوکت و کانکتور:

همان‌طور که می‌دانید ما برای انتقال داده‌ها در شبکه نیازمند کابل‌های شبکه می‌باشیم. کابل‌های شبکه نیز برای اینکه به پورت تجهیزات شبکه اتصال یابند به سوکت‌ها نیاز دارند. بنابراین، سوکت‌ها قابلیت اتصال کابل را به پورت تجهیزات شبکه می‌دهند. لازم به ذکر است که بعضی از افراد سوکت شبکه را با نام‌های دیگری چون: کانال شبکه یا پریز شبکه می‌شناسند.

اگر بخواهیم سوکت و کانکتور را در علم الکترونیک تعریف نمائیم باید بگوئیم که:

به اتصالاتی که دارای زائده‌ی نرینگی (برجستگی و بیرون زدگی) هستند، کانکتور و به اتصالات الکتریکی‌ای که دارای حفره (فرورفتگی) هستند، سوکت گفته می‌شود. با توجه به استاندارد DIN سوکت و کانکتور باید در داخل یکدیگر فیکس و محکم شوند.

انواع سوکت و کانکتور:

در این قسمت از زیر عنوان به معرفی انواع سوکت و کانکتور می‌پردازیم.

سوکت‌ها و کانکتورهای مربوط به کابل‌های کواکسیال:

این سوکت‌ها برای کابل‌های کواکسیال مناسب می‌باشند. سوکت‌های BNC از اتصال دهنده‌های سری F محسوب می‌شوند و اغلب برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سوکت‌های BNC قابلیت این را دارند که تا 3 گیگاهرتز و ولتاژهای زیر 500 ولت DC را پشتیبانی نمایند. اتصالات این نوع سوکت امن می‌باشد.

سوکت‌های مربوط به کابل‌های بهم تابیده:

کابل‌های زوج به هم تابیده به کابل‌های تلفن شباهت دارند و از چندین رشته سیم به وجود آمده‌اند. این کابل‌ها در دسته‌بندی‌های متعددی قرار می‌گیرند. این دسته‌بندی از CAT1 تا CAT8 می‌باشد. توضیح این دسته‌بندی‌ها به صورت کامل در مقالات گذشته آورده شده است. کابل‌های cat1 قابلیت انتقال دیتا را ندارند و تنها سیگنال‌های صوتی را از خود عبور می‌دهند. همچنین این کابل‌ها از نوع UTP می‌باشند. البته کابل CAT1 منسوخ شده است و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

سوکت‌هایی که در این نوع از کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند به شرح زیر می‌باشد. از جمله:

  • سوکت (کانکتور) RJ11.
  • سوکت (کانکتور) RJ45.
  • سوکت (کانکتور) RJ48.

در ادامه هر یک از این سوکت‌ها را به شما معرفی می‌نمائیم.

انواع سوکت و کانکتور,کابل زوج به هم تابیده,کانکتورهای فیبر نوری,

سوکت (کانکتور) RJ11:

این کانکتورها برای تلفن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترکیب رنگ در این کانکتورها چندان حائز اهمیت نمی‌باشد. البته، ترکیب رنگ در هر دو سیم باید یکسان باشد. کانکتور RJ11 قابلیت پشتیبانی از کابل‌های 1، 2 و 3 زوج را دارد.

سوکت (کانکتور) RJ45:

یکی از پرکاربردترین کانکتورها، کانکتور RJ45 می‌باشد. RJ45 از 8 پین مسی برخوردار است. سوکت زنی این نوع سوکت‌ها از استانداردهای T-568A و T-568B پیروی می‌کند. البته لازم به ذکر است که بدانید استاندارد T-568B به نسبت استاندارد T-568A از کاربرد بیشتری برخوردار می‌باشد.

سوکت (کانکتور) RJ48:

این نوع از سوکت‌ها همانند RJ45 می‌باشد. اما، تفاوتی که دارد این است که برای خطوط T1 مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوکت و کانکتورهای مربوط به فیبر نوری:

برای کابل‌های فیبر نوری نیز باید از سوکت و کانکتورهای مربوط به آن استفاده نمود. اگر برای شبکه‌ی خود به پهنای باند بالاتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌دهیم که از کابل‌های فیبر نوری استفاده نمائید. اکنون در ادامه به معرفی کانکتورهای فیبر نوری اشاره می‌نمائیم.

این کانکتورها شامل موارد زیر است. از جمله:

  • کانکتور LC.
  • کانکتور SC.
  • کانکتور FC.
  • کانکتور ST.
  • کانکتور MTP.

انواع سوکت و کانکتور,کابل زوج به هم تابیده,کانکتورهای فیبر نوری,

معرفی کانکتور LC:

یکی از رایج‌ترین کانکتورها، کانکتور LC می‌باشد. شما می‌توانید برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های موجود در شبکه‌های محلی از این نوع کانکتورها بهره ببرید.

معرفی کانکتور SC:

این نوع از کانکتورها نیز بسیار محبوب هستند. کانکتور SC از دوام بالایی برخوردار است و نصب آن بسیار ساده می‌باشد. شما می‌توانید کانکتور SC را در دو نوع تکی و دوقلو خریداری نمائید.

معرفی کانکتور FC:

جنس این نوع از کانکتورها از سرامیک یا فلز می‌باشد. شما می‌توانید در ارتباطات از راه دور، لیزرهای تک حالته و تجهیزات اندازه‌گیری از این نوع کانکتورها استفاده نمائید.

معرفی کانکتور ST:

این نوع کانکتور از نظر اتصال شباهت زیادی به BNC دارد و در دو نسخه‌ی ST و ST-II تولید و عرضه می‌شود.

 معرفی کانکتور MTP:

شما می‌توانید این نوع کانکتورها را برای شبکه‌های مخابراتی استفاده نمائید. کانکتور MTP در دو مدل سینگل مد و مولتی مد تولید و عرضه می‌گردد.  قابلیت افت سیگنال در این کانکتورها وجود دارد. از همین جهت از آن‌ها برای انتقال داده‌هایی که پهنای باند آن‌ها بالای G40 و G100 است، استفاده می‌شود. این کانکتورها همچنین از قابلیت پشتیبانی حداقل 12 فیبر نوری برخوردار می‌باشند.

سخن آخر:

محتوای این مقاله ادامه دارد، پس منتظر به‌روزرسانی‌های بعدی ما باشید. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در بخش فروش شرکت تجهیزات شبکه تماس بگیرید. مشاوران و کارشناسان ما به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهند داد. امید است که این محتوا برای شما کاربردی بوده باشد. شما همچنین می‌توانید سؤالات، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما به اشتراک بگذراید.