کابل شبکه چند نوع است و چه کاربردی دارد

کابل شبکه چند نوع است ؟ خب همان‌طور که می‌دانید، از کابل شبکه برای اتباطات راه دور استفاده می‌شود. کابل شبکه از چنین ماهیتی برخوردار است که داده‌ها را از رایانه‌های فردی به یک شبکه‌ی بزرگ‌تر رله ‌کند.

گاهی اوقات این کابل‌ها خارجی هستند و می‌توان از آن‌ها برای انجام کارهایی مانند وصل کردن رایانه به مودم‌های اینترنتی یا پورت‌های زمینی استفاده کرد.

کابل‌های شبکه می‌توانند بخشی از یک زیرساخت بزرگ‌تر به حساب بیایند. در این موارد اغلب در دیوارها به همراه تجهیزات لازم به کار برده می‌شوند تا دسترسی آماده به اینترنت و خدمات تلویزیون کابلی را فراهم کنند.

کابل‌های شبکه از نظر مشخصات فنی با یکدیگر تفاوت دارند.

اما متداول‌ترین آن‌ها جفت پیچ خورده، کواکسیال، اترنت و فیبر نوری می‌باشد. هر یک از این کابل‌ها، با توجه به هدف خاصی به کار گرفته می‌شوند. از همین جهت، افرادی که به دنبال خرید کابل یا نصب کابل برای پروژه‌ی خاصی هستند، باید قبل از سرمایه گذاری کمی تحقیق کنند.

اکنون در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع کابل شبکه آشنا شوید و پس از کسب اطلاعات لازم، با توجه به نیاز شبکه‌ی خود، کابل مورد نظرتان را خریداری نمائید.

کابل شبکه چند نوع است؟

همان‌طور که خواندید، کابل‌ شبکه سخت‌افزاری می‌باشد که با استفاده از آن‌ می‌توانیم یک دستگاه شبکه را به دیگری متصل نمائیم. کابل‌های شبکه بر اساس توپولوژی شبکه، اندازه و لایه‌ی فیزیکی انتخاب می‌شوند. انواع مختلف کابل‌های شبکه عبارتند از: کابل کواکسیال، کابل فیبر نوری، کابل جفت تابیده، کابل USB، کابل سریال و موازی، کابل متقاطع و غیره.

هر کدام از این کابل‌های شبکه برای هدف خاصی طراحی شده‌اند. اکنون در ادامه به توضیح بعضی از این کابل‌ها می‌پردازیم.

معرفی کابل کواکسیال:

کابل کواکسیال، نوع دیگری از کابل مسی است که از یک هادی داخلی برخوردار می‌باشد و با عایق فوم احاطه شده است. به طور متقارن توسط یک محافظ فلزی بافته شده پیچیده شده، سپس با یک ژاکت پلاستیکی پوشانده شده است. این نوع کابل عمدتاً در خطوط تغذیه برای اتصال فرستنده‌ها و گیرنده‌های رادیویی با آنتن‌ها، اتصالات شبکه‌ی کامپیوتری و توزیع سیگنال‌های تلویزیون کابلی استفاده می‌شود.

کابل کواکسیال، یک کابل استاندارد اترنت به حساب می‌آید. سرعت انتقال داده در این کابل 10 مگابیت بر ثانیه می‌باشد. این کابل‌ها همچنین به عنوان کواکس شناخته می‌شوند که دستگاه‌های تلویزیون را به آنتن‌ها متصل می‌نمایند. در طول دهه‌های 1980 و 1990، شبکه به طور معمول از دو نوع کابل کواکسی استفاده می‌کرد، یعنی نازک یا ضخیم. این کابل‌ها از سیم مسی داخلی با ضخامت‌های متفاوت تشکیل شده‌اند. اما نگهداری و نصب این کابل‌ها برای مدیران شبکه مشکل می‌باشد.

طبق استانداردهای صنعتی، کابل جفت تابیده‌ی بدون محافظ و کابل جفت تابیده‌ی شیلد دار، دو نوع اصلی کابل‌های پیچ خورده به حساب می‌آیند.

خرید کابل,کابل شبکه چند نوع است,کابل‌ های شبکه,

معرفی کابل فیبر نوری:

کابل فیبر نوری با استفاده از رشته‌های شیشه و پالس نور کار می‌کند. این کابل‌ها قابلیت خم شدن را دارند.

همان‌طور که می‌دانید در شبکه‌های گسترده‌ی (WAN) از کابل‌های زیرزمینی یا بیرونی با مسافت طولانی استفاده می‌شود. در نتیجه شما می‌توانید در شبکه‌های گسترده‌ی WAN))، از کابل‌های فیبر نوری استفاده کنید. کابل‌های فیبر نوری یا به صورت تک حالته و یا به صورت چند حالته می‌باشند. نوع تک حالته‌ی آن اغلب برای ارتباطات از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما، نوع چند حالته‌ی آن برای شبکه‌های محلی استفاده می‌شود.

معرفی کابل USB:

کابل‌های USB کابل‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان به جای اتصال به رایانه‌های دیگر، رایانه را با دستگاه‌های جانبی متصل نمود. آداپتورهای شبکه‌ی ویژه‌ نیز کابل اترنت را به طور غیر مستقیم به پورت USB متصل می کنند.

معرفی کابل‌های سریال و موازی:

کابل‌های سریال و موازی در زمانی که USB توسعه نیافته بود، برای شبکه‌های PC به PC استفاده می‌شد. از این کابل‌ها با نام مدل نول نیز یاد می‌شود.

معرفی کابل‌های متقاطع:

یک کابل متقاطع اترنت، دو کامپیوتر را مستقیماً از طریق درگاه‌های اترنت به هم متصل می‌کند و به رایانه‌ها اجازه می‌دهد تا داده‌ها را بدون نیاز به ایجاد شبکه ارسال یا به اشتراک بگذارند. کابل متقاطع با اتصال مستقیم پایانه‌های اترنت کامپیوترها، نیاز به سخت افزار شبکه را از بین می‌برد. کابل متقاطع اترنت متفاوت از کابل اترنت استاندارد است که برای اتصال به هاب یا سوئیچ روتر شبکه طراحی شده است. این کابل متقاطع برای اتصال دو کامپیوتر بدون سخت افزار شبکه ضروری است.

نکاتی که در زمان خرید کابل باید به آن توجه نمائید:

در زمان خرید کابل، نکاتی وجود دارد که بهتر است به آن توجه نمائید.

در ابتدا باید آگاه شوید که با توجه به نوع شبکه‌ی خود، خرید چه نوع کابلی مناسب‌تر است. به عنوان مثال: باید بدانید که کابل شبکه‌‌ی شما به چه میزان پهنای باندی نیاز دارد. اکنون در ادامه، توضیح مفصل‌تری را ارائه می‌دهیم.

خرید کابل,کابل شبکه چند نوع است,کابل‌ های شبکه,

بررسی فاصله‌ی بین اجزاء شبکه:

درهنگام خرید کابل به فاصله‌ی بین اجزاء شبکه دقت نمائید. به یاد داشته باشید که کابل انتخابی شما باید فاصله‌ی موردنظر بین تجهیزات شبکه را پشتیبانی کند.

در نتیجه، بررسی فاصله‌ی بین اجزاء شبکه بسیار مهم می‌باشد و باید بر آن مبنا، کابل شبکه‌ی خود را خریداری نمائید.

مشخص نمودن پهنای باند مورد نظر:

همان‌طور که می‌دانید هر کابل شبکه‌ از پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات متفاوتی برخوردار می‌باشد. از همین جهت باید نیاز شبکه‌ی خود را بررسی کرده و همان کابلی را انتخاب نمائید که از سرعت انتقال داده و پهنای باند مورد نظر برخوردار است.

بررسی مسیر عبور کابل شبکه:

قبل از انتخاب مسیر برای عبور کابل‌های شبکه باید میزان تداخل کابل شبکه با میدان‌های مغناطیسی را بسنجید.

باید توجه نمائید که تا حد امکان مسیر انتخابی کابل شبکه در تداخل با میدان‌های مغناطیسی قرار نگیرد. اگر مسیر انتخابی شما به گونه‌ای است که احتمال تداخل نویزها در آن مسیر وجود دارد، باید از کابل‌هایی استفاده کنید که از روکش‌های شیلد دار برخوردار می‌باشند.

سخن آخر:

همان‌طور که خواندید ما در این مقاله به توضیح بعضی از کابل‌ های شبکه پرداختیم. سایر کابل‌های شبکه را نیز در به‌‎روزرسانی‌های آینده در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. امید است که از این مقاله لذت برده باشید. شما می‌توانید برای خرید کابل شبکه لگراند و دیگر برند ها در ابتدا با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید و پس از کسب اطلاعات لازم، کابل شبکه‌ی مورد نظر خود را سفارش دهید.

لطفاً ما را از نظرات، انتقادات و پیشنهادات ارزشمند خود بهره‌مند سازید.