آشنایی با مراحل نصب ترانکینگ

مراحل نصب ترانکینگ

موضوع محتوای امروز، مراحل نصب ترانکینگ است. ما در این مقاله به آموزش نصب ترانک خواهیم پرداخت. علاوه بر آن موضوعاتی همچون:

  • تعریف ترانکینگ
  • کاربرد ترانکینگ
  • و انواع ترانکینگ

در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اکنون در ابتدا، ترانک را تعریف کرده و در نهایت مراحل نصب این محصول را توضیح می‌دهیم.

تعریف ترانکینگ:

ترانک یا ترانکینگ، محفظه‌ای است که از جنس pvc می‌باشد. ترانک‌ها جزء محصولات پسیو شبکه به ‌حساب می‌آیند. شما در زمان کابل کشی‌های شبکه می‌توانید از ترانکینگ‌ها استفاده کنید. با وجود ترانک کشی، دیگر کابل‌ها و سیم‌های شما قابل رویت نخواهند بود. ترانک‌ها، علاوه بر اینکه محیط را منظم و زیبا می‌کنند، منجر به افزایش امنیت نیز می‌شوند؛ چرا که همانند پوششی برای کابل‌ها و سیم‌ها عمل کرده و از قطع شدن و آسیب رساندن به آن‌ها، جلوگیری می‌نمایند.

علاوه بر ترانک‌، محفظه‌های دیگری نیز به نام داکت‌ها وجود دارد که برای قرار دادن سیم‌ها و کابل‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. اما اگر حجم سیم‌ها و کابل‌های شما زیاد باشد، دیگر نمی‌توانید از داکت‌ها استفاده نمائید و بهترین گزینه برای شما ترانک‌ها خواهند بود؛ زیرا ترانک‌ها از فضای بیشتری برخوردار بوده و تعداد کابل‌های بیشتری را درون خود جای می‌دهند. علاوه بر آن، ترانک‌ها ماژولار می‌باشند. یعنی: از قابلیت نصب پریز بر روی خود برخوردار هستند و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، هر تعداد پریز برقی را که می‌خواهید، بروی بدنه‌ی این محصول متصل نمائید.

کاربرد ترانکینگ:

هویت اصلی ترانک‌ها، قرار دادن کابل‌های برق و شبکه درون خود و عبور دادن آن‌ها در مسیری مشخص شده است. همانطور که گفته شد، استفاده از ترانکینگ، موجب زیباسازی محیط می‌شود؛ زیرا تمامی سیم‌ها و کابل‌ها را در داخل خود پوشش می‌دهد.

اما یکی ‌دیگر از کاربردهای ترانک جلوگیری از تداخلات نویزی می‌باشد. در واقع کابل‌های شبکه و سیم‌های برق از نویزهایی برخوردار هستند که اگر برای تداخل آن‌ها تدبیری صورت نگیرد، این امر باعث ایجاد اختلالات در شبکه می‌شود.

بنابراین، استفاده از ترانک‌هایی که دارای پارتیشن بندی هستند، بهترین گزینه برای مقابله با تداخلات نویزی می‌باشد.

آموزش نصب ترانک,خرید ترانک,مراحل نصب ترانک,

انواع ترانکینگ:

ترانک‌ها هریک از انواع گوناگونی برخوردار هستند و شما باید با توجه به نیاز خود اقدام به خرید ترانک نمائید.

  • ترانک دیواری
  • ترانک دفنی
  • و ترانک ستونی

از انواع ترانک‌های موجود در بازار می‌باشند.

ترانک دیواری:

این ترانک در شاخه‌های دو متری تولید می‌شود و یکی از پرکاربردترین ترانک‌های موجود است. ترانک دیواری دارای متعلقات زیادی است که هر یک از متعلقات آن کار خاصی را انجام می‌دهد. همانطور که از اسم این ترانک‌ها مشخص است، آن‌ها بر روی دیوارها نصب و راه‌اندازی می‌شوند و شما برای پیکربندی آن، نیازمند پیچ‌ و رول‌پلاک خواهید بود.

ترانک دفنی:

این محصول به صورت توکار و در زیر کف کاذب به کار برده می‌شود. ترانک دفنی از قیمت بالایی برخوردار است وکاربرد آن برای مواقعی است که حجم کابل‌ها زیاد می‌باشد. البته این نوع ترانک در سیم‌کشی‌های فشار قوی برق، خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایزبندی، نوع طرح و رنگ این محصول بسته به شرکت تولید کننده‌ی آن، متفاوت می‎باشد.

ترانک ستونی:

شما می‌توانید این محصول را در دو نوع دیواری و ایستاده خریداری نمائید. این ترانک

در مکان‌های گوناگونی، از جمله: اتاق‌های کنفرانس و همایش، فضاهای اداری، محیط‌های آموزشی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل نصب ترانکینگ:

مراحل نصب ترانک به شرح زیر می‌باشد. از جمله:

انتخاب مسیر جهت کابل‌کشی:

در زمان نصب ترانک، پسیو کاران باید مکان مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و مسیر سیم‌ها و کابل‌ها را تعیین کرده باشند. به یاد داشته باشید که یکی از مهم‌ترین کارها در بخش پسیو شبکه، مشخص نمودن مسیر کابل‌ها و سیم‌ها است. در واقع این مسیر باید کاملا هوشمندانه انتخاب شود تا کابل‌ها و سیم‌های زیادی در زمان راه‌اندازی زیر ساخت شبکه، مصرف نشوند. انتخاب کوتاه‌ترین مسیر جهت کابل‌کشی، کاری است که پسیوکاران شبکه باید آن را برعهده بگیرند. البته مسیر کابل‌کشی باید کاملا ایمن باشد.

 انتخاب نوع ترانک:

همانطور که خواندید، ترانک‌ها از انواع گوناگوی برخوردار هستند. بنابراین، باید همان نوعی را انتخاب نمائید که از نظر فیزیکی و کاربردی برای محیط شما مناسب است.

آماده کردن تمامی تجهیزات و متعلقات ترانک مربوطه:

بعد از انتخاب ترانک، باید تمامی اجزاء و متعلقات آن محصول را تهیه کرده و با کاربرد و نقش هر یک از متعلقات آشنا باشید. سپس، باید این اجزاء را به یکدیگر متصل نمائید و هر قطعه را همانند قطعه‌ای از پازل در جای خود قرار دهید. خود ترانک نیز به واسطه‌ی پیچ و مهره به دیوار متصل می‌شود.

مشخص کردن نوع پریزها:

در زمان نصب، باید نوع و تعداد پریزهایی که قرار است بر روی ترانک کار شوند، مشخص گردند.

مشخص کردن حجم و اندازه‌ی سیم‌ها و کابل‌ها:

یکی دیگر از مراحلی که در زمان نصب باید به آن دقت نمائید، این است که آیا ترانک انتخابی می‌تواند کابل‌های شما را پوشش دهد یا خیر؟ اینگونه می‌توانید ترانکی را انتخاب کنید که از نظر سایز و حجم برای کابل‌های شما مناسب باشد. البته نکته‌ی مهم دیگر این است که در زمان نصب ترانکینگ، برای گسترش کابل‌ها در زمان آینده، فضای خالی‌ای را در نظر بگیرد.

پارتیشن‌بندی در زمان نصب ترانک:

یکی دیگر از مواردی که در طی مراحل نصب ترانکینگ باید به آن دقت نمود این است که آیا قرار است از سیم‌های برق در کنار کابل‌های شبکه استفاده شود یا خیر. در صورتی که پاسخ مثبت است، باید به نصب پارتیشن در داخل ترانک بپردازید تا مانعی برای تداخلات نویزی باشد و از ایجاد اختلالات در شبکه جلوگیری نماید.

البته موضوع دیگری که باید به آن توجه نمائید این است که پارتیشن‌بندی در ترانک، فضای کمتری را به کابل‌های شما می‌دهد.

استانداردها را در نظر بگیرید:

در زمان نصب و راه‌اندازی ترانک‌ها به رعایت استانداردها توجه نمائید. به عنوان مثال: بهتر است که در زمان نصب ترانک، ارتفاع آن از سطح زمین بین 40 الی 70 سانتی‌متر باشد.

همچنین از نصب ترانک در ارتفاع پایین و بر روی قرنیز بپرهیزید.

مراحل نصب ترانکینگ,آموزش نصب ترانک,خرید ترانک,

سخن آخر:

امید است که از این مقاله لذت برده باشید. نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن اشاره نمائیم، انتخاب برند ترانکینگ‌ها (ترانک البرز، ترانک لگراند) است. بهتر است در زمان خرید به کیفیت و برند محصولات نیز توجه نمائید تا در زمان‌های آتی با مشکلی روبه‌رو نشوید.

نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله با ما به اشتراک بگذارید و منتظر به‌روزرسانی‌های بعدی ما باشید.