آشنایی با فواید ترانک در شبکه

ترانک شبکه یک خط یا پیوند ارتباطی‌ست که برای حمل چندین سیگنال به طور همزمان طراحی شده است تا دسترسی شبکه را بین دو نقطه فراهم کند. ترانک‌ها معمولاً مراکز سوئیچینگ را در یک سیستم ارتباطی به هم متصل می‌کنند. سیگنال‌ها می‌توانند هر نوع داده ارتباطی را منتقل کنند. اگر در شبکه بیش از یک سوییچ داشته باشیم اطلاعات (vlan) باید بتواند از یک سوییچ به سویچ دیگر انتقال پیدا کند، این‌جاست که باید بین سوییچ‌ها، ترانک متصل شود. در این مقاله در مورد فواید ترانک‌ در شبکه صحبت خواهیم کرد.

 

LAN مجازی  (Virtual LAN) چیست؟

به قسمت جدا و تقسیم شده در لایه Data Link شبکه کامپیوتری که باعث ایجاد چندین Broadcast Domain  مختلف شود، گفته می‌شود.

LAN مخفف “Local Area Network” به معنی شبکه محلی و Virtual یک حالت منطقی (Logic) بازسازی شده و جایگزین شده به جای یک قطعه فیزیکی در شبکه اشاره دارد.

vlan گروه‌بندی‌های منطقی هستند که دستگاه‌های فیزیکی شبکه همانند سوئیچ، کامپیوتر و لپ تاپ و… درون آن قرار می‌گیرند. این گروه بندی در سوئیچ ایجاد می‌شود و می‌تواند تغییرات بزرگ و اساسی در شبکه‌ها ایجاد کند.

VLANها به مدیران شبکه این امکان را می‌دهند که میزبان‌ها را در کنار یکدیگر گروه‌بندی کنند، حتی اگر میزبان‌ها به طور مستقیم به همان سوئیچ شبکه وصل نباشند.

ترانک

تعریف ترانک

برای پاسخ به این سوال که ترانک در شبکه چیست باید گفت که Trunk کانالی‌ست بین دو تا Switch که اطلاعات بین vlan مختلف می‌تواند از روی آن رد شود، منتها موقعی که یک Switch، پکتی را از یک Client در داخل یک vlan دریافت می‌کند باید موقعی که روی لینک Trunk ارسال می‌کند، یک علامت گذاری انجام دهد که Switch مقابل موقعی که این packet را دریافت کرد، متوجه شود مربوط به کدام vlan بوده و آن packet را برای Client آن vlan ارسال نماید. در حقیقت از فواید ترانک این است که این وسیله، یکی از ادوات و یا به عبارتی دیگر یکی از تجهیزات پسیو شبکه است که از آن برای جلوگیری از شلوغی‌های کابل کشی استفاده می‌شود.

 

شماره  VLAN

هر  vlan برای خودش یک شماره vlan دارد، شماره آن vlan روی پکت‌ها نوشته خواهد شد و Switch که packet را دریافت می‌کند از روی شماره vlan متوجه خواهد شد که آن packet به چه vlan اختصاص دارد. پورت‌های Trunk هر Frame را با استفاده از یک برچسب که در اصطلاح Tag گفته می‌شود، علامت گذاری می‌کنند.

 

پورت Trunk چیست؟

یک پورت ترانک یا Trunk Port در واقع پورتی‌ست که وظیفه آن انتقال ترافیک VLANهایی‌ست که سویچ به آنها دسترسی دارد، به فرآیندی که در آن ترافیک VLANها می‌تواند به سویچ دیگر از طریق پورت Trunk منتقل شود نیز Trunking گفته می‌شود.

پورت‌های Trunk هر Frame را با استفاده از یک برچسب شناسایی منحصر به فرد که در اصطلاح Tag گفته می‌شود علامت گذاری می‌کند، برای مثلا برچسبی بر روی یک Frame قرار می‌گیرد که مشخص کننده این است که این Frame متعلق به VLAN 100 است.

البته برچسب‌های متنوع و مختلفی وجود دارند که بر اساس پروتکل‌های مورد استفاده در سویچ متفاوت هستند، معمول‌ترین نوع برچسب‌ها یا Tagهای مورد استفاده در Trunking برچسب 802.1q و همچنین برچسب Inter-Switch Link یا ISL است. این برچسب‌ها  یا Tagها زمانی کاربرد دارند که ترافیک بین سویچ ها جابجا می‌شوند.

 

پروتکل‌های ترانکینگ

دو پروتکل مورد استفاده در Trunking، پروتکل‌های ۸۰۲.۱Q و ISL هستند. پروتکل ISL مربوط به دیوایس‌های سیسکو و پروتکل dot1q استاندارد است، در نتیجه بین یک Switch سیسکو با یک Switch دیگر باید از پروتکل dot1q استفاده شود.

یک trunk، یک لینک point-to-point  بین یک دستگاه و دستگاه دیگر شبکه است. Trunk ترافیک چندین vlan را بر روی یک لینک تکی حمل می کنند و به شما اجازه گسترش VLANها را در کل شبکه می‌دهند. وظیفه این کار بر عهده لینک trunk است و بسته‌های مربوط به هر vlan را از خود عبور می‌دهد.

برای اینکه این بسته‌ها به vlan مورد نظر برسد باید اطلاعات مشخصی وجود داشته باشد که بسته‌ها به مقصد مورد نظر برسند. این اطلاعات ID و یا TAG نام دارد که روی هر بسته شماره ی vlan مورد نظر را مشخص می‌کند که فریم متعلق به آن است. سویئچ‌ها به هر فریمی که از لینک trunk عبور می‌کنند یک tag و یا id اضافه می‌کنند.

ترانک

انواع ترانک

به شیوه‌های گوناگونی از ترانک در شبکه استفاده می‌کنند. ترانکینگ در سیستم‌های تلفن، ترانکینگ در شبکه‌های داده و ترانکینگ در پخش را بررسی می‌کنیم.

ترانکینگ در پخش

گاهی ترانک متشکل از مجموعه ای از فرکانس‌های پخش است. برای مثال سیستم رادیویی ترانک می‌تواند تعدادی کانال فرکانس رادیویی را در بین مجموعه ای از کاربران به اشتراک بگذارد. به جای اینکه فرکانس‌ها به یک دسته اختصاص پیدا کنند، با یکدیگر ترکیب شده و رایانه‌ها به صورت اتومات کانال‌های پخش را به تقاضای کاربران تعلق می‌دهند. تکراردهنده‌ها مجدداً سیگنال‌ها را فرستاده و پوشش را به ناحیه بزرگ‌تری توسعه می‌دهند.

ترانکینگ در سیستم‌های تلفن

از کاربردهای دیگر و فواید ترانک این است که از آنها در سیستم‌های تلفن استفاده می‌کنند. ترانک‌ها برای وصل کردن نودهای شبکه سوئیچینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیوندهای ترانک پروتکل آغاز جلسات (SIP)، به فعال نمودن صدا توسط اینترنت جهت اتصال یک PBX به اینترنت می‌پردازد.

شرکت فراز شبکه کارنو در زمینه بازرگانی و فروش در راستای اهداف عالیه خود در زمینه معرفی و ارائه محصولات شبکه‌های کامپیوتری سعی در برآورده نمودن نیاز مشتریان و همکاران محترم نموده است.

محصولات این شرکت شامل: تجهیزات پسیو شبکه: ترانک لگراند- کابل شبکه لگراند– کیستون شبکه لگراند-کیستون تلفن لگراند -پریز برق لگراند- پچ پنل 24 پورت لگراند و پچ کورد لگراند– باکس روکار لگراند- جعبه تقسیم لگراند-پریزها و کادر و حلقه موزاییک لگراند- کف کاذب طرح لگراند– فلور باکس لگراند و … است.

شما می‌توانید برای خرید ترانک البرز و خرید ترانک لگراند با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که در زمان خرید تجهیزات پسیو شبکه به کیفیت آن توجه نمائید. تجهیزات پسیو، زیرساخت شبکه‌ شما را به وجود می‌آورند. در نتیجه، اگر می‌خواهید که شبکه‌ شما از زیرساخت استانداردی برخوردار باشد، حتماً در زمان خرید تجهیزات پسیو شبکه به کیفیت آن دقت نمائید. مشاورین شرکت در خدمت شما هستند.

در این مطلب به معرفی فواید ترانک در شبکه پرداختیم. در مقالات بعدی با ما همراه باشید.