با ابعاد رک سرور آشنایی پیدا کنید

رک سرور

قفسه‌های رک سرور در طیف وسیعی از اندازه‌ها وجود دارند، بنابراین زمانی که برای اولین بار شروع به فکر کردن درباره نحوه ساخت سرور می‌کنید، به راحتی می‌توانید بهترین گزینه‌ را انتخاب کنید. با این حال، چند قانون کلی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای تصمیم‌گیری در مورد پیدا کردن بهترین اندازه رک سرور استفاده کنید.

با فکر کردن به نحوه استفاده از سرورهای خود شروع کنید. سپس به سراغ گزینه‌های مختلفی که در حال حاضر در دسترس هستند بروید. هنگامی که بدانید سرورها و لوازم جانبی مرتبط شما در چه سایزی هستند و یا بلندی و عمق آنها چقدر است، می‌توانید یک رک سرور مناسب انتخاب کنید.

اگر در حال فکر کردن به راه‌هایی برای ساخت سرور مورد نیاز کسب‌وکارتان و توسعه برنامه‌های بزرگ خود هستید، یا به دنبال گزینه‌ای ساده‌تر برای مطابقت با نیازهای خانه یا مشاغل کوچک خود هستید، گزینه‌های عالی زیادی وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. ابعاد رک سرور و نحوه کار آنها را بررسی کنید تا به دانش لازمِ اتخاذ بهترین تصمیم برای نیازهای نصب رک خود دست یابید.

 

پهنای رک‌های سرور چقدر است؟

رک‌های سرور معمولاً 19 اینچ (49 سانتی‌متر) عرض دارند. این به این دلیل است که اکثریت قریب به اتفاق تجهیزات نصب شده روی رک دارای عرض نصب 19 اینچ خواهند بود، بنابراین ثابت نگه داشتن عرض رک‌های سرور کار را برای همه آسان‌تر می‌کند. این فناوری‌ها کاملاً با یک رک سرور 19 اینچی مطابقت دارد، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد اندازه‌گیری تک تک تجهیزات نیست.

عرض بیرونی قفسه‌های 19 اینچی معمولاً حدود 24 اینچ (60 سانتی‌متر) است و برای ساده نگه داشتن کارها برای کسانی که با آنها کار می‌کنند در نظر گرفته شده است. عرض 24 اینچ برای مراکز داده به خوبی کار می‌کند، زیرا پانل‌های کف کاذب آنها معمولاً 48 اینچ (121 سانتی‌متر) است. بنابراین با استفاده از قفسه‌هایی با این اندازه می‌توان از فضای کف بسیار کارآمدتر استفاده کرد. هنگامی که از رک‌های سرور با عرض خارجی 24 اینچی استفاده می‌شود، هنوز فضای زیادی برای اضافه کردن کابل‌ها و سایر تجهیزات وجود دارد.

نصب رک‌ سرور

چه چیزی باید در مورد ارتفاع رک سرور بدانم؟

یکی دیگر از ابعاد مهمی که قبل از انتخاب رک خود باید در نظر بگیرید، مساله ارتفاع آنهاست.

ارتفاع رک سرور، یکی از محبوب ترین روش‌‌ها برای طبقه بندی سرور است. اکثر افراد رک مدنظر خود را با توجه به ارتفاع خاص آن مانند “رک‌‌های سرور 42U” یا همان “قفسه‌‌های 7 فوتی” برچسب گذاری ‌می‌کنند.

منظور از حروف U در عبارت 42U، مخفف “rack units” یا “U-Space” است که برابر با 1.75 اینچ است. اگر ‌می‌خواهید رک‌‌های پایگاه داده خریداری کنید، لازم است بدانید که ارتفاع استاندارد آنها 48U و در بعضی موارد 42U‌ است.

دلیل این که ‌می‌گوییم اندازه استاندارد 48U، این است که در این ارتفاع به اندازه کافی فضا وجود دارد. به عبارتی این ارتفاع فضای کافی برای توسعه را داشته و با آن ‌می‌توان به راحتی به تجهیزات دسترسی پیدا کرد. گاهی نیز ممکن است محفظه‌‌های رک را ببینید که ارتفاعی معادل 22U و 27U دارند. رک‌‌هایی با این ابعاد را معمولا یک “نیمه-رک” استاندارد می‌نامند.

 

مفاهیم اندازه‌های رک سرور

افراد زیادی که در این صنعت مشغول به کار هستند، رک‌‌ها را در اندازه‌‌هایی غیراستاندارد ایجاد ‌می‌کنند. به خصوص این موضوع در مورد رک‌‌های فریم‌باز (open-frame) بیشتر صدق ‌می‌کند. رک‌‌های فریم‌باز به دلیل وزن کم و قابلیت انعطافی که دارند، ‌می‌توانند تا ارتفاع 70U نیز برسند. از طرف دیگر نیز این مدل رک‌‌ها ‌می‌توانند ارتفاع بسیار کوتاهی به اندازه 5U داشته باشند. همچنین محفظه‌‌های رک سرور cabinet نیز وجود دارند که ‌می‌توانند ارتفاعی معادل 18U یا 37U داشته باشند.

چند گزینه دیگر در مورد ارتفاع وجود دارد که ممکن است هنگام تحقیق در مورد ابعاد رک سرور بهتر است بدانید و شامل قفسه‌های 22U و 27U است که در غیر این صورت به عنوان نیم رک شناخته می‌شوند. تعدادی از اندازه‌ های رک سرور غیر استاندارد نیز موجود است و اگر به قفسه‌های قاب باز توجه کنید، به وفور متوجه آن‌ها خواهید شد. قفسه‌های قاب باز دارای ارتفاع بسیار متنوعی هستند که برای بالاترین گزینه‌ها تا 70U می‌رسد.

 

عمق رک سرور چقدر متفاوت است؟

عمق قفسه سرور به اندازه ارتفاع متفاوت نیست، بنابراین انتخاب‌های کمتری در اینجا وجود دارد و اغلب با اینچ اندازه‌گیری می‌شود، عمق رک سرور تا 50 اینچ (121 سانتی‌متر) خواهد بود. محبوب‌ترین گزینه‌ها شامل عمق 24 و 48 اینچ (60 تا 121 سانتی‌متر) است، اما تعداد کمی رک سرور 29 اینچی (73 سانتی‌متر) برای فریم‌های باز نیز وجود دارد. این رک‌های سرور به خوبی با مارک‌هایی مانندDell ،IBM و HP کار می‌کنند، بنابراین هیچ کمبودی در رک‌های طراحی شده در این عمق نخواهید داشت.

هنگامی که صحبت از جفت کردن عمق مناسب رک با سرور انتخابی شماست، انعطاف پذیری وجود دارد. اگر قفسه‌ای با عمق قابل توجه دارید، می‌توانید تنظیمات خود را با استفاده از ریل انجام دهید، بنابراین در صورت نیاز همچنان می‌توانید یک سرور با اندازه کوچک‌تر در خود جای دهید.

رکموند

 

بین رک‌های سرور چقدر باید فاصله باشد؟

هنگام برنامه‌ریزی برای راه اندازی هر سرور، فضا یک نکته کلیدی‌ست و این چیزی‌ست که هنگام انتخاب ابعاد رک سرور خود نیز ارزش آن را دارد که در نظر داشته باشید.

چه از یک مرکز داده یا فضای دیگری استفاده کنید، باید مطمئن شوید که نه تنها برای رک‌های سرور خود، بلکه برای فضای مناسب بین آنها نیز جا دارید. اطمینان حاصل کنید که فضای زیادی در اطراف قفسه وجود دارد تا هوا بتواند به راحتی گردش کند و خطر گرمای بیش از حد، ازبین برود. شما همچنین به فضای کافی برای مهندسان خود نیاز دارید تا بتوانند هر زمان که نیاز داشته باشند به سرورها دسترسی داشته باشند.

با این حال، فضا تنها چیزی نیست که در این مرحله باید به آن فکر کنید. سایر ملاحظات کلیدی شامل قرار دادن واحدهایی‌ست که ممکن است روی سرور تأثیر بگذارد، مانند هر واحد گرمایش یا تهویه مطبوع. قفسه‌های سرور باید به اندازه کافی از آنها دور باشند تا از هر گونه آسیبی که ممکن است در اثر چکه یا نشت ایجاد شود جلوگیری شود. نیازهای حرارتی سرور خود را نیز در نظر داشته باشید و قبل از انتخاب، به امنیت و تصحیح آینده فکر کنید.

در پایان

شرکت فراز شبکه کارنو در زمینه بازرگانی و فروش در راستای اهداف عالیه خود با همکاری شرکت‌های لگراند فرانسه و البرز ایران در زمینه معرفی و ارائه محصولات شبکه‌های کامپیوتری سعی در برآورده نمودن نیاز مشتریان و همکاران محترم نموده است. شما می‌توانید با مشاوران و کارشناسان شرکت ما تماس گرفته و در مورد خرید کابل شبکه لگراند و انواع پچ کورد لگراند و رک سرور هر سؤالی را که دارید، مطرح نمائید. همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت کابل شبکه با ما تماس بگیرید.