استفاده صحیح کابل برق از عملکرد ضعیف آن جلوگیری می‌کند

امروزه مراکز داده از سیستم‌های خنک کننده پیشرفته‌ و آخرین تکنولوژی در این رابطه استفاده می‌کنند. در همان زمان، کابل‌های برق، در حال تکامل و تغییر هستند. در حقیقت انواع کابل‌های جدید و حتی انواع اتصالات جدید برای اطمینان از مقاوم بودن، عدم خرابی کابل و جلوگیری از قطع شدن تصادفی فاجعه‌بار برق طراحی شده‌اند. بنابراین این کابل‌ها چگونه به نظر می‌رسند و چگونه استفاده صحیح کابل برق می‌تواند از عملکرد ضعیف مرکز داده جلوگیری کند؟ در این مقاله هفت مورد که باید در نظر بگیرید، ذکر شده است.

 

استفاده صحیح کابل برق

طول کابل مهم است

در مورد کابل‌های برق، هر چه کابل کوتاه تر باشد بهتر است. مهم نیست که سیم برق چقدر خوب باشد، چه سایزی باشد، یا چگونه عایق شده باشد، به هر حال درمجموع تلفات برق در طول سیم اتفاق می‌افتد. هرچه سیم یا کابل طولانی‌تر باشد، ضایعات بیشتر است. در یک مرکز داده بزرگ، این مورد می‌تواند سالانه هزاران دلار انرژی را هدر دهد.

طول بلند کابل‌ها، نه تنها به راندمان کلی مصرف انرژی مرکز داده (PUE) “power usage efficiency” آسیب می‌رساند، بلکه برای محیط زیست نیز مضر است، انتشار کربن را افزایش می‌دهد یا حتی کارایی مراکزی که به منابع انرژی تجدید پذیر متکی هستند را کاهش می‌دهد. از کوتاه‌ترین کابلی که می‌توانید برای برنامه و پروژه خود استفاده کنید. کابلی ها را به اندازه کافی تهیه کنید تا از شکستگی، آسیب آنها جلوگیری شود.

طول مناسب کابل‌های خود را انتخاب کنید

در حالی که کابل‌های کوتاه‌تر بهتر هستند، کابل‌های بزرگتر نیز مزایایی نسبت به همتایان کوچک‌تر خود دارند. این مورد، دلیل خوبی هم دارد: اول، آنها الکتریسیته را با کارایی بیشتری انتقال می‌دهند؛ دوم با اینکه کابل‌های کوچک‌تر ممکن است نیازهای شما را برآورده کند، اما جابه‌جایی‌ها و تغییرها یا ورود تجهیزات جدید می‌تواند تقاضا برای کابل‌های برق را افزایش دهد و مجبور شوید طول کابل‎‌ها را افزایش دهید.

انتخاب کابل‌های بزرگ‌تر می‌تواند در آینده مرکز داده شما موثر باشد، در حقیقت نیاز به تعویض کابل‌ها را کاهش دهد. کابل‌های بلند‌تر نسبت به کوتاه‎‌تر ، محیط را خنک‌تر نگه می‌دارند، بنابراین هیچ بار اضافی بر روی سیستم‌های HVAC یا برنامه‌های خنک‌کننده شما وارد نمی‌شود.

فیبر نوری ضد آب

کد نویسی رنگ

ما اغلب در مورد کدگذاری رنگی کابل‌های مرکز داده صحبت می‌کنیم، اما کدگذاری رنگی و برچسب‌گذاری سیم‌های برق به همان اندازه برای جلوگیری از «بهم ریختگی اسپاگتی» اتاق سرور که همه با آن مواجه شده‌ایم، ضروری‌ست.

موارد بیشتری نیز وجود دارد. کدگذاری رنگ به شما کمک می‌کند تا جریان برق را از تجهیزات به منبع ردیابی کنید، از بوجود آمدن مسیرهای برق تکراری و قطع شدن تصادفی در حین جابجایی یا تغییر جلوگیری کنید. انتخاب کد رنگی کابل‌های برق، بعدها در زمان و تلاش شما صرفه جویی خواهد کرد.

از کابل‌های برق محافظ دار استفاده کنید

تداخل الکترومغناطیسی (EMI) “Electromagnetic Interference” می‌تواند یک کابوس در مراکز داده باشد. اگر کابل‌های بدون محافظ  در مجاورت پاور کورد بدون محافظ استفاده ‌شوند، تأثیر جدی بر انتقال داده خواهند داشت و منجر به از دست رفتن اطلاعات می‌شوند.

از روکش کابل استفاده کنید

روکش کابل برق که نقش عایق برای رشته سیم های کابل را دارد باید به گونه ای انجام شود که سطح مقاومتی بالایی در برابر عوامل فشاری و کششی داشته باشد و کابل کامل پوشیده شود، علاوه بر این باید دارای ویژگی های ارتجاعی نیز باشد و قطر و مقدار پوشش آن در حد استاندارد باشد. زیرا کمتر و یا بیشتر از حد معین موجب بروز مشکلاتی خواهد شد.

کابل‌های برق نیاز به ژاکت یا روکش دارند و نوع ژاکت اغلب توسط مقررات محلی و قوانین ساختمانی تعیین می‌شود. مواد مختلفی وجود دارد که می‌توانید و اغلب باید بر اساس محل قرارگیری کابل‌ها، نحوه استفاده از آنها و محدودیت استفاده از برخی مواد در مناطق مختلف استفاده کنید.

نکته کلیدی این است که قوانینی محیطی که در آن هستید را بدانید، با فروشنده ای کار کنید که بتواند کابل‌های مناسب را برای شما به طور مداوم تهیه کند و در صورت تغییر مقررات و شرایط جوابگو باشد. شما می‌توانید برای خرید تجهیزات شبکه و اطلاع از قیمت‌ها، همین الآن با کارشناسان شرکت فراز شبکه کارنو تماس بگیرید. کارشناسان ما به شما کمک خواهند کرد تا وسایل مناسب را انتخاب نمائید.

از انگل (Angle) مناسب استفاده کنید

طول مناسب کابل مهم است، اما قرار دادن تجهیزات در رابطه با آن کابل‌ها نیز اهمیت دارد. انگل نامناسب، پیچش‌ خوردگی‌ها و سایر مسائل می‌تواند باعث شکستگی کابل، قطع و وصل و موارد دیگر شود. در صورت لزوم، از اتصال دهنده‌ها، انگل‌های و دوشاخه‌های مناسب استفاده کنید. سیم‌های برق را مرتب نگه دارید، زوایای آن را به حداقل برسانید و از چین‌خوردن، خم شدن و گره خوردن آنها با کابل‌ها خودداری کنید.

مشکلات مدیریت کابل

اتصالات قفل شوند

اتصالات قفل شونده، تضمین می‌کند که کابل‌های شما در جایی که قرار است باقی و متصل بمانند. انواع مختلفی ازابزارهای قفل شونده وجود دارد و هر کدام هدف خاص خود را انجام می دهند. اطمینان حاصل کنید که هر اتصالی که دارید، نر، ماده یا غیره، با یک اتصال محکم و مطمئن در جای خود قفل شده باشد.

این امر از قطع شدن تصادفی، افت برق به دلیل جدا شدن جزئی یا شل شدن اتصال و سایر مشکلات رایج برق جلوگیری می‌کند. مانند سایر ویژگی‌های کابل برق، کمی آینده نگری در نحوه کابل کشی مراکز داده می‌تواند راه درازی برای جلوگیری از مشکلات در مسیر داشته باشد.

آیا در حال برنامه ریزی پروژه مرکز داده  یا اتاق سرور خود هستید؟ یا تغییراتی را اعمال می‌کنید؟ یا به دنبال راه حل‌های جدید و بلند مدت کابل کشی هستید؟ شما می‌توانید برای خرید کابل شبکه لگراند و سایر کابل‌های با کیفیت شبکه با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید.

نتیجه

ما در این مقاله سعی نمودیم که استفاده صحیح از کابل برق را توضیح دهیم؛ اما سایر ویژگی‌ها و مشخصاتی که یک کابل شبکه‌ با کیفیت باید از آن برخوردار باشد را در به‌روزرسانی‌های آینده برای شما می‌آوریم. شما می‌توانید نظرات، انتقادات و سؤالات خود را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید. منتظر به‌روزرسانی‌های بعدی ما باشید و ما را از نظرات، انتقادات و سؤالات خود آگاه سازید. برای خرید انواع کابل شبکه لگراند با کارشناسان گروه فنی و مهندسی کارنو در تماس باشید.