بهینه سازی اترنت در شبکه‌های مرکز داده

اترنت

تقاضا برای انتقال سریع‌تر داده‌ها و اطلاعات، در دهه گذشته به طور تصاعدی افزایش یافته است. حتی قبل از همه‌گیری کرونا، نرخ رشد اطلاعات تصاعدی بود؛ اما با دسترسی بیشتر مردم به اینترنت بعد از همه گیری، تقاضا برای سرعت بالای اینترنت بیشتر شد. با انفجاری که در نوآوری به وجود آمده است، امروزه سرعت کابل اترنت Data Center Interconnects (DCI) در برنامه‌های کاربردی 100 گیگابایت به 400 گیگابیت و بیشتر افزایش یافته است. سرعت سرور از 10 گیگابیت به 25 گیگابیت و بالاتر از آن نیز رسیده است؛ همچنین سرعت 100 گیگابیت در حال حاضر در برخی از مراکز داده وجود دارد.

نتیجه این است که مراکز داده اکنون اغلب مانند شبکه‌های محاسباتی لبه‌ای عمل می‌کنند. در این مقاله به چگونگی کارکرد آن می‌پردازیم.

 

بهینه سازی اترنت در مراکز داده

مراکز داده با به روز رسانی معماری‌های شبکه کلیدی به دو روش بهینه خواهند شد: از طریق فناوری‌های شبکه  و یا بهره وری عملیاتی در “NetDevOps”. (NetDevOps به عنوان یک اشتراک DevOps و Networking تعریف می‌شود. “NetDevOps” با استفاده از “Infrastructure as Code” یا (IaC) فرآیندهای دستی و قدیمی شبکه را خودکارسازی می‌کند. (IaC) این امکان را به ما می‌دهد تا منابع دیتاسنتر، مانند کامپیوترها و اتصالات را مدیریت و آماده‌سازی کنیم).

در این مورد باید بدانیم که چهار عامل در بهینه سازی استفاده از اترنت مرکز داده وجود دارد: سرعت، انرژی برق، دسترسی و تأخیر. سرعت در حال حاضر با ایجاد طرح‌های کابلی بهتر و مدرن‌تر افزایش و بهینه‌سازی شده است. اما برای سایر حوزه‌ها هنوز جای کار وجود دارد. برای بهینه سازی اترنت در مراکز داده نکات زیر را در ابتدا باید مورد توجه و بررسی قرار دهید.

رک

برق

وقتی نوبت به برق می‌رسد، بدانید که بسیاری از مراکز داده با منابع انرژی تجدیدپذیر خاص خود بوجود آمده‌اند. در بیشتر موارد، آنها به تمام نیروی مورد نیاز خود دسترسی دارند. نکته کلیدی این است که از نیروی الکتریسیته و برق به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. استفاده بهتر از انرژی، موضوع اصلی طراحی راهروهای سرد و گرم و موارد دیگر است.

رسیدن به اهداف دیتاسنتر

معماری مرکز داده باید رویکردی کل نگر داشته باشد، چه از ابتدا با یک مرکز داده جدید شروع کنید و چه اقدامات و تغییراتی را برای به روز رسانی زیرساخت فعلی آن انجام دهید. همه چیز از سوئیچ‌ها و روترها گرفته تا فرستنده‌ها و طراحی فیزیکی کلی و دسترسی‌ها باید با کارایی و هزینه سنجیده شود.

تاخیر

در نهایت، تأخیر یا سرعت در انتقال اطلاعات، مربوط به تجربه کاربر نهایی‌ست. وقتی صحبت از سرعت درمورد بازی‌ها یا کنفرانس ویدیویی به میان می‌آید، دسترسی به سرعت بالا مورد انتظار کاربران است؛ در حالی که هنگام انجام جستجوهای اینترنتی، به آن اندازه سرعت مهم نیست، اما همچنان می‌تواند برای کاربران مشکل‌ساز باشد.

با افزایش سرعت اینترنت در سطح جهان، انتظارات کاربران تغییر خواهد کرد. سه حوزه بالا، برای نحوه استفاده از اترنت در مراکز داده بسیار مهم هستند.

 

واحدهای پردازش زیرساخت

نحوه مدیریت سرعت بیشتر، بستگی به تغییرات  در بخش سخت افزاری و نرم افزاری دارد. واحدهای پردازش زیرساخت (IPU)، برنامه‌های شبکه تعریف شده نرم افزاری (SDN) را دور از هسته سرور اجرا می‌کنند. این باعث صرفه جویی در پهنای باند حیاتی سرور می‌شود و با هزینه اضافی همراه است.

با توسعه این پیشرفت‌ها، تقاضا برای کابل‌های اترنت جدیدتر و بهتر مطرح می‌شود و با پیشرفت کابل‌های اترنت، سخت‌افزار و نرم‌افزارهای (IPU) نیز تکامل و هر دو در هماهنگی با دیگری بهبود می‌یابند. این یک رابطه در حال توسعه است و یک مدیر مرکز داده باید از آن استفاده کند.

 

مراکز محاسبات لبه‌ای

مراکز محاسبات لبه، یک راه حل برای سرعت بخشیدن به مرکز داده و کمک به کاربر نهایی هستند. این مراکز یک روند در حال توسعه بوده است، اما مراکز داده به طور فزاینده‌ای در حال گسترش بسوی مدل‌های توزیع شده هستند که در آن ارتباطات متقابل بین منابع هم قدرت و هم سرعت هدایت می‌شوند، تجربه کلی بهتری را برای کاربر نهایی ایجاد می‌کند و تأخیر را کاهش می‌دهد.

ایجاد مراکز محاسباتی لبه، با چالش‌هایی همراه است. از آنجایی که محاسبات لبه به سرعت عادی می‌شود، در شاخص کلیدی عملکرد (KPI) تأخیرها کمتر می‌شود. تأخیر کمتر، امری مهم و کلیدی‌ست و به طور خاص، استفاده از برنامه‌های کاربردی (DCI) برای رسیدن به استانداردهای جدید ضروری و همچنین اتصالات اترنت بخش حیاتی این تغییر و رشد هستند.

انتخاب کابل فیبر نوری

نیاز به سرعت

برای اینکه همه اینها کار کنند چه چیزی لازم است؟ اولین مورد، فرستنده‌های نوری‌ست که به مراکز داده اجازه می‌دهد تا توان مصرفی خود را کاهش؛ اما همزمان نرخ  انتقال بیت را نیز افزایش دهند. این امکان افزایش سرعت در هر مرکز داده بسیار مهم است؛ به ویژه در آنهایی که مقیاس‌پذیر هستند.

این کار بدون چالش نیست، زیرا همه کابل‌های اترنت به یک اندازه ایجاد نمی‌شوند و هماهنگ‌سازی آنها می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود.

برای ساده‌تر شدن این امر، اغلب از کابل‌های پرسرعت استفاده می‌شود. کابل‌های پر سرعت یک سر دارند که از نرخ تجمعی پشتیبانی می‌کند و سر دیگر آن یک سری رابط‌های تفکیک شده است. البته این کار نیز در مسافت‌های طولانی با چالش‌هایی همراه است. با این حال، توسعه سریعی در این زمینه صورت گرفته است.

 شرکت فراز شبکه کارنو

فروشگاه اینترنتی فراز شبکه کارنو البرز، توانسته است پل ارتباطی مستقیمی با سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌های خصوصی و دیگر مراکز برقرار نماید. که دراین راستا به حمد الهی و نیز تلاش مدیران کارآمد شرکت، خدمات ارزنده بسیاری ارائه نموده است.

امکانات قابل سفارش این شرکت: تجهیزات پسیو شبکه: ترانک لگراندکابل شبکه لگراند– کیستون شبکه لگراند-کیستون تلفن لگراندپریز برق لگراند– پچ پنل لگراند و پچ کورد لگراند- باکس روکار لگراند- جعبه تقسیم لگراند-پریزها و کادر و حلقه موزاییک لگراند- کف کاذب طرح لگراند– فلور باکس لگراند و … است.

این شرکت در زمینه بازرگانی و فروش در راستای اهداف عالیه خود با همکاری شرکت‌های لگراند فرانسه و البرز ایران در زمینه معرفی و ارائه محصولات شبکه‌های کامپیوتری سعی در برآورده نمودن نیاز مشتریان و همکاران محترم نموده است. شما می‌توانید با مشاوران و کارشناسان شرکت ما تماس گرفته و در مورد خرید کابل شبکه لگراند و انواع پچ کورد هر سؤالی را که دارید، مطرح نمائید. همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت کابل شبکه با ما تماس بگیرید.

امید است که از این مقاله لذت برده باشید. منتظر به‌روزرسانی‌های بعدی ما باشید و نظرات، انتقادات و سؤالات خود را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما به اشتراک بگذارید.