رابطه بین فیبر نوری و کابل نوری

در دنیای تکنولوژی با وجود شبکه‌های توسعه یافته، کابل‌های فیبر نوری یک روند اجتناب ناپذیر برای جایگزینی سایر ابزارهای ارتباطی، همچنین رسانه اصلی برای انتقال اطلاعات است. با این حال، بسیاری از افرادی که با صنعت ارتباطات در ارتباط نیستند، فکر می‌کنند که فیبرهای نوری و کابل‌های نوری یکسان و یک محصول هستند؛ اما در واقع فیبرهای نوری با کابل‌های نوری برابری نمی‌کنند. امروز در سایت فراز شبکه کارنو رابطه فیبر نوری و کابل نوری را به شما معرفی می‌کنیم، بنابراین با ما همراه باشید.

 

فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری از سیلیس خالص (شیشه) با فرآیند خاصی ساخته می‌شود و درون لوله‌ای شیشه‌ای نازک‌تر از مو قرار دارد که می‌تواند حجم عظیمی از اطلاعات را در مدت زمان کوتاهی منتقل کند. قطر هسته فیبر تولید شده اولیه بسیار کوچک است و استاندارد فعلی تنها 0.125 میلی‌متر است. کارخانه‌های فیبر نوری سطح هسته را با یک پوشش محافظ رزین به قطر 0.25 یا 0.9 میلی‌متر می‌پوشانند. در برخی موارد، فیبر بدون روکش با توجه به نیاز کابل مجدداً پوشش داده می‌شود تا یک فیبر بافر نسبتاً ضخیم با قطر 0.9 میلی‌متر ساخته شود.

 

ویژگی‌های فیبر نوری

ویژگی‌های فیبر نوری عبارتند از: سرعت انتقال بالا، توانایی انتقال به مسافت طولانی، انتقال حجم محتوایی زیاد، عدم تداخل الکترومغناطیسی، بدون خطر بودن در هنگام رعد و برق، دشوار بودن استراق سمع از بیرون، رسانا نبودن و عدم داشتن مشکل برای اتصال به زمین.

استانداردهای بین المللی فعلی فیبرهای نوری را به دو نوع تقسیم می‌کنند: فیبرهای نوری تک حالته و فیبرهای نوری چند حالته. فیبر تک حالته فقط می‌تواند یک حالت نور را منتقل کند. فیبر تک حالته، قدرت انتقال صدها کیلومتری را دارد و برای ارتباطات از راه دور مناسب است. بیشتر این کابل‌ها در شبکه‌هایی که از فیبر تک حالته استفاده می‌کنند، گذاشته شده‌اند. فیبر چند حالته عمدتاً در شبکه‌های محلی استفاده می‌شود و برای انتقال از راه دور مناسب نیست. فاصله انتقال فیبر چند حالته نسبتاً کوتاه است و معمولاً فقط 2 کیلومتر است.

پچ کورد

انواع فیبر نوری

در حال حاضر دو نوع فیبر نوری مختلف وجود دارد، فیبر نوری تک حالته و فیبر نوری چند حالته. فیبر نوری چند حالته عموماً برای اتصالات شبکه در همان ساختمان اداری یا در مناطق نزدیک استفاده می‌شود. فیبر نوری تک حالته داده‌ها را با کیفیت بالاتر و فواصل انتقال طولانی‌تر منتقل می‌کند و اغلب برای اتصال دفاتر یا شبکه‌های پراکنده جغرافیایی استفاده می‌شود. اگر از کابل فیبر نوری به عنوان رسانه انتقال شبکه استفاده می‌کنیم، باید مبدل اترنت به فیبر رسانه و سایر تجهیزات را نیز افزایش دهیم.

در مورد کابل فیبر نوری به عنوان رسانه اصلی انتقال فیبر نوری، باید به کیفیت آن توجه کنیم، به خصوص در هنگام سفارش، باید عوامل زیادی را به طور جامع در نظر بگیریم.

به دلیل قطر کم و شکست آسان فیبر نوری، نمی‌توان از آن به طور مستقیم در محل ساخت و ساز استفاده کرد. به منظور امکان استفاده از فیبر نوری در زمینه‌های مختلف (راه‌های سریع‌السیر، فرودگاه‌ها، مناطق مسکونی، کوه‌ها، پست‌های دریایی و غیره)، با توجه به سایت‌های مختلف ساختمانی، شرکت‌ها، فیبر نوری را به انواع مختلف کابل‌های نوری تبدیل می‌کنند. معمولاً می‌توان به کابل فیبر نوری داخلی، کابل فیبر نوری در فضای باز، کابل فیبر نوری مستقیم مدفون، کابل هیبریدی فوتوالکتریک و غیره تقسیم کرد.

کابل‌های نوری به طور کلی از فیبر نوری، گریس، نوار آلومینیومی، سیم فولادی، آرامید، نخ شیشه‌ای، نخ با استحکام بالا، PE، LSZH، FRP و مواد دیگر از طریق ماشین‌کاری دقیق برای ساخت کابل‌های نوری ساخته می‌شوند.

 

فیبر نوری و کابل فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری یک محیط باریک و نرم است که پرتوهای نور را منتقل می‌کند. در خط ارتباطی واقعی فیبر نوری، برای اطمینان از اینکه می‌تواند برای مدت طولانی در شرایط مختلف بازی و در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، باید به کابل فیبر نوری تبدیل شود، زیرا فیبر نوری باید توسط چندین لایه پوشیده شود. بعد از این کار، کابلی که پوشش داده می شود، کابل فیبر نوری نامیده می‌شود. بنابراین فیبر نوری بخش اصلی کابل فیبر نوری‌ست، فیبر نوری بعلاوه لایه محافظ فرعی یک کابل فیبر نوری را تشکیل می‌دهد.

ساختار محافظ لایه بیرونی از فیبر نوری در برابر محیط اطراف محافظت می‌کند. کابل فیبر نوری شامل فیبر نوری، لایه بافر و دراپ است. فیبر نوری و کابل کواکسیال مشابه هستند، اما بدون پوشش مش (mesh)، مرکز هسته شیشه‌ای آن انتقال نور را انجام می‌دهد.

هسته فیبر معمولاً از شیشه کوارتز ساخته می‌شود که سطح مقطع آن یک استوانه متحدالمرکز دوگانه بسیار کوچک است و به راحتی شکسته می‌شود، بنابراین به یک لایه محافظ نیاز دارد.

فیبر نوری ضد آب

مزایای کابل فیبر نوری چیست؟

کابل فیبر نوری نسل جدیدی از رسانه‌های انتقال است، در مقایسه با رسانه‌های مسی، امنیت فیبر نوری، قابلیت اطمینان یا عملکرد شبکه تا حد زیادی بهبود یافته است. پهنای باند انتقال فیبر نوری، بسیار بالاتر از کابل مسی‌ست و حداکثر فاصله بیش از 2 کیلومتر را پشتیبانی می‌کند. دارای مزایای تداخل ضد الکترومغناطیسی خوب، حفاظت از اطلاعات قوی، سرعت زیاد، ظرفیت انتقال بالاست.

نتیجه

فیبر نوری که به عنوان کابل فیبر نوری نیز شناخته می شود، یک رسانه انتقال سریع اطلاعات است. سیگنال‌های ارتباطی را با استفاده از پالس‌های نور تولید شده توسط لیزرهای کوچک یا دیودهای ساطع کننده نور (LED) حمل می‌کند.

این شامل الیاف کوچک شیشه‌ای یا پلاستیکی‌ست که پرتوهای نور را حمل می‌کند و پوشش به حفظ الیاف در برابر گرما، سرما، تأخیر الکترومغناطیسی از انواع سیم کشی‌های متمایز کمک می‌کند، به همان راحتی که محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید است. فیبر نوری انتقال داده را بسیار سریع‌تر از سیم‌های مسی استاندارد مدیریت می‌کند. و پهنای باند کابل‌های فیبر نوری بسیار بیشتر از کابل‌های دیگر است.

کارشناسان فروش و مشاورین شرکت فراز شبکه کارنو در انتخاب کابل فیبر نوری برای خدمت رسانی به شما در تلاش هستند و به شما کمک خواهند کرد تا با توجه به نیاز اصلی و میزان بودجه‌ خود تجهیزات شبکه‌ لگراند، البرز (مانند ترانک البرز، ترانک لگراند، کابل شبکه لگراند و …) را با کیفیتی بالا از ما خریداری نمائید. منتظر نظرات شما عزیزان در مورد این مطلب هستیم. مطالب متنوع در مورد کابل فیبر نوری و شبکه را می‌توانید در این وب سایت جستجو کنید. لطفا با بروزرسانی‌های بعدی همراه ما باشید.