باکس های زمینی اتاق سرور چه تکنولوژی جدیدی را عرضه می‌کنند؟

باکس‌ های زمینی

یکی از ملاحظات اصلی شما در مورد تجهیزات اتاق سرور محل کار (اداری یا تجاری)، نحوه اتصال و برق رسانی تجهیزات الکتریکی‌ باید باشد. مکان‌هایی که سوکت‌ها و سایر پورت‌های شبکه داده و باکس های زمینی را قرار می‌دهید، در شکل گیری چیدمان محل کار شما بسیار اهمیت دارد.

بسیاری از سازمان‌ها با نصب سیم‌های برق از کف این مشکل احتمالی را برطرف می‌کنند. اجرای تمام سیم کشی‌های برق و داده در زیر کف کاذب به این خاطر است که از رد شدن کابل‌ها از زیر میزهای تحریر و اداری و بین طبقات و ایجاد خطر برای کاربران جلوگیری شود. همچنین به شما امکان می‌دهد سوکت‌ها را در جایی که در دسترس هستند نصب کنید.

فضای خالی ایجاد شده بین کف سازه‌ای و عملکردی، انعطاف پذیری و دسترسی بالایی را برای توسعه سیستم‌های کابلی در طول عمر ساختمان فراهم می‌کند. سیستم‌های این کاربرد متعدد هستند. از فضای ایجاد شده زیر کف کاذب برای انتقال و یا جاسازی سیستم‌های مختلف مراکز داده استفاده می ‌شود.

 

دو مورد از رایج‌ترین راه حل برق کشی در زیر کف کاذب عبارتند از:

  • جعبه یا باکس‌ های زمینی یا باکس های کف خواب
  • باسبار

اگرچه این محصولات مجزا هستند، اما اغلب در ترکیب برای ایجاد یک سیستم توزیع برق یکپارچه استفاده می‌شوند.

کابل کشی مراکز داده

باکس های زمینی

باکس کف خواب یکی از تجهیزات مورد استفاده در مراکز داده، تجاری، فروشگاهی، اداری، آموزشگاهی و… است. استفاده از این باکس‌ها به منظور جایگذاری و نصب کلید و پریز کاربرد دارند. با توجه به مکان مورد کاربری از اشکال متنوع باکس بهره برده می شود.و در اشکال گرد و چهارگوش و گرد تولید و عرضه می‌شوند که بسته به مکان نصب شان متغییر هستند.

ویژگی‌ باکس های زمینی و اینکه چگونه می‌توانند برای محل کسب و کار شما مفید باشند:

جعبه‌های زمینی از فولاد/فولاد ضد زنگ و پلاستیک ساخته شده‌اند که برای نصب در کف کاذب، طراحی شده‌اند. آنها در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند و جعبه‌های مختلفی برای انواع کفپوش‌ها وجود دارد.

باکس های زمینی چگونه نصب می‌شوند؟

برای نصب باکس های زمینی باید یک حفره با اندازه مناسب در کف ایجاد کنید، سپس جعبه را درون آن قرار دهید تا درب آن با سطح کف همسطح شود. سپس جعبه را به کابل‌هایی که در زیر زمین شما قرار دارند، اتصال دهید.

جعبه به محفظه‌هایی تقسیم می‌شود که هر کدام یک صفحه جانبی و سیم کشی لازم را در خود جای داده است. اینکه کدام صفحات جانبی را قرار دهید به نوع اتصال برق یا داده مورد نیاز شما بستگی دارد. (به عنوان مثال برق، اترنت، HDMI و غیره)

بسیاری از مدل‌های جدیدتر باکس‌های زمینی و کفی به‌ گونه‌ای ساخته شده‌اند که بدون نیاز به ابزار یا تجهیزات تخصصی، سریع  نصب شوند. جعبه‌های طراحی شده برای نصب در کف بتنی یا کف با مشخصاتی ساخته شده اند که ضد آب باشند.

باکس های زمینی برای چه نوع ساختمان‌هایی مناسب هستند؟

اکثر سازمان‌ها می‌توانند از باکس های زمینی استفاده کنند. در واقع، آنها به طور گسترده در موارد زیر استفاده می‌شوند:

دیتا سنترها

دفاتر

فرودگاه‌ها

هتل‌ها

مدارس

بیمارستان‌ها

ساختمان‌های عمومی

باکس های زمینی پریز برق و شبکه به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند:

1- جعبه‌های کف با ارتفاع ثابت: محل قرار گرفتن پریزها در این جعبه ها ثابت بوده و دو شاخه به صورت افقی در آن قرار می‌گیرد.

2- باکس‌ های زمینی با ارتفاع متغیر: که بسته به نوع کاربرد مصرف کننده، می‌توان عمق قرارگیری پریزها را تنظیم نمود.

 

باسبار (پاورتراک)

باسبار قطعه ای بسیار کارآمد در نیروگاه ها و یا پست های برق است که می‌تواند کابل‌هایی که در یک سطح ولتاژ هستند را به ترانسفورمرها و ژنراتورها متصل نماید. این رسانا می‌تواند انرژی حاصل از این دستگاه‌ها را به دیگر قسمت‌ها منتقل نماید.

باس بار‌ها اشکال گوناگونی دارند، نوع تخت و مسطح آن در ولتاژهای پائین بکار می‌رود و بیشتر به شینه مشهور است. نوع رشته‌ای آن که در حقیقت هادی‌ست مرکب از چند رشته سیم و باس بار لوله‌ایی که عمده‌ترین کاربرد آن‌ها در مراکز تولید و تبدیل انرژی الکتریکی‌ست. این دسته از باس بار‌ها را معمولاً از جنس مس یا آلومینیوم و آلیاژهای آن تولید می‌کنند.

نحوه عملکرد و مقایسه آنها با سیستم‌های کابلی معمولی و باکس های زمینی

شینه یا باسبارها ترک‌های فلزی هستند که دارای یک سری سوکت دوشاخه هستند. این مسیرها برق اصلی ساختمان را به هر جایی که به برق نیاز است، مانند باکس‌های کف یا سایر پریزها، می‌رسانند. یکی از اهداف اصلی آنها هدایت الکتریسیته است، بنابراین برق می‌تواند به طور ایمن در سراسر ساختمان توزیع شود.

 

باسبار

به طور کلی دو نوع شینه وجود دارد:

شینه‌های زیرزمینی – این شینه‌ها در داخل حفره‌های سیستم‌های کف کاذب قرار می‌گیرند.

شینه‌های سقفی- این شینه‌ها به سقف یا دیوارها ثابت می‌شوند.

باسبارها چطور کار می‌کنند؟

باسبارها برق را از ترانسفورماتور به سوئیچ‌ها و فیوزهایی که تجهیزات الکتریکی را کنترل می‌کنند، منتقل می‌کند. شینه‌ها حاوی نوارهای رسانا (معمولاً از مس) هستند که در داخل لوله فلزی قرار دارند. یک واحد تغذیه به منبع تغذیه ساختمان متصل می‌شود و هر جا که برق برای تغذیه باکس های کف یا سایر پریزها نیاز به انشعاب داشته باشد، واحدهای tap- off قرار می‌گیرد.

شینه‌ها چگونه نصب می‌شوند؟

بیشتر سیستم‌های شینه‌ها، پاورترک‌های مدولار هستند و معمولاً در زیر حفره کف کاذب نصب می‌شوند. از آنجایی که آنها مدولار هستند، به هم می چسبند تا یک مسیر طولانی ایجاد کنند.

توصیه معمول این است که آنها را در خطوط موازی قرار دهید و فاصله آنها از یکدیگر بیش از پنج متر و از نزدیک‌ترین دیوار بیشتر از 2.5 متر نباشد.

برای چه نوع ساختمان‌هایی مناسب هستند؟

می‌توانید شینه‌های به سبک پاورتراک را در موارد زیر بیابید:

دفاتر

کارخانه‌ها و کارگاه‌ها

سوپرمارکت‌ها و مراکز خرید

بیمارستان‌ها

دانشگاه‌ها و مدارس

 

سایر سیستم‌های برق و لوازم جانبی زیرزمینی

پریزهای دیواری

پریزهای برق (همچنین به عنوان پریز، پریز برق و دو شاخه دیواری نیز شناخته می‌شوند) به تجهیزات الکتریکی اجازه می دهند تا به شبکه برق متصل شوند. شبکه برق جریان متناوب را به پریز می‌دهد. دو نوع اصلی وجود دارد: خانگی و صنعتی.

 

پریز کابینتی

پریز کابینتی نوعی از تجهیزات برقی‌ست که عمدتا در آشپزخانه‌ها به کار می‌‌رود. امروزه اغلب وسایل آشپزخانه برقی هستند و با استفاده از برق کار می‌کنند و از این رو وجود پریز برق با تعداد بالا به یک ضرورت در آشپزخانه تبدیل شده است.

 

تکنولوژی‌های برتر در باکس‌ های زمینی

کابل HIVES (نوعی از باکس های زمینی)

کابل‌های HIVES جایگزینی برای باکس‌های کف خواهند بود که اکنون در کشورهای پیشرفته استفاده می‌شود و برای تامین برق در زیر کف کاذب و یا زیرمیزهای تحریر، سریع و آسان و زیبا قابل نصب هستند. از پلی کربنات ساخته شده‌اند و دارای یک پوشش داخلی فوم هستند که کابل‌ها را به طور ایمن نگهداری می‌کنند.

FLOOR GROMMETS

دریچه‌های کفی یا باکس های زمینی یا “FLOOR GROMMETS” درگاه‌های دایره‌ای شکل به عنوان نوعی از باکس های زمینی هستند که برای دسترسی به کابل‌ها و سوکت‌های نصب شده در زیر کف کاذب، نصب می‌شوند. مناسب برای اکثر انواع کف‌های کاذب، دهانه آنها به کابل‌ها اجازه می‌دهد تا از الکتریسیته را از سیستم‌های برق زیر کف کاذب به میزها و ایستگاه‌های کاری در بالا حرکت دهند. دارای درب قابل جابجایی هستند و عموماً از پلاستیک یا پلیمرهای و مقاوم در برابر آتش ساخته می‌شوند.

Faraz Shabake Karno Alborz فروشگاه اینترنتی فراز شبکه کارنو البرز، جهت ارائه محصولات لگراند فرانسه و البرز ایران ، تاسیس و فعالیت خود را آغاز نموده است . این فروشگاه با پشتوانه قوی مالی و تخصص کارشناسان فروش، توانسته است پل ارتباطی مستقیمی با سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌های خصوصی و دیگر مراکز برقرار نماید. که دراین راستا به حمد الهی و نیز تلاش مدیران کارآمد شرکت، خدمات ارزنده بسیاری ارائه نموده است.

با گروه فنی مهندسی کارنو تماس بگیرید تا امروز فناوری کسب و کار خود را بهینه کنید.