راهنمای آسان مدیریت کابل شبکه دیتاسنتر

مدیریت کابل شبکه

هیچ‌کس نمی‌خواهد وارد مرکز داده یا اتاق سرور شما شود و انبوهی از سیم‌ها را ببیند که شبیه اسپاگتی‌های چند رنگ هستند و از پشت یک رک سرور آویزان شده اند. یا کمی خودمانی‌تر، شبیه به موجودات هشت پای خطرناک دیده می‌شوند. اهمیت مدیریت کابل شبکه از اینجا روشن می‌شود و به راستی هم کابل‌ کشی نامناسب و بهم ریختگی در سیم‌های در هم تنیده، می‌تواند به همان اندازه برای مرکز داده شما مخرب و کشنده باشد.

بهم ریختگی می‌تواند جریان هوا را مهار کند، دما را افزایش دهد، منجر به خرابی زودرس سیم و قطعه تجهیزاتی شود و زمان تعمیر و نگهداری را به شدت افزایش دهد. پیروی از این راهنمای مدیریت کابل شبکه که در اختیار شما قرار می‌دهیم؛ سازماندهی و کارآمدی دیتاسنترتان را تضمین می‌کند.

نکته کلیدی این است که صرف زمان کمی در شروع یا هنگام نصب سخت افزار جدید، برنامه ریزی صحیح و سازماندهی قبلی، می‌تواند در دراز مدت باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما شود.

 

مدیریت کابل رک سرور: فناوری بالا، تقاضای بالا

فهمیدن اینکه چرا ما به سازماندهی نیاز داریم و چگونه آن را بهبود بخشیم، مکان بسیار خوبی برای شروع است.
تکنولوژی در حال تکامل سریع و سرمایه گذاری بیشتر در استراتژی های دیجیتال، صنعت کابل کشی را تحت فشار قرار داده است. اگر یک نصاب شبکه، مهندس یا تکنسین فناوری اطلاعات هستید، مشغول نصب، به‌روزرسانی و انجام تعمیر و نگهداری هستید – تحت ضرب‌الاجل‌های سخت و مقررات سخت‌گیرانه. اما نصب عجولانه یا سازماندهی نشده می‌تواند یک پرچم قرمز برای مشکلات آینده باشد.

علاوه بر ظاهر ناخوشایند، یک دسته کابل درهم در اتاق سرور می‌تواند شبکه را به خطر بیندازد. قطع، سیستم‌های از کار افتاده، خطاهای انتقال داده -حتی گرم شدن بیش از حد یا آتش سوزی می‌تواند در کابل‌های برق رخ دهد. مشکلاتی که باید زودتر برطرف شوند، پس چرا آن را به خطر می اندازیم؟ صرف زمان کمی برای برنامه ریزی یک سیستم کابلی سازمان یافته بسیار ارزشمند است.

 

 چرا کابل های شبکه خود را سازماندهی کنید؟

یک سیستم کابلی به خوبی سازماندهی شده مزایای فراوانی را ارائه می‌دهد که ایمنی مهم‌ترین آنهاست. اما مدیریت بهتر داده‌ها و کابل‌کشی برق مزایای دیگری نیز دارد.

 

جهت مدیریت کابل شبکه از کجا شروع کنید؟

مدیریت کابل شبکه خود را از ابتدا صحیح سازماندهی کنید

اندازه قفسه کابل بسیار مهم است. حقیقت این است که با افزایش تقاضا برای سرعت و داده‌ها، حجم و اندازه تجهیزات نیز افزایش می‌یابد. این بدان معناست که مراکز به جای رک‌های سرور 19 اینچی (48 سانتی‌متر) سابق به رک‌های 23 اینچی (58 سانتی‌متر) یا عریض‌تر نیاز دارند.

 

چرا این موضوع برای سازماندهی کابل شبکه اهمیت دارد؟

یکی از نکات مدیریت کابل شبکه که باید بدانید این است، زیرا تمام جزئیات سازماندهی عمودی یا افقی در مرکز داده شما بر اساس اندازه رک‌ها تنظیم می‌شوند. (برای مثال درانتخاب منجیر کابل رک 1 Uیا ZeroU  تا منیجر کابل عمودی 11 RU یا 22RU، اندازه رک مهم است).

 

 

سازماندهی افقی و عمودی در مدیریت کابل شبکه

در مورد نگهدارنده کابل‌های افقی و عمودی، استانداردهای مختلفی وجود دارد و انواع مختلفی در دسترس است. کابل منیجر یا محافظ کابل ZeroU، امکانات بهتری را ارائه می‌دهد در حالی که فضای رک زیادی را اشغال نمی‌کند. رک‌های ZeroU در هر دو پیکربندی 19 و 23 اینچی وجود دارد. این محافظ کابل تقریباً با هر رک موجود کار می‌کنند و به حداکثر رساندن فضای رک سرور کمک می‌کنند.

استفاده ازاین محافظ می‌تواند به ویژه در هنگام افزودن سخت افزارهای جدید حیاتی باشد. اگر مساحت فضای مرکز داده شما کوچک و کم نیز باشد مشکل فضاسازی را خواهید داشت که در این صورت هر چه فضای قفسه‌های رک‌ بیشتر باشد بهتر است.

منجیر یا محافظ کابل‌های عمودی، اجازه می‌دهند کابل‌ها به راحتی مسیریابی شوند و آنها را قابل مشاهده نگه می‌دارند، همچنین امکان دسترسی به پورت را نیز فراهم می‌کنند. بسته به نیاز مرکز داده شما منیجر کابل‌های مختلفی وجود دارد، اما اکثر آنها تقریباً با هر نوع یا اندازه رک مناسب هستند.

اندازه رک، لوازم جانبی و منیجر کابل رک، هر دو چیز مهمی هستند. اما یکی دیگر از جنبه‌های مهم مدیریت کابل شبکه استاندارد که کمتر به چشم می‌آید؛ برچسب زدن و مهارسازی کابل‌هاست؛ بر همین اساس در برچسب زدن و جداسازی، مرتب کردن کابل‌ها و اتصالات کوتاهی نکنید.

کابل

برچسب‌های کابل

برچسب‌های کابل (UniTag) و برچسب‌های کابل قابل استفاده مجدد، به شما امکان می‌دهد تا تقریباً هر اندازه کابل یا گروهی از کابل‌های شبکه را که نیاز دارید؛ علامت‌گذاری و شناسایی کنید و هزینه‌های خود را کاهش دهید. برچسب‌ها در دراز مدت باعث صرفه جویی زیادی در کار شما می‌شوند، البته تنها در صورتی که از آنها به درستی استفاده کنید.

نکاتی در استفاده از برچسب‌ها در مدیریت کابل شبکه

هر دو سر همه انواع کابل‌ها را برچسب بزنید.

ساختار برچسب گذاری ثابتی داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که سایر نصاب‌ها و پرسنل تعمیر و نگهداری سیستم، کار برچسب زدن را انجام می‌دهند و آن را به طور واضح به صورت مکتوب تعریف کرده‌اید.

ساختار برچسب گذاری نامشخص یا ناسازگار به همان اندازه بی فایده است که نداشتن آن. و عدم برچسب زدن به طور کلی باعث سردرگمی می‌شود؛ اما برچسب زدن بیش از حد بهتر از برچسب نزدن ا‌ست.

 

 

کابل‌ها را به اندازه مناسب و با دقت برش بزنید

انتخاب و برش طول مناسب کابل در جلوگیری از شلوغی سیم‌ها مهم است. تهیه کابل‌های بیش از حد لازم طویل، نه تنها هدر دادن کابل و سرمایه است، بلکه به هرحال کابل اضافی باید به جایی برود و جاگیر شود. یک متر کابل اضافی به راحتی می‌تواند منجر به گره خوردن و پیچیدگی شود. بنابراین از طول مناسب کابل استفاده کنید. همه چیز را اندازه بگیرید، حتی به اصطلاح دو بار اندازه بگیرید و یک بار برش دهید.

در ابتدای کار نصب، کابل‌ها آن را چک کنید

پس از نصب کابل‌ها، آنها را به اصطلاح تکان دهید و بکشید. اگر اتصال قطع شد، کار نصب را دوباره آغاز کنید و در حین اجرای نصب، پایانه‌های خود را آزمایش کنید.

 

از خم شدن و تا خوردن کابل‌ها خودداری کنید

کابل‌ها را بی‌جهت نپیچانید یا خم نکنید. این کار اشتباه می‌تواند منجر به از دست دادن اطلاعات، کاهش سرعت و رفتار نامنظم در کابل شبکه شود. بزرگ‌ترین مشکلاتی که امروزه مراکز داده با آن مواجه هستند سرعت، حجم داده و زمان انجام کار است.

 

راه حل‌های ارزان معمولا راه حل خوبی نیستند

همه عاشق صرفه جویی در پول هستند، اما در مورد مدیریت کابل شبکه به یاد داشته باشید که کابل‌های ارزان قیمت معمولاً خوب نیستند. بنابراین ممکن است در کوتاه مدت پول پس انداز کنید، اما هزینه در بلند مدت بسیار بیشتر خواهد بود.

بر اساس برند خرید کنید و کابل‌های خود را از یک تامین کننده معتبر تهیه کنید. در شرکت فراز شبکه کارنو ما تلاش می‌کنیم همیشه بهترین، قابل اعتمادترین و بادوام ترین کابل‌ها و محصولات کابل منیجر را ارائه دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که در طولانی مدت بهترین نتایج را دریافت می‌کنید.

توجه داشته باشید راه حل‌های خیلی ارزان معمولاً اینطور نیستند. آنها معمولاً مشکلات پنهانی هستند و در دراز مدت منجر به مشکلات دیگری می‌شوند.

 

کابل

تقسیم‌بندی و جداسازی کابل‌ها

شما باید کابل‌ها را در مدیریت کابل شبکه صحیح، بر اساس نوعشان جدا کنید. چند دلیل ساده برای این وجود دارد:

  • برای جلوگیری از تداخل باهم، کابل‌ها را جدا کنید.
  • کابل‌ها را جدا کنید تا ردیابی و عیب یابی اتصالات آسان تر شود.
  • برای دسترسی آسان، کابل‌ها را جدا کنید.

یک مثال رایج، عدم جداسازی کابل‌های برق است که می‌تواند به تداخل الکترومغناطیسی با کابل‌های شبکه بیانجامد و در درازمدت باعث ایجاد برخی مشکلات جدی شود. این کار همچنین به جلوگیری از گره خوردن و آشفتگی معمول، کمک می‌کند.

 

با مدیریت کابل شبکه ریسک را به حداقل برسانید

مدیریت کابل شبکه یک بخش حیاتی از هر مرکز داده است. بهتر است در ابتدا برنامه ای داشته باشید و از همان ابتدا همه چیز را سازماندهی کنید، چه در حال ایجاد مرکز داده باشید یا در حال به روز رسانی آن.

اگر در مورد مدیریت کابل شبکه سؤالی دارید یا به یک تامین کننده قابل اعتماد نیاز دارید که در هر مرحله به شما یاری رساند؛ همین امروز با شرکت فراز شبکه کارنو تماس بگیرید. شما می توانید انواع کابل شبکه cat6 و دیگر مدل ها را از شرکت فنی و و مهندسی کارنو خریداری کنید.