آشنایی با تشخیص کابل شبکه

تشخیص نوع کابل شبکه

برای توسعه‌ی یک شبکه‌ی موفق در یک سازمان، درک انواع مختلف کابل و نحوه‌ی تأثیر آنها بر سایر جنبه‌های یک شبکه بسیار مهم است.

اولین قدم برای تشخیص نوع کابل شبکه شناخت انواع کابل‌ها می‌باشد.

کابل‌های شبکه از انواع گوناگونی برخوردار هستند. از کابل‌های شبکه برای اتصال و انتقال داده‌ها و اطلاعات بین رایانه‌ها، روترها، سوئیچ‌ها و شبکه‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌شود.

این کابل‌ها در اصل حامل یا رسانه‌ای هستند که داده‌ها از طریق آن‌ها جریان می‌یابند.

اکنون در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

تشخیص نوع کابل شبکه بر اساس شناخت آن:

همان‌طور که آورده شد، تشخیص نوع کابل شبکه بر اساس شناخت آن صورت می‌گیرد.

انواع گوناگونی از کابل‌های ارتباطی توسط مهندسین به وجود آمده‌اند و انتخابِ نوعِ مناسب کابل به ساختار و توپولوژیِ معماریِ کلیِ سیستم بستگی دارد. رایج‌ترین نوع کابل‌های ارتباطی، تحت سلطه‌ی چیزی است که به آن “کابل جفت پیچ خورده” می‌گویند. این کابل تا کنون در بسیاری از شبکه‌های اترنت مورد استفاده قرار گرفته است.

البته، در حالت کلی کابل‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. از جمله:

  1. کابل‌های مسی:

در کابل‌های مسی انتقال داده‌ها از طریق جریان الکتریکی صورت می‌گیرد.

  1. کابل‌های فیبر نوری:

در کابل‌های فیبر نوری انتقال داده توسط نور امکان‌پذیر می‌باشد.

اکنون در ادامه به معرفی بعضی از این کابل‌ها می‌پردازیم.

کابل کواکسیال:

کابل‌های کواکسیال در دو نوع نازک و ضخیم موجود هستند و رنگ آن‌ها زرد می‌باشد.  کابل کواکسیال از دو رسانا برخوردار است و شما می‌توانید از آن در طول‌های 500 متری استفاده نمائید. کواکسیال در برابر انسداد سیگنال، بسیار مقاوم است؛ هرچند که نصب آن پیچیده می‌باشد. این کابل از یک سیم جامد با یک محافظ فلزیِ بافته شده و روکش پلاستیکی ساخته شده است که از بقیه‌ی سیم محافظت می‌نماید.

همانطور که از کابل کواکسیال ضخیم در شبکه‌های ضخیم استفاده می‌شود، نسخه‌ی نازک آن در شبکه‌های نازک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کابل همچنین با نام RG-58 مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت کابل نازک به نسبت کابل ضخیم ارزان‌تر است.

STP,UTP,تشخیص نوع کابل شبکه,

کابل فیبر نوری:

همان‌طور که همه می‌دانیم قیمت کابل فیبر نوری به نسبت کابل‌های دیگر بیشتر است. این کابل با اینکه کوچک‌تر بوده، اما از قابلیت انتقال حجم وسیعی از اطلاعات در مسافت‌های طولانی برخوردار می‌باشد.

کابل‌کشیِ فیبر نوری شامل: یک هسته‌ی شیشه‌ای مرکزی است که توسط چندین لایه از مواد محافظ احاطه شده است. همان‌طور که در اوایل مقاله نوشته شد، فیبر نوری برای انتقال داده‌ها به جای سیگنال‌های الکترونیکی از نور استفاده می‌کند؛ از همین جهت شما در زمان استفاده از کابل‌های فیبر نوری، دیگر با تداخل‌های الکترونیکی مواجه نخواهید بود و این موضوع، مزیتِ بزرگی محسوب می‌شود.

شما می‌توانید از این کابل‌‌ها، در محیط‌های خاصی که دارای تداخل الکتریکی زیادی هستند، استفاده نمائید.

یکی‌ دیگر از مزایای این کابل، مصون ماندن آن در برابر رطوبت و نور است.

کابل فیبر نوری این قابلیت را دارد که سیگنال‌ها را در فواصل بسیار طولانی‌تری نسبت به جفت هم محور (کواکسیال) و پیچ خورده منتقل نماید. همچنین سرعت انتقال اطلاعات در این کابل بسیار بالا می‌باشد.

هسته‌ی مرکزی کابل‌های فیبر از الیاف شیشه یا پلاستیک ساخته شده‌اند. سپس یک پوشش پلاستیکی، مرکز فیبر را می بندد و الیاف کولار به تقویت کابل‌ها و جلوگیری از شکستگی کمک می‌کند. جنس پوشش‌دهنده‌ی عایق خارجی این کابل، از تفلون یا PVC می‌باشد.

کابل‌های فیبر نوری در دو نوع رایج به نام‌های: تک حالته و چند حالته موجود هستند.  کابل چند حالته، قطر بیشتری دارد. با این حال، هر دو کابل پهنای باند زیادی را در سرعت‌های بالا ارائه می دهند. نوع تک حالته‌ی آن نیز می‌تواند فاصله‌ی بیشتری را ارائه دهد، اما از نظر قیمتی گران‌تر است.

جفت پیچ خورده محافظ (STP):

کابل جفت پیچ خورده در شبکه‌های پرسرعت رایج‌تر است. این نوع کابل یا به صورت لایه‌ی محافظ و یا بدون لایه‌ی محافظ تولید و عرضه می‌گردد. اگر این کابل از لایه‌ی محافظ برخوردار باشد به آن STP و اگر از این لایه برخوردار نباشد به آن UTP می‌گویند. درنتیجه، بزرگترین تفاوت UTP و STP این است که STP به وسیله‌ی لایه‌ی فلزی خود از سیم در برابر انواع تداخل‌ها محافظت می‌کند.

نکته‌ی دیگری که باید در مورد این کابل‌ها ذکر شود، این است که آنها به اعداد تعریف شده‌اند. هرچه این عدد بیشتر باشد، محافظت در برابر تداخل بهتر خواهد بود.

جفت پیچ خورده بدون محافظ (UTP):

این نوع کابل از رایج‌ترین کابل‌هایی است که هم برای تلفن معمولی و هم برای شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود و از نظر قیمتی نیز ارزان است.

UTP، دارای چهار جفت سیم است که همه‌گی داخل روکش پلاستیکی قرار داده شده‌اند.

این کابل از دسته‌بندی‌های متنوعی برخوردار است که در ادامه آنها را نام برده و توضیح ‌می‌دهیم.

  1. کابل: CAT1

که از آن برای سیم تلفن استفاده می‌شود.

  1. کابل CAT2:

این کابل سرعت 4 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند.

  1. کابل CAT3 و CAT4:

که از هر دوی این کابل‌ها در شبکه‌های  Token Ringو برای سرعت بیشتر شبکه استفاده می‌کنند.

  1. کابل CAT5:

این کابل در حال حاضر با طرح‌های CAT5e جایگزین شده است که با ارائه‌ی ویژگی‌های متقابل پیشرفته، امکان پشتیبانی از سرعت را تا 1 گیگابیت بر ثانیه فراهم می‌کند. این نوع کابل از پرکاربردترین کابل‌ها در جهان به حساب می‌آید.

  1. کابل CAT6:

کابل شبکه cat6 از سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه برای طول تا 100 متر و 10 گیگابیت بر ثانیه تا 55 متر را پشتیبانی می‌کند. سازمان‌هایی که از کابل‌کشی CAT6 استفاده می‌کنند، باید از یک تحلیلگرِ کابلِ تخصصی برای درخواست گزارش کاملِ آزمایش، استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که دستورالعمل‌ها و استانداردهای CAT6 در طول نصب رعایت شده است.

  1. کابل CAT7:

این نوع کابل یک الگوی کابل مسی تازه است که می‌تواند تا سرعت Gbps 10 و 100 متر طول را پشتیبانی کند.

قیمت کابل فیبر نوری,کابل کواکسیال,STP,

سخن آخر:

امیدواریم که این مقاله مورد رضایت شما قرار گرفته باشد. در روزهای آتی به معرفی ‌کابل‌های شبکه‌ی بیشتری خواهیم پرداخت. شما می‌توانید برای خرید انواع کابل شبکه لگراند و دیگر برند ها با پشتیبانان سایت ما تماس گرفته و پس از دریافت اطلاعات لازم، خرید خود را انجام دهید. لطفا ما را از نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود در دیدگاه این محتوا، آگاه سازید و منتظر مقالات و به‌روزرسانی‌های آتیِ ما باشید.