آشنایی با رنگ بندی کابل شبکه

رنگ‌ بندی کابل شبکه

مقاله‌ی امروز ما در مورد رنگ‌ بندی کابل شبکه است. شما با خواندن محتوای پیش رو خواهید فهمید که چرا کابل شبکه نیاز به رنگ بندی دارد و استاندارد رنگ بندی کابل شبکه چه می‌باشد؟ در انتهای مقاله نیز می‌توانید هرگونه سوال در مورد موضوع مقاله را با ما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

علت رنگ بندی در کابل‌های شبکه:

یکی از اساسی‌ترین سوالاتی که پس از شنیدن رنگ بندی کابل شبکه به ذهنمان خطور می‌کند این است که: چرا کابل‌های شبکه به رنگ بندی نیاز دارند؟آیا همه برند ها ( کابل شبکه لگراند ) از یک رنگبندی استقاده میکنند؟

در پاسخ باید بگوئیم که رنگ بندی برای هر کابل همانند معرفی آن می‌باشد و نشان‌دهنده‌ی این موضوع خواهد بود که این کابل در این قسمت از کجا آمده و به کجا متصل شده است؟

در واقع رنگ هر کابل به خوبی موقعیت آن کابل را معرفی می‌کند و اگر از این رنگ بندی استفاده نشود، پایداری و ارتباط شبکه ناممکن خواهد بود.

ترتیب رنگ بندی در کابل‌های شبکه:

زمانی که قرار است سوکتی را به شبکه متصل کنید لازم است که هر دو سر کابل شبکه را رنگ بندی نمائید. اما همیشه هر دو سر کابل نباید از یک رنگ یکسان برخوردار باشد. رنگ بندی کابل شبکه باید با توجه به استانداردهای موجود انجام شود، در غیر این صورت، ارتباط کابل‌های شبکه با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

استاندارد رنگ‌ بندی در کابل شبکه‌ی T-568A:

استاندارد رنگ‌ بندی در کابل شبکه‌ی T-568A به ترتیب زیر می‌باشد. از جمله:

  • سفید – سبز
  • سبز
  • سفید – نارنجی
  • آبی
  • سفید – آبی
  • نارنجی
  • سفید – قهوه‌ای
  • قهوه‌ای

استاندارد رنگ‌ بندی در کابل شبکه‌ی T-568B:

استاندارد رنگ‌ بندی در کابل شبکه‌یT-568B  به ترتیب زیر می‌باشد. از جمله:

  • سفید – نارنجی
  • نارنجی
  • سفید – سبز
  • آبی
  • سفید – آبی
  • سبز
  • سفید – قهوه‌ای
  • قهوه‌ای

استاندارد 568A,استاندارد 568B,رنگ‌ بندی کابل شبکه,

وظایف کابل‌ها بر اساس نوع رنگ:

برای درک بهتر رنگ بندی کابل شبکه باید بگوئیم که تمامی سیم‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره نمودیم، هریک با توجه به نوع رنگ خود وظیفه‌ای را برعهده دارند. به عنوان مثال: 4 نوع از سیم‌ها، کار انتقال سیگنال را برعهده دارند که دو سیم آن وظیفه‌ی Receive و دو سیم دیگر آن وظیفه‌ی Send را برعهده دارند و 4 سیم دیگر برای استفاده‌های جانبی به کار برده می‌شوند.

اگر بخواهیم دقیق‌تر منظور خود را برسانیم باید بنویسیم که دو سیم سبز و (سفید- سبز) در کابل 568A وظیفه‌ی ارسال سیگنال را برعهده دارند و دو سیم نارنجی و (سفید- نارنجی) نیز وظیفه‌ی دریافت سیگنال را عهده دار هستند. در نتیجه: اگر رنگ بندی به صورت اشتباه کار شود، چالش‌های زیادی را به همراه دارد؛ چرا که شرح وظایف در این رنگ‌ها، ثابت و تعریف شده می‌باشد.

رنگ بندی کابل شبکه Cross:

رنگ بندی کابل شبکه کراس یا ضربدری، بدین گونه است که رنگ بندی باید در هر دو طرف کابل انجام شود. در واقع در این نوع از رنگ بندی هم از استاندارد 568A و هم از استاندارد 568B استفاده می‌شود. اگر چنین سوالی برای شما مطرح شده است که چه لزومی دارد از هر دو استاندارد در این نوع کابل شبکه استفاده شود در پاسخ باید بگوئیم: چون این کابل به هر دو طرف سیستم کامپیوتر وصل می‌شود. درنتیجه، زمانی که قصد داشته باشید مسیر دریافت و ارسال در هر دو سمت کابل، کاملا یکسان و منطبق باشد، لازم است که از یک استاندارد معکوس استفاده نمائید.

همچنین، وصل کردن و ارتباط یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر، اتصال مودم دستگاه روتر به فایروال و اتصال کامپیوتر به دستگاه روتر از کاربردهایی هستند که برای کابل شبکه‌ی کراس می‌توان نام برد.

رنگ بندی کابل شبکه Straight,رنگ بندی کابل شبکه‌ی کراس,استاندارد 568A,

رنگ بندی کابل شبکه Straight:

رنگ بندی کابل شبکه Straight که به آن کابل شبکه‌ی مستقیم هم گفته می‌شود، با رنگ بندی کابل شبکه‌ی کراس متفاوت می‌باشد. رنگ بندی این کابل به گونه‌ای است که در هر دو سر کابل باید از یک استاندارد، یعنی: استاندارد 568A استفاده نمود، زیرا یک سر این کابل به کامپیوتر و سر دیگر آن به یکی از اجزاء شبکه متصل می‌شود.

به یاد داشته باشید، برای اینکه ارسال در یک طرف کابل و دریافت در طرف دیگر کابل انجام شود، باید رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه به صورت معکوس صورت گیرد.

اما چون یک طرف کابل به کامپیوتر و طرف دیگر آن به اجزاء شبکه متصل می‌شود، دیگر نیازی نیست که از قانون معکوس استفاده نمائید؛ چرا که اجزاء شبکه در داخل خود، پورت‌های معکوس را مورد استفاده قرار می‌‎دهند.

این کابل شبکه دارای کاربردهایی است. از جمله:

  • اتصال کامپیوتر به اجزاء شبکه.
  • اتصال کامپیوتر به مودم‌های ADSL.
  • و اتصال مودم‌های ADSL به اجزاء شبکه با استفاده از کابل شبکه.

استاندارد 568B,رنگ‌ بندی کابل شبکه,رنگ بندی کابل شبکه Straight,

سخن آخر:

با توجه به توضیحات آورده شده، باید بگوئیم که تمامی کابل‌های شبکه از 4 زوج سیم مسی تشکیل شده‌اند و همچنین دارای 8 رشته سیم می‌باشند که هر رشته سیم باید دارای رنگ مخصوص به خود باشد. یکی از مزیت‌های بزرگ این نوع رنگ بندی این است که شما هرگز در زمان سوکت و کیستون زدن، کابل‌ها را با یکدیگر اشتباه نمی‌گیرید.

همچنین، در این محتوا شما با استاندارد 568A و 568B آشنا شدید. اما لازم است بدانید که امروزه به علت استفاده‌ی بیشتر از کابل‌های CAT6، استاندارد 568B بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نهایت امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید و مطالب آورده شده برای شما مفید بوده باشد. شما می‌توانید سوالات خود را از ما بپرسید و همچنین نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

از همراهی شما متشکریم. منتظر به‌روزرسانی و مقالات بعدی ما باشید.