کابل فیبر LC در طول سال‌ها چگونه تغییر کرده است؟

کابل فیبر LC

جای تعجب نیست که کابل‌های فیبری بیشتر در مراکز داده استفاده می‌شود. این روند در چند دهه گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است.  کابل فیبر LC و مجموعه رشته فیبر نوری، ستون فقرات و زیرساخت شرکت‌های اداری بزرگ و پردیس‌های تجاری هستند؛ زیرا که در نهایت وارد ساختمان‌ها می‌شوند و آن را به یک کابینت داده متصل می‌کنند. برخی از این بسته‌های کابل فیبر می‌توانند به اندازه 12 یا 24 رشته باشند یا می‌توانند تا بسته‌های 576 رشته یا بیشتر در تاسیسات پیچیده بزرگ افزایش یابند.

 

کابل فیبر LC همیشه در حال تغییر

همانطور که می‌توانید تصور کنید، این بسته‌های کابل فیبر نوری بزرگ در نهایت به مرکز داده و یک کابینت داده متصل می‌شوند. در آن‌جا دسته کابل به یک محفظه فیبر نوری ختم و برای استفاده به جفت‌های جداگانه تبدیل می‌شوند. کانکتور انتخابی این روزها کانکتور LC است.

کابل فیبر LC به دلیل کوچکی استفاده می‌شود و از زبانه قفلی شبیه به RJ-45 استفاده می‌کند که در اتصالات مسی استفاده می‌شود. اما زمانی که شروع به نصب کابل‌های فیبر نوری عظیم در داخل یک ساختمان مرکز داده و کابینت رک می‌کنید، ممکن است در داخل محفظه فیبر بسیار شلوغ شود. مونتاژ فیبر که سال‌ها پیش استفاده می‌شد در تاسیسات متراکم امروزی به طور موثر کار نمی‌کند. مونتاژ معمولی LC  تغییر کرد.

مجموعه قدیمی کابل فیبر LC ​​به سبک سنتی، boot‌های بلندی دارد و از طراحی زیپ 3 میلی‌متری بزرگ استفاده می‌کند که در آن هر فیبر در داخل ژاکت خودش قرار دارد که به هم متصل شده‌اند. این سبک از مدت‌ها پیش زمانی که تراکم نگران کننده نبود قابل قبول بود. در زیر عکسی از یک فیبر ال سی معمولی‌ می‌بینید که معمولاً سال‌ها پیش استفاده می‌شد.

کابل فیبر LC

امروزه در این تاسیسات با تراکم بسیار بالا، استفاده از این سبک کابل کشی فیبر چندان کاربردی نیست. در زیر چندین اصلاح انجام شده در مجموعه کابل فیبر LC سنتی برای کمک به بهبود استفاده در این تاسیسات جدیدتر با تراکم بالاتر آورده شده است:

  • ژاکت O.D کوچک‌تر
  • طرح ژاکت یونی بوت
  • اضافه شدن زبانه‌های کششی
  • برچسب زدن
  • فیبر غیر حساس خمیده
  • بوت‌های کوچکتر
  • گزینه قطبیت معکوس

O.D  کوچک‌تر ژاکت

یکی از اولین و احتمالاً قابل توجه‌ترین تغییر در این مجموعه‌های فیبر نوری، کاهش اندازه کلی کابل فیبر بود. در اصل، مجموعه‌های الیافی از دو رشته فیبر ژاکت 3.0 میلی‌متری استفاده می‌کردند که در مجموعه به هم چسبیده بودند. وقتی تراکم نگران کننده نبود، مشکلی نداشت، اما سازندگان به زودی متوجه شدند که می‌توانند ژاکت فیبر را کوچک کرده و از اندازه 2.0 میلی‌متری استفاده کنند.

طرح ژاکت یونی بوت

یکی دیگر از تغییرات طراحی در مجموعه‌های کابل فیبر LC، دور شدن از طراحی سنتی “Zip Cord” و رفتن به چیزی بود که به آن طراحی ژاکت “Uni Boot” می‌گویند.

مزایای حاصل از این تغییرات عبارتند از:

  • جریان هوای بهتر
  • بهبود دیده شدن پورت‌ها و تجهیزات
  • نصب زیباتر

اضافه شدن زبانه‌های کششی

با تراکم نصب فیبر، تا 144 فیبر (72 LC) در یک فضای RU1، حذف یک اتصال کابل فیبر LC در وسط می‌تواند یک چالش باشد. با این نوع تراکم‌های بالای فیبر، نصاب در رسیدن و فشردن زبانه رهاسازی روی LC برای برداشتن کانکتور مشکل خواهد داشت. یک راه حل برای این مشکل اضافه کردن یک “Pull Tab” به کانکتور LC بود. این به کاربر اجازه می‌دهد تا زبانه‌ای را که از کانکتور LC فاصله دارد بکشد. هنگامی که کاربر زبانه را می‌کشد، قفل گیر روی LC را آزاد می‌کند و به راحتی جدا می‌شود. همچنین، این زبانه‌های کششی به نصب کابل فیبر LC نیز کمک می‌کنند. از آنجایی که زبانه کشش به سمت بیرون کشیده می‌شود، نصاب می‌تواند از آن برای تراز کردن دماغه کانکتور LC با سوکت LC استفاده کند.

برچسب زدن

اکثر مردم حین کابل کشی‌های با حجم زیاد، به برچسب زدن فکر نمی‌کنند، اما زمانی که شما در سطح بسیار متراکم کار می‌کنید نصب و راه اندازی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. به طور معمول، مجموعه کابل‌های فیبر، دوبلکس «متقاطع» هستند که با دو رشته شیشه‌ای ساخته شده است و هر کدام با اتصال دهنده خود با یک گیره به هم متصل می‌شوند. مجموعه‌های فیبر SC و LC از این ساختار پیروی می‌کنند. برچسب‌هایی با علامت‌هایی مانند A1،A2 ،B1 ،B2 روی هر ژاکت قرار داده می‌شود تا به تشخیص آن کمک کند.

مواردی وجود دارد که یک نصاب ممکن است بخواهد دو کانکتور را از یک طرف جدا کند و کابل فیبر را به یک مجموعه مستقیم تبدیل کند. اگر نصاب بخواهد به مونتاژ ضربدری برگردد یا نیاز به ردیابی فیبر به طور مجزا، در یک مجموعه بلند داشته باشد، برچسب زدن می‌تواند به این امر کمک کند.

سال‌ها پیش، تولیدکنندگان از شناسه‌های برچسب‌گذاری “clip-on” استفاده می‌کردند. قبل از اینکه کانکتور قطع شود، آنها را با کشیدنشان روی کابل فیبر اضافه می‌کردند. این‌ها مشکلی نداشتند و معمولاً در نصب‌های ساده هیچ نگرانی وجود نداشت؛ اما با افزایش تقاضا برای تراکم الیاف، استفاده از برچسب‌گذاری “Clip-on” مورد نظر نبود. بیشتر به این دلیل که برچسب‌های «گیره‌دار» حجیم‌تر بودند و در اطراف ژاکت کابل می‌لغزیدند، تولیدکنندگان به «برچسب» روی آوردند که ظاهری مرتب‌تر داشت و به اطراف نمی‌چرخید.

اترنت

فیبر نوری غیر حساس خمیده

بهبود هسته شیشه‌ای کابل فیبر نوری، یکی دیگر از پیشرفت‌های صنعت در چند سال گذشته است. فیبر غیر حساس به خم شدن (BIF)، بهبودی در هسته شیشه‌ای ایجاد کرد که در آن شعاع خمشی بسیار کوچکی را می‌توان به دست آورد و همچنان عملکرد نوری را حفظ کرد.

هنگامی که کابل فیبری خم می‌شود، طول موج نوری که از هسته شیشه‌ای عبور می‌کند به روکش برخورد می‌کند و جهت آن را تغییر می‌دهد. این باعث می‌شود مقداری نوری که از هسته خارج شود، بیشتر شود و در نتیجه باعث کاهش توان (dB) می‌شود.

بوت‌های کوچک‌تر

با تقاضای بیشتر برای متراکم شدن فیبرهای نوری، یکی دیگر از سازندگان بهبود کانکتور LC شروع به استفاده از بوت‌های کوچک‌تر ضد فشار کرد. به طور معمول، بوت ضد فشار از فیبر، در ورودی قسمت پشتی کانکتور محافظت می‌کند.

با استفاده از بوت‌های کوچک‌تر روی مجموعه‌های کابل فیبر LC، نصب‌ راحت‌تر و مرتب‌تری خواهید داشت که به بهبود دید درگاه تجهیزات و جریان هوا در سراسر کابینت داده کمک می‌کند.

گزینه قطبیت معکوس

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات کابل فیبر LC، معرفی ویژگی قطبیت معکوس بود. این قابلیتی‌ست که در آن کاربر می‌تواند سیم‌های LC چپ و راست کانکتور را در همان سمت عوض کند. این به کاربر امکان می‌دهد یک مجموعه فیبر LC استاندارد «متقاطع» را به یک مجموعه LC «مستقیم» تبدیل کند. کاربردهای ویژه‌ای با استفاده از کاست‌های MPO با کانکتورهای LC وجود دارد که ممکن است کاربر نیاز به آنها داشته باشد.

خلاصه

امروزه مونتاژ کابل فیبر LC با تمام تغییراتی که دارد مشابه گذشته نیست. این کابل‌ها برای اولین بار بیش از بیست سال پیش به صنعت معرفی شدند. اگرچه عملکرد آنها ممکن است ثابت بماند، به دلیل افزایش تقاضا و نیاز به فیبر نوری در مرکز داده و نیاز بیشتر به تراکم پورت، کابل فیبر LC تکامل یافته است. روکش‌های کابلی کوچک‌تر به همراه طراحی ژاکت تک بوت، به‌علاوه استفاده از زبانه‌های کششی، برچسب‌گذاری بهبودیافته، بوت‌های کوچک‌تر و قطبیت معکوس، چیزی‌ست که امروزه برای کاربردهای پهنای باند با چگالی بالا مورد نیاز است.

شما می‌توانید با مشاوران و کارشناسان شرکت ما تماس گرفته و در مورد خرید کابل شبکه لگراند و انواع پچ کورد لگراند هر سؤالی را که دارید، مطرح نمائید. همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت کابل شبکه با ما تماس بگیرید. امید است که از این مقاله لذت برده باشید. منتظر به‌روزرسانی‌های بعدی ما باشید و نظرات، انتقادات و سؤالات خود را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما به اشتراک بگذارید.