ایجاد مراکز داده بزرگ با مدلسازی سه بعدی کابل‌‌کشی

مراکز داده بزرگ مقیاس

تقریباً 100 درصد از کابل‌های فیبر نوری که در یک مرکز داده می‌بینیم، از مجموعه‌های ترانک آماده تشکیل شده است. در مراکز داده بزرگ نیاز به این نوع کابل‌ها بسیار است.  مجموعه‌های از پیش آماده کابل و ترانک، این مزیت را دارند که هزینه‌های کاری و اجرایی را در محل، کاهش می‌دهند و کیفیت کانکتور را بهبود می‌بخشند.

 

چه کابل‌هایی در دیتاسنتر استفاده می‌شود؟

مراکز داده معمولا از سه نوع کابل کشی شبکه استفاده می‌کنند: برق AC / DC، زمین، مس و فیبر نوری. برای تعیین اینکه کدام نوع کابل باید مجهز شود، می‌توانید به رابط موجود در تجهیزات مورد استفاده در مرکز داده مراجعه کنید.

انواع اصلی فیبر مورد استفاده در مراکز داده چیست؟

کابل کشی ساختاریافته Datacenter چیست؟
یک سیستم کابل کشی ساخت یافته از یک منطقه توزیع اصلی یا MDA استفاده می‌کند که تمام اتصالات در آن اجرا می‌شوند. استاندارد TIA 942 MDA را به عنوان نقطه مرکزی توزیع برای سیستم کابل کشی مراکز داده تعریف می‌کند.

چه مقدار کابل در یک مرکز داده وجود دارد؟

کابل های مسی اتصالات بین تجهیزاتی را که در یک قفسه قرار می‌گیرند، ایجاد می‌کنند. برد کابل مسی بین 7 تا 10 متر است. کابل‌های فیبر نوری به جای سیم در کانکتورها، دارای الکترونیک و اپتیک هستند.

 

سفارش کابل‌های آماده برای مراکز داده بزرگ مقیاس

سفارش کابل‌های آماده برای مراکز داده بزرگ می‌تواند به طور قابل توجهی برنامه اجرا و ساخت و ساز را بهبود بخشد، مشروط بر این که بتوان کابل‌ها را در مرحله ساخت و ساز پروژه یا در زمان طراحی و یا حتی خیلی زودتر سفارش داد. شرکت‌های سازنده اغلب می‌توانند مونتاژ کابل‌های آماده را در کمتر از دو هفته یا شش هفته تحویل دهند.

برای مراکز داده سطح بالا، زمان بندی برنامه اجرا و ساخت مرکز داده‌ای مجهز، بسیار طولانی‌تر از مراکز کوچک است. این امر به دلیل اندازه کابل‌های سفارش داده شده و تعداد انبوه تجهیزات مورد نیاز‌ آنهاست که البته طول کابل‌های مورد نیاز هر مجموعه، منحصر به فرد است.

در هنگام سفارش کابل‌ برای مرکز داده، اغلب کابل‌هایی با طول یکسان سفارش داده می‌شوند؛ اما به هر حال تهیه کابل‌ها در اندازه‌های معمول و متداول نیز نباید فراموش شود.

 

کابل شبکه استاندارد

چالش: سفارش دادن اولیه کابل‌ها به طرز صحیح

نکته کلیدی در هنگام انتخاب کابل‌ها برای شروع کار طراحی مراکز داده بزرگ مقیاس این است که طول و متراژ صحیح و مناسب کابل‌ها را برای سفارش اولیه محاسبه کنید. کابل‌هایی که بیش از حد بلند سفارش داده شوند، فضای زیادی در سینی کابل ایجاد کرده و سنگین هستند و از همه مهم‌تر باعث تاخیر در انتقال اطلاعات نیز می‌شوند.
سینی‌های کابل، به گونه‌ای طراحی شده اند که تا مقدار معینی از وزن را تحمل کنند؛ اما  به دلیل تعداد انبوه کابل‌هایی که ممکن است در نهایت وارد اتاق شبکه شوند، بلندی و طول بیش از حد کابل، می‌تواند ظرفیت طراحی کابل کشی را تحت تأثیر قرار دهد و تاخیر در انتقال داده‌ها را نیز ایجاد کند.

کابل‌هایی که خیلی کوتاه هستند اصلا قابل استفاده نیستند. مطمئناً، ممکن است بتوان از آنها در جای دیگری و در مرحله دیگری از ساخت مرکز داده استفاده کرد؛ اما وقتی که زمان نصب کابل فرامی‌رسد، فرصتی نیست که بخواهید سفارش جدیدی برای کابل‌های بلندتر مناسب، ثبت کنید.

رک

راه حل: مدل سازی سه بعدی

راه حل این است که از نرم افزار مدل سازی سه بعدی CAD، مانند “Revit”، برای مدل سازی مرکز داده بزرگ مقیاس مورد نظر خود استفاده کنید. هنگامی که مکان اتاق‌های شبکه و مرکز داده و مسیریابی سینی کابل را طراحی می‌کنیم، مجموعه کابل‌های ترانک را می‌توان به دنبال یک مسیر سه بعدی از یک رک شبکه به دیگری طراحی کرد.
مقدار کمی “Slack” – مقدار زمان بدون تاخیری‌ست که یک فعالیت می‌تواند از شروع تا پایان در پروژه، داشته باشد – هنوز در هر مجموعه ترانک طراحی شده وجود خواهد داشت.
توجه داشته باشید که در مرحله سفارش و ارسال صورتحساب مواد مورد نیاز برای مونتاژ کابل‌ها، هنوز هم می‌توان تنظیمات کوچکی را در طراحی سینی کابل بدون تأثیر بر نظم بندی کارها، انجام داد. بنابراین اگر تغییری نیاز است در این زمان می‌توانید انجام دهید.

 

مدل سه بعدی در طراحی مراکز داده بزرگ مقیاس

مدل سه بعدی و اطلاعات BIM به ما این امکان را می‌دهد که ببینیم آیا تغییراتی در طول و متراژ کابل در این مرحله نیاز است یا خیر.
در طول ساخت مرکز داده بزرگ مقیاس بسیار مهم است که هر سینی کابل دقیقاً در جایی که در مدل BIM طراحی شده است نصب شود. برخلاف یک مرکز اداری تجاری، که در آن معمولا پیمانکاران سینی‌های کابل را جابجا می‌کنند تا با سایر وسایل و تجهیزاتشان هماهنگ شود؛ برای مرکز داده‌های مقیاس بزرگ، ذهنیت باید این باشد که سینی‌های کابل را نمی‌توان جابجا کرد.

عدم جابجایی یکی دیگر از ارزش‌های مهم طراحی کل تاسیسات در یک مدل سه بعدی‌ست و به همه رشته‌های مهندسی اجازه می‌دهد تا سیستم‌های خود را برای جلوگیری از تضاد در ساخت و ساز طراحی کنند.

 

مرکز داده

شرکت فراز شبکه کارنو می‌تواند به شما کمک کند

با طراحی مدل سه بعدی هر ترانک، می‌توانید طول دقیق کابل‌ها را سفارش دهید و به کاهش میزان Slack کابل و مناسب سازی برنامه ساخت مراکز داده بزرگ کمک کنید.
اگر تغییراتی در طراحی سینی کابل لازم باشد در مدل سه بعدی می‌توان اعمال کرد، البته ممکن است به زمان قابل توجهی برای ویرایش اتصالات کابل نیاز داشته باشد.

شرکت فنی و مهندسی فراز شبکه کارنو

شما می‌توانید طراحی و اجرای شبکه‌های کامپیوتری خود را به گروه متخصص فراز شبکه کارنو سپرده تا شاهد بهترین طراحی و اجرای شبکه در پروژه خود باشید.

شرکت فنی و مهندسی فراز شبکه کارنو از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را در عرصه IT (شبکه‌های کامپیوتری با بستر مسی و فیبر نوری) آغاز نمود. با گذشت زمان و استفاده از تجارب بدست آمده در زمینه طراحی، مشـاوره و اجرای شبکه‌های کامپیوتری فعالیت شرکت گستـرش بخشید. همچنین شرکت فنی و مهندسی کارنو با رویکرد اجرایی مطابـق با استاندارد هـای بین المللی Bicsi و Tia942 در پروژه هـای مختلف موفق گردیده، نیـاز سازمان‌ها و ارگان‌هـای خصوصی را برآورده سازد و تا کنـون در این راستا اقدام به واردات تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری و تولید محصولاتی نظیـر محصولات اروپایی (کف کاذب، سیستم کنترل و مانیتورینگ اتاق سرور و دیتاسنتر، پاور ماژول و …) کرده است.

تولید انواع محصولات

این مجموعه با توجه به سابقه قریب به 20 ساله خود در صنعت کشور و با درنظر گرفتن نیازهای مختلف و به روز در بازار ایران، در سال 1390 اقدام به طراحی و تولید خلاقانه و مبتکرانه انواع محصولات مرتبط با دیتاسنتر و دیگر مراکز حساس به شرح زیر نموده است:
1 ) سیستم مانیتورینگ اتاق سرور و دیتاسنتر (Karno Logic)
2 ) سیستم کنترل و مانیتورینگ رک (Smart BitRack)
3 ) پاور ماژول‌های حرفه ای (PDU BitRack)
4 ) کف کاذب شرکت کارنو

با ما همراه باشید

امید است که اطلاعات آورده شده در راستای هدف مطالعه شما بوده باشد. به اطلاع شما می‌رسانیم که در روزهای آتی این مقاله بروزرسانی خواهد شد و دیتاهای بیشتری در این باب در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.
در نتیجه شما می‌توانید ما را از نظرات ارزشمند خود آگاه ساخته و منتظر ادامه محتویات این مقاله باشید.