کیستون در شبکه چه نقشی دارد؟

کیستون

جک کیستون شبکه یک کانکتور مادگی‌ست که در ارتباطات داده و به ویژه در شبکه‌های محلی (LAN) استفاده می‌شود. در بیشتر موارد، جک بر روی صفحه دیواری یا پچ پانل نصب می‌شود. فیش کیستون یک کانکتور نرینه است که معمولاً به انتهای کابل یا سیم متصل می‌شود و همان کانکتور روی کابل است.

از نظر رده بندی چند نوع کیستون موجود است؟

Cat5

Cat5e

کیستون cat6

Cat6a

Cat7

Cat7a

Cat8

 

ماژول Keystone برای چه چیزی استفاده می‌شود؟

ماژول‌های کیستون بسته‌های (نصب راحت) snap-in هستند که برای نصب جک‌های الکتریکی ولتاژ پایین در پیکربندی‌های مختلف استفاده می‌شوند. علاوه بر نصب کانکتورهای نوری در صفحه دیواری یا پچ پنل، می‌توان از آن برای اتصال به کامپیوتر نیز استفاده کرد.

 

 

کیستون در کابل کشی چه کاربردی دارد؟

امروزه تمایل برای نصب DIY سیستم‌های امنیتی خانگی در جامعه بوجود آمده است و برای کسانی که تجربه حرفه‌ای ندارند نیز این روش ارزش امتحان کردن را دارد. از کابل‌های CAT5e , CAT6 به سادگی، برای اتصال به جک‌های کیستون در ترمینال شبکه خانگی خود می‌توانید استفاده کنید.

 

ماژول‌های کیستون Cat6 چیست؟

با ماژول CAT6، کیستون مدولار کمتر مورد نیاز است. این کیستون‌های مدولار براحتی بدون تجهیزات می‌توانند به شبکه وصل و یا قطع شوند. از جک های Cat6 می‌توان برای بارگیری صفحات دیواری با صفحه آداپتور مناسب یا برای بارگذاری پچ پنل‌ها استفاده کرد.

 

آیا کیستون‌ها در سراسر جهان استفاده می‌شوند؟

ارتباطات بین نقاط داده هنگام استفاده از جک‌های کیستون بسیار کارآمد است. این کانکتورها علاوه بر کاربرد در پچ پنل‌ شبکه، باکس‌های نصب سطحی و صفحات دیواری، معمولاً در اندازه استاندارد تولید می‌شوند. شما می‌توانید برندهایی را با همان سبک مناسب کنید.

 

آیا همه کیستون ها یک اندازه هستند؟

آیا همه جک‌های کیستون یکسان هستند؟ خیر. چندین گزینه اتصال مختلف برای جک‌های کیستون وجود دارد که طیف وسیعی از گزینه‌های پشتیبانی شده را در صفحات دیواری مدولار و پچ‌پنل‌ها فعال می‌کند، اما برای اینکه آنها را با طیف گسترده‌ای از آن پانل‌ها مطابقت دهند، اکثر جک‌های کیستون دارای اندازه فیزیکی و شکل متفاوت هستند.

 

مراحل نصب کیستون شبکه

هفت مرحله نصب

مرحله اول: تعیین رنگ مناسب

از لحاظ ظاهری کیستون‌ها با هم فرق دارند. روی  همه آن‌ها برچسب رنگ وجود دارد. برای نصب کیستون شبکه باید این رنگ بندی توجه کرد و با توجه به آن باید نوع سیم بندی شبکه را انجام داد.

مرحله دوم : سیم بندی کیستون‌ها

معمولا کیستون‌ها دارای سیم بندی A و B هستند. وقتی نوع کلاس B را انتخاب می‌کنید، رنگ‌های داده شده متفاوت با چیزی‌ست که در سوکت زدن استفاده می‌شود. در کیستون کلاس B چیدمان رنگ‌ها از سمت سفید، نارنجی شروع می‌شود و به قهوه ای ختم می‌گردد.

مرحله سوم: سوکت زنی کیستون‌ها

برای سوکت زدن باید به وسیله کابل لخت کن، کابل را به اندازه ۳ تا ۴ سانتی‌متر لخت کرد و روکش آن را برداریم. در نتیجه باید از کابل یک رشته ی ابریشمی نگهدارنده را به صورت کامل جدا نماییم.

مرحله چهارم: باز کردن رشته‌ها

در حین انجام کار ممکن است رشته‌هایی به صورت هم پیچیده و دوبل وجود داشته باشند که باید توسط ابزار مناسب رشته ها را از هم جدا و صاف کرد.

مرحله پنجم: چینش

در این مرحله باید بر طبق برچسب رنگ پشت کیستون، کار چینش را انجام دهیم. برای مثال اگر کلاس نوع B انتخاب شود، رنگ‌ها به شرح زیر در چنیش کمک می‌کنند. در کیستون‌های مختلف، چینش رنگ رشته‌ها متفاوت است و در زمان نصب کیستون شبکه باید با توجه به برچسب رنگ سوکت، چینش را انجام داد.

از سمت راست و بالا: رنگ سبز و سفید، سبز

از سمت چپ: آبی و سفید، آبی

از سمت راست پائین: قهوه ای و سفید، قهوه ای

از سمت چپ پائین: نارنجی و سفید، نارنجی

 

مرحله ششم: استفاده از پانچ

استفاده از پانچ برای ثابت شدن رشته‌ها در جای خود کاربرد دارد. برخی از پانچ‌ها قابلیت قطع اضافات رشته‌ها در حین فیکس کردن آن‌ها را دارند. در نهایت برای اینکه کابل‌ها در جای خود محکم شوند باید از قطعات جانبی دارای تیغه های پلاستیکی استفاده کرد.

مرحله هفتم: تست کیستون

بعد از پایان یافتن مراحل نصی کیستون شبکه، یک سمت کیستون حالت مادگی می‌گیرد که باید تستی روی آن انجام شود تا از درست بودن فرایند نصب اطمینان حاصل کنیم.

از یک کابل پچ کورد و یا کابل شبکه ی آماده برای انجام تست کیستون استفاده می‌کنیم. برای این کار باید یک طرف کابل پچ کورد را به کیستون بزنیم و سمت دیگر کیستون نصب شده را به سوکت وصل می‌کنیم. سپس سمت دیگر کابل پچ کورد نیز باید به یک دستگاه متصل شود تا از نتیجه تست کیستون شبکه مطمئن شویم.

کیستون

Ethernet Keystone چیست؟

جک کیستون یک پورت اترنت در جلوی خود دارد. اینها کابل‌هایی هستند که به کابل‌های اترنت مانند Cat5e ، Cat6، Cat6A و … متصل می‌شوند. کابل‌های حجیم و کابل‌های پچ رایج‌ترین انواع کابل‌ها در این دسته هستند. می‌توانید سیم‌های کابل‌های خود را از قسمت پشتی جک کیستون نصب کنید.

آیا می‌توان از کیستون‌های اترنت دوباره استفاده کرد؟ بله، می‌توان آنها را دوباره استفاده کرد، اما نباید بیشتر از 10 و احتمالاً بیشتر از آن دریافت کنید.

 

آیا می‌توانم از Cat6a Keystone با کابل Cat6 استفاده کنم؟

این کار سودی ندارد. نیازی به نگرانی در مورد سازگاری Cat6A وجود ندارد، فقط قیمتش گران‌تر و حجیم‌تر خواهد بود. آیا تفاوتی بین جک کیستون Cat6 و Cat6A وجود دارد؟ تفاوت اصلی این است که Cat6a قادر به ارسال با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه با پشتیبانی از 10GBASE T در مسافت‌های طولانی تر از کابل Cat6 است.

پورت کیستون چیست؟ پورت کیستون حفره‌ای در صفحه دیوار است که امکان وارد کردن یک ماژول کیستون یا سایر اتصالات کابل کشی نر یا ماده را می‌دهد.

چگونه می‌توان یک keystone را از یک پچ پنل خارج کرد؟

گیره جک کیستون را فشار دهید و همزمان انگشت شست دیگر خود را روی جک کیستون، فشار دهید.

 

آیا همه کیستون‌ها سازگار هستند؟

کیستون‌ها را می‌توان تعویض و جایگزین کرد.

کیستون البرز

نکته:

می‌توانید کیستون‌ها را در انواع گوناگونی خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. به عنوان مثال: آنها یا به صورت باکس‌های روکار که جهت نصب روی دیوار هستند یا با کس‌های توکار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به یاد داشته باشید که هریک از کیستون‌ها برای مکانی در نظر گرفته شده است، پس دقت نمائید که با توجه به مکان مورد نظر، نوع مربوطه را خریداری کرده تا نصب تجهیزات شبکه با مشکلی رو به رو نشوید.

شما می‌توانید نظرات، انتقادات، پیشنهادات و پرسش‌های خود را با کارشناسان شرکت فراز شبکه کارنو به اشتراک بگذارید. برای خرید انواع کیستون شبکه لگراند، PKS، KNET و دیگر برندها و همچنین آموزش نصب کیستون با ما تماس بگیرید.