آشنایی با نصب ترانک

یکی از خدمات اصلی پسیو شبکه، نصب ترانک شبکه و کابل کشی آن است و شما در این مقاله با نصب ترانک و موارد مربوط با آن آشنا خواهید شد. به یاد داشته باشید که نصب ترانک شبکه از اصول و قواعدی پیروی می کند که برای پایداری شبکه الزامی می‌باشد.

به یاد داشته باشید یکی از مواردی که در طول عمر شبکه تاثیر بسزایی دارد، نحوه‌ی درست نصب ترانک در شبکه است.

اصولا ترانک شبکه بعد از طراحی شبکه، مورد استفاده قرار می‌گیرد و لازم است که نصب آن توسط فردی متخصص و حرفه‌ای انجام شود؛ در غیر اینصورت مشکلات فنی بزرگی به وجود خواهد آمد.

در واقع اگر نصب ترانک شبکه به صورت اصولی انجام نگردد، مسئول آی تی در زمان استفاده از شبکه با مشکلاتی رو به رو خواهد شد و نمی تواند به درستی شبکه را مدیریت کرده یا به عیب یابی و ارتقا آن بپردازد.

متاسفانه برخی از مدیران، نصب ترانک را جدی نمی‌گیرند و به همین علت از آوردن گروهی حرفه ای و متخصص برای خدمات پسیو شبکه امتناع می ورزند و همین موضوع، باعث خواهد شد که در آینده، شبکه با مشکلاتی رو به رو گردد و منجر به خسارت های مالی زیادی شود.

در نتیجه باید شرکتی را در زمینه‌ی خدمات پسیو شبکه انتخاب نمود که نیروهای آن از تجربه، مهارت و دانش کافی‌ای برخوردار باشند.‌

ترانک چیست:

سیستم ترانکینگ کابل از کابل ها در برابر گرد و غبار یا نفوذ آب محافظت خواهد کرد. ترانکینگ کابل محفظه ای است که معمولاً دارای مقطع مستطیل شکل و دارای یک طرف متحرک یا لولایی است که برای محافظت از کابل ها و ایجاد فضای لازم برای سایر تجهیزات الکتریکی استفاده می شود.

ترانکینگ شبکه چیست:

Trunking روشی است که در سیستم های انتقال ارتباطات داده ای به کار می رود تا با به اشتراک گذاری چندین خط یا فرکانس، به بسیاری از کاربران دسترسی به شبکه را ارائه دهد. همانطور که از نام آن پیداست، سیستم مانند درختی است که دارای یک تنه و شاخه های زیادی می ‌باشد. از ترانکینگ معمولاً در سیستم های رادیویی و مخابراتی با فرکانس بسیار بالا (VHF) استفاده می شود.

ترانکینگ همچنین می تواند به عنوان شبکه ای تعریف شود که همزمان چندین سیگنال را کنترل می کند. داده های منتقل شده از طریق ترانکینگ می تواند صوتی، تصویری، سیگنال های کنترل کننده یا تصاویر باشد.

شبکه های مخابراتی در سراسر جهان بر اساس ترانکینگ ساخته شده اند. ترانکینگ اندازه شبکه مخابراتی را کاهش و پهنای باند را افزایش می دهد. رادیوی VHF که توسط پلیس و مراکز کنترل استفاده می شود نیز بر اساس ترانکینگ است.

کابل ترانک در شبکه چیست:

یک خط یا پیوند ارتباطی است که برای حمل همزمان چندین سیگنال طراحی شده است تا دسترسی شبکه را بین دو نقطه فراهم کند. تنه‌ها معمولا مراکز سوئیچینگ را در یک سیستم ارتباطی متصل می کنند. سیگنال ها می توانند هر نوع داده ارتباطی را انتقال دهند.

انواع کابل شبکه:

کابل های شبکه در انواع مختلفی وجود دارند، از جمله: کابل کواکسیال، کابل فیبر نوری و کابل های جفت تابیده و بسته به لایه فیزیکی شبکه، توپولوژی و اندازه آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت سینی کابل با ترانکینگ کابل:

سینی های کابل عمدتا برای قرار دادن خطوط کابل استفاده می شوند، در حالی که ترانکینگ کابل، عمدتا برای نصب سیم های سیم استفاده می شوند. مواد و ساختار تشکیل دهنده‌ی آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد.

تفاوت نصب ترانک شبکه با داکت:

آیا می‌دانید که ترانک شبکه و داکت چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟!

یا در مقام مقایسه کدام یک بر دیگری برتر است؟ ترانک یا داکت؟!

برای یافتن پاسخ این سوالات، باید در ابتدا به تفاوت داکت و ترانک بپردازیم.

جنس داکت، از پلاستیک می‌باشد و کاربرد آن پنهان سازی سیمها و کابلها است، البته داکت‌ها در مقایسه با ترانک‌ها از ابعاد کوچکتری برخوردار هستند و به همین علت تعداد کمتری از کابلها و سیمها را در خود جای می‌دهند، اما ترانک‌ها دارای ابعاد بزرگتری بوده و برای حجم بیشتری از سیمها و کابلها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین داکتها از قابلیت تفکیک سیمهای تلفن، برق و شبکه برخوردار هستند.

یکی دیگر از تفاوت‌های داکت‌ها و ترانک‌ها در این است که روی ترانک‌ها پریزهای تلفن، برق و شبکه تعبیه شده است در صورتی که داکت‌ها از چنین امتیازی برخوردار نیستند. در نهایت می‌توان گفت چون ترانک‌ها از جنس pvc ساخته شده‌اند در برابر آتش سوزی، حرارت و ضربه مقاوم تر می‌باشند.

پسیو شبکه,قیمت نصب ترانک,نصب ترانک,

کاربرد ترانک و مزیت‌های آن:

اغلب زمانی به نصب ترانک می‌پردازیم که برای عبور سیمها، کابلهای شبکه و نصب کلید و پریز قادر به تخریب دیوار نباشیم. البته کابل کشی به صورت توکار از مزیتهایی برخوردار است، اما گاهی، کابل کشی و سیم کشی‌ها به صورت موقت انجام می‌شوند که در چنین صورتی نصب ترانک، یکی از بهترین روش‌ها خواهد بود.

نصب ترانک هم همانند روش توکار از مزیتهایی برخوردار می‌باشد که به شرح زیر آورده شده‌اند:

  • ترانک‌ها علاوه بر نظم بخشی منجر به زیباسازی محیط نیز می‌شوند؛ زیرا شما با استفاده از آنها می‌توانید روی کابلها و سیمهای خود را پوشش دهید.
  • نصب ترانک موجب افزایش طول عمر سیمها و کابلها می‌شود، زیرا ترانک‌ها همانند محافظ از پارگی و آسیب کابها و سیمها جلوگیری می‌نمایند.
  • ترانک شبکه همچنین از زنگ زدگی و خیس شدن کابل ها جلوگیری می‌کند.
  • نصب آن بسیار ساده می‌باشد.

جنس بدنه‌‌ی ترانک:

قبل از نصب ترانک به جنس بدنه‌ی آن نیز توجه نمائید. ترانک‌ها از جنس‌های گوناگونی ساخته شده‌اند. اما اکثر ترانک‌ها یا ترانکینگ‌ها از جنس پلاستیک یا pvc می‌باشند. بهتر است در زمان خریداری ترانک به جنس و متریال به کار رفته‌ در آن نیز دقت نمائید. به عنوان مثال: بعضی از ترانک‌ها به خاطر نوع ساختاری که دارند، در برابر حریق مقاوم هستند و از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری میکنند. شرکت‌ها باید در زمان ساخت ترانک از بهترین و مرغوب‌ترین متریال‌ها استفاده نمایند تا کیفیت محصول را ارتقاء دهند. اگر ترانک از کیفیت خوبی برخوردار باشد، شما می‌توانید آن را تا چندین سال استفاده نمائید و نگران تغییر رنگ در این محصول  نباشید؛ چرا که متریال به کار رفته در ساختار این محصول بسیار با کیفیت می‌باشد. یکی دیگر از نکات بسیار مهم در زمان خرید ترانک، میزان مقاومت آن در برابر ضربات وارد شده می‌باشد. بدنه‌ی ترانک باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد. برندهایی مثل: لگراند و البرز به شما این اطمینان را می‌دهند که از نظر کیفیت دغدغه‌ای نداشته باشید و خرید خود را با خیالی آسوده انجام دهید. در نتیجه، اگر کیفیت و زیبایی ترانک برای شما مهم است، همین الان با شرکت ما تماس گرفته تا بهترین نوع ترانکینگ‌ها را با توجه به نیاز شما، عرضه نمائیم.

قابل ذکر است که رنگ‌های ترانک، اغلب سفید می‌باشد. البته نوع رنگ، به شرکت سازنده نیز بستگی دارد. به عنوان مثال: شرکت لگراند ترانکینگ‌های سری DLP خود را در رنگ‌های سفید و مشکی تولید می‎کند.

انواع سایز ترانک:

شرکت‌ها‌ی سازنده به تولید و عرضه‌ی ترانکینگ‌هایی می‌پردازند که از نظر عمق، عرض و سایز با یکدیگر تفاوت دارند و شما باید ترانکی را خریداری نمائید که با نیازهای شما سازگار باشد. ترانک هایی با عرض 80، 105، 150 و 195 میلی‌متر در بازارهای ایران عرضه می‌شوند. از نظر عمقی نیز، عمق‌های 50 و 80 رایج هستند.

در حالت کلی مصرف کنندگان باید با توجه به حجم و اندازه‌ی سیم‌ها و کابل‌ها به خرید ترانکینگ اقدام نمایند.

شرکت کارنو نیز به فروش ترانکینگ‌ها با اندازه‌های استاندارد می‌پردازد.

*نکته: ممکن است شما در زمان‌های آینده، قصد گسترده‌تر کردن کابل‌ها و سیم‌ها را داشته باشید. بنابراین؛ بهتر است در زمان انتخاب ترانک، احتمالات آینده را نیز در نظر بگیرید.

قیمت نصب ترانک:

قیمت نصب ترانک شبکه به طور قطع برای مدیران مقوله‌ی بسیار مهمی خواهد بود. تمامی مدیران راغب هستند بدانند که هزینه و نصب ترانک شبکه برای مجموعه به چه صورت محاسبه می‌گردد.

قیمت نصب ترانک به عوامل زیادی بستگی دارد، به عنوان مثال: نوع شبکه‌ای که قرار است پیاده سازی گردد، گستردگی آن، تعداد نودها، ابعاد محل مورد نظر و غیره که همگی به خودی خود بر روی قیمت و هزینه‌ی نصب ترانک شبکه تاثیرگذار خواهند بود.

بنابراین مهم ترین فاکتور برای پروژه‌های پسیو شبکه، برآورد هزینه است.

عوامل تاثیرگذار در قیمت نصب ترانک:

تمامی مواردی که در این قسمت آورده شده است، عواملی هستند که در قیمت نصب ترانک، تاثیر می‌گذارند. از جمله:

  • پیش از اجرای ترانک شبکه و سایر تجهیزات برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی در آینده باید قابلیت توسعه پذیری را نظر گرفت.
  • باید از خرید تجهیزات غیرضروری شبکه اجتناب گردد و با توجه به بودجه‌ی تعیین شده، تجهیزات ضروری و لازم شبکه، خریداری شوند.
  • جهت جلوگیری از هدر رفت منابع، باید متراژ دقیق، تعداد و اندازه تجهیزات مصرفی بررسی و مشخص گردند.

نصب ترانک شبکه,پسیو شبکه,قیمت نصب ترانک,

سخن آخر:

امید است که از این مقاله لذت برده باشید و محتویات آن برای شما سودمند و کاربردی بوده باشد. لازم است در پایان به این نکته اشاره نمائیم که نصب ترانک شبکه به منظور نصب زیر ساخت‌ها، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود؛ چرا که بر طول عمر شبکه می‌افزاید.

در صورت نیاز شما می‌توانید برای سفارش و خرید ترانک البرز و لگراند با پشتیبانان سایت تماس گرفته و پس از دریافت اطلاعات لازم خرید خود را انجام دهید.

همچنین شما می‌توانید ما را از نظرات، انتقادات و پیشنهادات ارزشمند خود آگاه سازید.

منتظر بروزرسانی‌ها و مقالات بعدی ما در روزهای آینده باشید.