آشنایی با تجهیزات مورد نیاز شبکه فیبر نوری

تجهیزات مورد نیاز شبکه فیبر نوری

در مقاله‌ی پیش رو قصد داریم که به معرفی تجهیزات مورد نیاز شبکه فیبر نوری بپردازیم. همانطور که می‌دانید فیبرهای نوری برای مسافتهای طولانی کاربرد دارند و معمولا جهت مسافتهای زیر 100 متر از کابلهای شبکه یا قرار دادن سوئیچ در بین راه استفاده می‌شود. در نهایت اگر انتخاب ما فیبر نوری باشد، برای استفاده از آن به تجهیزاتی نیازمند خواهیم بود که در ادامه به آن اشاره شده است.

تجهیزات مورد نیاز شبکه فیبر نوری:

همانطور که در مقدمه خواندید، ما برای استفاده از کابل فیبر نوری به تجهیزاتی نیازمند هستیم که هر یک از این تجهیزات نقشی را برعهده دارند. تجهیزات فیبر نوری به شرح زیر می‌باشند. از جمله:

  • کابل فیبر نوری
  • پچ پنل فیبر نوری
  • پیگتیل فیبر نوری
  • جوش فیوژن فیبر نوری
  • آداپتور فیبر نوری
  • پچکورد فیبر نوری
  • ماژول فیبر نوری
  • سوئیچ فیبر نوری
  • مبدل فیبر نوری

اکنون در ادامه هر یک از موارد ذکر شده را به شما توضیح خواهیم داد.

کابل فیبر نوری:

کابلهای فیبر نوری بر عکس کابلهای شبکه از سرعت و پهنای باند بیشتری برخوردار هستند و از رشته‌های نازک شیشه‌ای به وجود آمده‌اند. در کابلهای شبکه جریان الکتریکی وجود دارد ولی در کابلهای فیبر نوری جریان الکتریکی وجود نداشته و دیتاها از طریق نور جا به جا می‌شوند.

این کابلها، انواع گوناگونی دارند و بسته به تعداد کر و پوششهای آن از قیمتهای متفاوتی نیز برخوردار هستند.

پیگتیل فیبر نوری,تجهیزات مورد نیاز شبکه فیبر نوری,جوش فیوژن,

پچ پنل فیبر نوری:

پچ پنل ها، از قابلیت نصب روی دیوار و رک برخوردار هستند. شما می‌توانید پچ پنل فیبر نوری را از تعداد دو کر یا بالاتر (تعداد پورت‌ها افزایش می‌یابد) تهیه نمائید؛ در واقع شما می‌‌توانید با توجه به تعداد پورتی که می‌خواهید فیوژن شود، پچ پنل مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

کابل فیبر نوری,مبدل فیبر نوری,پیگتیل فیبر نوری,

پیگتیل فیبر نوری:

خیلی از افراد این سوال را مطرح می‌نمایند که پیگتیل فیبر نوری را بر چه اساسی انتخاب می‌گردد؟! در واقع پیگتیل ها، بر اساس نوع کابل و سوکت مورد نیاز، انتخاب می‌شوند. شما می‌توانید برای ایجاد ارتباط و اتصال فیبر به سوئیچ از پیگتیل فیبر نوری استفاده نمائید.

تجهیزات مورد نیاز شبکه فیبر نوری,جوش فیوژن,کابل فیبر نوری,

جوش فیوژن:

جوش فیوژن، یکی دیگر از تجهیزات فیبر نوری است. شما برای اینکه بتوانید کرهای کابل فیبر نوری را به  پیگتیل اتصال دهید، نیازمند جوش فیوژن خواهید بود؛ برای انجام این کار می‌توانید از دستگاهی به نام فیوژن اسپلایسر استفاده نمائید.

مبدل فیبر نوری,پیگتیل فیبر نوری,تجهیزات مورد نیاز شبکه فیبر نوری,

آداپتور فیبر نوری:

آداپتورها، انواع گوناگونی دارند؛ از همین جهت برای انتخاب آن باید به نوع کابل و نوع سوکت پیگتیل دقت نمائید. این آداپتورها رابطی بین پیگتیل و پچ کرد بوده و بر روی پچ پنلها نصب می‌گردند.

پچ کورد فیبر نوری:

ما جهت اتصال پچ پنل ها به سوئیچ یا هرگونه دیوایسی که از ورودی فیبر برخوردار باشد به پچ کوردها نیازمند خواهیم بود. در هنگام خرید پچ کورد فیبر نوری باید به نکاتی از قبیل:

  • نوع فیبر مورد استفاده ( تک پورت یا دابلکس بودن)
  • سوکتهای پچ پنل
  • دیوایس

توجه نمائیم.

ماژول فیبر نوری:

شما باید با توجه به تک کر یا دو کر بودن و همچنین پهنای باند، ماژول فیبر نوری را انتخاب کنید. این ماژول ها بر روی سوئیچ هایی که از پورت فیبر نوری برخوردار هستند، نصب می‌گردند.

سوئیچ فیبر نوری:

یکی دیگر از تجهیزات فیبر نوری، سوئیچ آن است. کاربرد این سوئیچ ها، تبدیل کردن دیتا به نور می‌باشد.

برای انجام دادن چنین عملیاتی، یعنی تبدیل کردن داده به نور و بالعکس، این دستگاه باید دارای یک پورت فیبر نوری و یک پورت شبکه باشد. شما می‌توانید سوئیچ ها را در انواع گوناگونی از یک پورت گرفته تا تعداد پورت های بالاتر، خریداری نمائید.

به عبارتی سوئیچ فیبر نوری دستگاهی بوده که موجب ارتباط بین دستگاه های گوناگونی همانند: کامپیوترها، دوربین های مدار بسته، پرینترها، روترها و غیره می‌شود.

جوش فیوژن,کابل فیبر نوری,مبدل فیبر نوری,

مبدل فیبر نوری:

مبدل فیبر نوری که Fiber media converter نامیده می‌شود، یک دستگاه مبدل شبکه‌ای ساده بوده که از کابل مسی، سیگنالی را دریافت کرده و سپس آن را تبدیل به یک سیگنال نوری سبک  می‌کند تا در نهایت به انتقال داده از طریق فیبر نوری بپردازد.

پیگتیل فیبر نوری,تجهیزات مورد نیاز شبکه فیبر نوری,جوش فیوژن,

مزیتهای مبدل فیبر نوری:

لازم به ذکر است که مبدل فیبر نوری از مزیتهایی برخوردار است که به شرح زیر می‌باشد، از جمله:

  • حذف نویزها
  • تجمیع سیگنالها
  • محافظت در برابر رعد و برق.

حذف نویزها:

یکی از مزیتهای بزرگ استفاده از کابلهای فیبر نوری و مبدلهای آن این است که شما دیگر هرگز با نویزهای الکترومغناطیسی و رادیویی مواجه نخواهید شد.

تجمیع سیگنالها:

همانطور که می‌دانید کابلهای فیبر نوری از پهنای باند بالایی برخوردار هستند، در نتیجه مبدلهای فیبر نوری، موجب تجمیع سیگنال ها شده و می‌توانند چندین سیگنال را یکی کرده و به واسطه‌ی یک کر فیبر نوری ارسال نمایند.

محافظت در برابر رعد و برق:

یکی از مزیتهای مبدلهای فیبر نوری این است که در برابر ولـتاژهای رعد و برق همانند یک عایق عمل کرده و از آسیب به سیستمها جلوگیری می‌نمایند.

سخن آخر:

امید است که این مقاله برای شما مناسب و کاربردی بوده باشد. شما می‌توانید برای خرید انواع کابل شبکه، کابلهای فیبر نوری، تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه با پشتیبانان سایت تماس گرفته و پس از دریافت اطلاعات لازم، در صورت نیاز، محصولات مورد نظر خود را خریداری نمائید. همچنین شما می‌توانید تجربه ی خرید خود را با ما به اشتراک گذاشته و ما را از نظرات و انتقادات ارزشمند خود آگاه سازید.

منتظر مقالات آینده‌ی ما باشید.