تفاوت ترانک و داکت

تفاوت ترانک و داکت

اگر قصد خرید تجهیزات شبکه را دارید در ابتدا باید آن‌ها را به خوبی بشناسید. ترانک و داکت از تجهیزات پسیو شبکه محسوب می‌شوند. بنابراین، ما قصد داریم که در این مقاله به تفاوت ترانک و داکت بپردزایم تا اطلاعات بیشتری از این محصولات را در اختیارتان قرار دهیم. اکنون، در این مقاله با ما همراه باشید تا به این مسئله پی ببرید که کدام یک از این محصولات نسبت به دیگری مزیت های بیشتری دارد.

ترانک:

ترانک‌ها دارای شاخه‌هایی به طول 2 متر هستند، هر ترانک با توجه به سایزی که دارد می‌تواند دارای 1 الی 4 شکاف باشد که هر کدام از آنها برای قرار دادن پارتیشن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از پارتیشن می‌توان ترانک‌ها را به 2 الی 5 بخش تقسیم نمود. ترانک‌ها در سایزهای مختلفی مانند: 80، 105، 150 و غیره می‌باشند. یکی از بهترین ترانک‌ها، ترانک لگراند است.

داکت:

تولید داکت البرز در سایزهای 11 الی 100 میلی‌متری صورت می‌گیرد. ویژگی داکت‌ها این است که می‌توانند به راحتی در مقابل عواملی که ممکن است آسیب‌رسان باشند، مقاومت کنند و از همه مهم‌تر به عنوان یک عایق مناسب برای جریان برق به شمار می‌روند. اما در رابطه با داکت البرز باید به این نکته اشاره نمائیم که از متعلقات زیادی برخوردار نمی‌باشد و همین مسئله هم باعث شده است که نسبت به ترانک لگراند طرفداران کمتری داشته باشد.

این مسئله که داکت‌ها در سایزهای گوناگونی تولید می‌شوند، سبب شده است که انعطاف‌پذیری خوبی داشته باشند. موادی که برای ساخت داکت به کار می‌رود همانند ترانک لگراند از کیفیت بالایی برخوردار است. در طراحی و ساخت ترانک نسبت به داکت خلاقانه عمل شده است. داکت البرز در انواع مختلفی از جمله: داکت ساده‌ی البرز، شکاف دار، قرنیزی، لوله‌ای، پارتیشن دار تولید می‌شود.

ترانکینگ لگراند,تفاوت ترانک و داکت,تولید داکت البرز,

تفاوت ترانک و داکت:

داکت البرز نوعی از کانال های پلاستیکی هستند که در بیشتر موارد تنها برای جای دادن سیم و کابل از آن استفاده می‌شود. اما در ترانک علاوه بر اینکه قسمتی برای عبور دادن کابل‌ها وجود دارد، پریز برق و کلید و شبکه را هم می‌توان به طور مستقیم بر روی آن قرار داد. به عنوان نمونه: پریز برق لگراند و شبکه و پریز تلفن را درون ماژول جای داده و آن را بر روی بدنه‌ی ترانک نصب می‌کنند.

داکت‌هایی که در بازار موجود می‌باشند، تنها برای عبور دادن کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته‌ی دیگری که در رابطه با این موضوع وجود دارد و به عنوان یک تفاوت بین ترانک و داکت مطرح می‌شود، این است که داکت البرز قابلیت جای دادن پارتیشن را ندارد. پارتیشن قطعه‌ای می‌باشد که درون ترانک قرار می‌گیرد و آن را به دو الی پنج بخش برای جدا کردن کابل برق، شبکه و تلفن تقسیم می‌کند. حجم کابل داکت نسبت به ترانک کمتر است. همچنین مقاومت ترانک لگراند نسبت به داکت البرز بیشتر می‌باشد. بنابراین، در متن پایین به برخی از تفاوت‌های اساسی میان داکت و ترانک اشاره شده است. از جمله:

سایز بندی:

تولید کنندگان داکت و ترانک در سایز بندی گوناگون اقدام به تولید این محصولات می‌کنند. با توجه به این موضوع از ترانکینگ لگراند به منظور سازماندهی کابل‌های برق، کابل شبکه و تلفن که حجم بالایی دارند، استفاده می‌شود. اما داکت البرز در اندازه‌های کوچکتری تولید می‌شود و امکان استفاده از آن‌ها در این موارد وجود ندارد.

میزان مقاومت:

برای تولید داکت و ترانک از مواد مختلفی استفاده می‌شود. به همین علت، میزان مقاومت آن‌ها با یکدیگر کاملاً متفاوت است. به این صورت که استحکام ترانک در برابر داکت بیشتر می‌باشد. ترانک لگراند با قابلیت‌های متنوعی مانند: ضد حریق بودن، ضد آب بودن و غیره ساخته می‌شود.

سازماندهی و مدیریت پریز برق، تلفن و شبکه:

تفاوت ترانک و داکت در نحوه‌ی کاربرد آن نیز می‌باشد. استفاده کردن از پریز تلفن لگراند و پریز برق در ترانک لگراند یک مزیت عمده محسوب می شود و به مدیریت و نظم دهی زیر ساخت‌ها کمک به‌سزایی می‌کند. با توجه به اینکه اندازه‌ی داکت البرز کوچک است، این قابلیت را ندارد.

متعلقات و اتصالات:

ترانک و داکت در میزان متعلقات نیز با یکدیگر تفاوت دارند. متعلقات ترانک شامل: زاویه‌ی خارجی، زاویه‌ی داخلی، مسدود کننده، قطعه‌ی اتصال درب، بدنه و غیره می‌باشد که تمامی آن‌ها در استفاده‌ی بهینه و کارکرد بهتر ترانک بسیار مؤثر می‌باشند. اما در رابطه با داکت البرز می‌توان گفت که دارای این قطعات و اتصالات نمی‌باشد و همین موضوع کاربرد آن را محدود و دشوار می‌کند.

قیمت:

با توجه به این موضوع که کیفیت و شکل ظاهری و همچنین کاربرد ترانک نسبت به داکت بهتر می‌باشد، قیمت آن هم بیشتر است. به این صورت که هزینه‌ی صرف شده برای خرید ترانک لگراند تقریبا معادل با 4 برابر قیمت داکت است. همچنین، هزینه‌ی نصب ترانک لگراند بیشتر از داکت البرز است.

نصب راحت و سریع:

با توجه به تمام مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم برای نصب کردن تمامی زیر ساخت‌ها، ترانک لگراند یا ترانک البرز گزینه‌ی بهتری می‌باشد. اما در برخی موارد می‌توان از داکت استفاده نمود، به دلیل اینکه قیمت آن پایین‌تر است.

جمع‌بندی:‌

همانطور که خواندید، داکت‌ها و ترانک‌ها، گزینه‌هایی برای ذخیره و مرتب نگه داشتن کابل‌ها در طول نصب هستند.

داکت‌ها و ترانکینگ‌ها از محبوب‌ترین سیستم‌های مهار می‌باشند. اگرچه اکثر مردم هر دو را شبیه به هم فرض می‌کنند، اما آنطور که خواندید، آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

در این مقاله گفته شد که ترانکینگ به محفظه‌ای اطلاق می‌شود که از کابل‌ها محافظت می‌کند. در بیشتر موارد مستطیل یا مربع شکل است و دارای درپوشی می‌باشد که می‌توان آن را برداشت.

خوبی ترانکینگ به نسبت داکت این است که امکان نصب افزونه را می‌دهد. فقط باید یک سوراخ در سمت ترجیحی ترانکینگ دریل کنید و سیم کشی جدید را از طریق مجرا به سیستم ترانکینگ نصب شده، وصل نمائید.

سیستم‌های ترانکینگ نیز در کاربردهای مختلفی از جمله کاربردهای صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین سیستم‌های ترانک و داکت برای نصب در محیط‌های خارجی و مرطوب ایده آل می‌باشند و از هادی‌ها در برابر مواد مضر از جمله: رطوبت و مواد شیمیایی محافظت می‌کنند. علاوه بر این، این بهترین سیستم سیم‌کشی برای ساختمان‌ها است که در آینده دستخوش تغییراتی می‌شوند، زیرا به راحتی قابل تغییر و حذف هستند. شرکت‌های نصب نیز می‌توانند از سیستم‌های مجرای فلزی برای به حداقل رساندن تداخل الکترومغناطیسی استفاده کنند.

سیستم ترانکینگ برای توزیع جریان‌های بالا در ساختمان‌ها، تجهیزات و سوئیچینگ ایده آل خواهد بود. این نوع نصب، هنگام استفاده از کابل‌های برق متعدد، جریان را توزیع می‌کند.

سخن آخر:

شما می‌توانید برای خرید ترانک و داکت با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید و قبل از خرید اطلاعات لازم را به دست آورید.

امید است که از این محتوا لذت برده باشید.

نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود در دیدگاه این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.