کانکتور CS برای پچ کورد فیبر

کانکتور CS

همراه با افزایش چشمگیر نیازمندی‌های پهنای باند شبکه، مراکز داده بزرگ مقیاس از ظرفیت 100 گیگابایتی عبور کرده و به مراکز داده با مقیاس فوق العاده 200 گیگابایتی و 400 گیگابایتی ارتقا پیدا کردند. در این زمینه، سازمان استاندارد یک مشخصات اتصال CS جدید ایجاد کرد که تعداد پیوندهای نوری دوبلکس را افزایش می‌دهد. هدف این سازمان ارائه نسل بعدی کانکتور CS با چگالی بالاست که از سرعت داده تا 400 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. این مقاله یک راهنما برای درک عملکرد کانکتورهای CS برای کابل‌های پچ کورد ارائه می‌دهد.

 

کانکتور فیبر نوری

کانکتور فیبر نوری برای اتصال و ایجاد ارتباط کابل فیبر نوری به سیستم‌ها و ابزارهای دیگر به کار می‌رود. در دهه هفتاد اولین کانکتورهای تجاری به بازار عرضه شدند که بر روی شدت نور اُفتی حدود 3db ایجاد می‌کردند؛ ولی در حال حاضر این اُفت تا 2db کاهش پیدا کرده است. از حدود 100 نوع از آن که در بازار وجود دارد فقط معدودی از آن‌ها در پروژه‌های رایج مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌هایی نظیر AT&T ،NTT ،LUCENT ،Diamond Corning و زیمنس از جمله تولید کنندگان مهم کانکتورهای فیبر نوری در جهان هستند.

یکی از تفاوت‌های مهم بین انواع آنها، ابعاد و تکنیک‌های کوپلینگ مکانیکی در آنهاست. همچنین کانکتورهای فیبر نوری نیز فاقد طراحی جک و پلاگین هستند و این یک تفاوت مهم‌شان با سایر موارد است. این کانکتورها می‌توانند اتصال کابل‌های فیبر نوری را  به مدخل‌های استاندارد به سادگی انجام دهند. بیشتر کانکتورهای فیبرهای نوری از نوع  “Spring-Loaded” است.

 

کانکتور فیبر CS چیست؟

کانکتورهای CS تکامل بعدی در ارائه عملکرد بیشتر و کاهش 40 درصدی اندازه در همان زمان هستند. این کانکتورهای فشرده کاهش 40 درصدی اندازه افقی را نسبت به LC دوبلکس ارائه می‌دهند و با QDD و OSFP سازگار هستند.

 

مبانی اتصال CS

کانکتور CS نسل جدیدی از آنها با چگالی بالا و فرم بسیار کوچک (VSFF) است که برای موارد با چگالی بالا در فضای کوچک بسیار عالی‌ست. کانکتورهای CS نسبت به LC و سایر کانکتورهای نوری تا حدود 40 درصد در فضا صرفه جویی می‌کنند. در مقایسه با کانکتور دوبلکس LC، کانکتور CS به شما اجازه می‌دهد تا دو برابر تراکم پچ پنل‌ها را افزایش دهید و همچنین فضای مدیریت کابل فوق العاده و عملکرد بهتری نسبت به کانکتور LC داشته باشید. رابط CS دارای زبانه Push/Pull برای بهبود قابلیت استفاده از برنامه‌های با چگالی بالاست. کانکتورهای CS در نسخه‌ای تک حالته (SM) و چند حالته (MM) موجود هستند.

 

شکل 1: کانکتور CS در مقابل رابط LC. رابط نسل بعدی برای استقرارهای (200G/400G)

 

برنامه‌های کاربردی فرستنده گیرنده کانکتور CS

اکثر ماژول‌های گیرنده نوری سنتی مانند XFP  ,SFP/SFP+ ,QSFP QSFP28 و QSFP-DD از کانکتورهای LC استفاده می‌کنند. گیرنده‌های نوری کانکتور CS عملکردی مشابه ماژول‌های نوری سنتی ارائه می‌دهند. با این حال، آنها چگالی قابل توجهی بالاتر و هزینه کل مالکیت (TCO) کمتری دارند. در زیر لیست برخی از فرستنده‌های نوری پرسرعت که از کانکتورهای CS استفاده می‌کنند آورده شده است.

  • فرستنده گیرنده 200G QSFP DD با 2 CS x کانکتور (2x100G)
  • فرستنده گیرنده 400G OSFP با CS x 2 کانکتور (2x200G)
  • فرستنده گیرنده DD 800G QSFP با CS x 2 کانکتور (2x400G)

برخی دیگر از فرستنده و گیرنده‌های 200 G/400G نیز از کانکتورهای LC سنتی برای نوع تک حالته، کانکتورهای MPO/MTP برای چند حالته و موازی از نوع فیبر تک حالته استفاده می‎‌کنند.

 

کانکتور CS برای فیبر پچ کابل

کابل فیبر وصله تک حالته CS-CS:

با اتصال CS در دو سر خاتمه می‌یابد، کابل فیبر تک حالته CS-CS برای نسل بعدی فرستنده گیرنده 200/400 G QSFP-DD و OSFP با کانکتورهای CS، مانند CWDM4، مناسب است FR4 ،LR4 و SR2.

کابل پچ فیبر تک حالته LC-CS:

با اتصال CS در یک طرف و کانکتور LC در انتهای دیگر خاتمه می‌یابد، این کابل وصله فیبر تک حالته LC-CS برای اتصال کانکتور CS به پچ پنل‌های معمولی مبتنی بر LC و کابل کشی مناسب است. سیستم‌ها با این کابل‌های هیبریدی تک حالته امکان پذیر است.

 

سوالات متداول درباره “CS Connector”

سوال 1- مزایای “CS Connector” چیست؟

کانکتور CS چگالی و دوام بالاتری نسبت به کانکتورهای LC و SC دارد. اگر به یک اتصال فیبر نوری مقاوم و با صرفه جویی در فضا نیاز دارید، انتخاب خوبی‌ست.

سوال 2- تفاوت بین کانکتور CS و کانکتور SN چیست؟

کانکتور SN نسخه بهبودیافته کانکتور CS است SN . چگالی مضاعف را به عنوان CS ارائه می‌دهد و طراحی فشرده‌تری دارد.

اترنت

کلمات پایانی

کانکتور CS نسل بعدی کانکتور CS با چگالی بالاست که از سرعت داده تا 400 گیگابیت بر ثانیه و 800 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. کانکتورهای CS نسبت به کانکتورهای نوری LC صرفه جویی قابل توجهی در فضا تا 40 درصد فراهم می‌کنند. این یک انتخاب عالی برای محلول‌های با چگالی بالا در فضای کوچک است. امیدواریم این مقاله به شما در درک عملکرد کانکتور CS مفید واقع شود.

اگر به فکر ایجاد یک مرکز داده یا اتاق سرور برای شرکت، سازمان یا کسب و کار خود هستید؛ با مشاوران شرکت فراز شبکه کارنو تماس بگیرید. کارشناسان، مهندسان و متخصصان ما اینجا هستند تا درباره همه موارد مهمی که باید بدانید، به شما کمک کنند. هدف ما این است که تصمیم درستی برای کسب و کار خود بگیرید و موفق شوید. اگر سوالی دارید، لطفا با ما تماس بگیرید.

 

فراز شبکه کارنو

علاوه بر آن فروشگاه اینترنتی فراز شبکه کارنو البرز با مدیریت جناب آقای محمد خادمی راد، به عنوان شرکت تجهیزات شبکه در جهت ارائه محصولات تجهیزات شبکه و اتاق سرورِ لگراند فرانسه و البرز ایران، در خدمت رسانی به سازمان شما آماده است. این فروشگاه با پشتوانه قوی مالی و تخصص کارشناسان فروش، توانسته است پل ارتباطی مستقیمی با سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌های خصوصی و دیگر مراکز برقرار نماید. که دراین راستا خدمات ارزنده بسیاری ارائه نموده است.

شرکت فراز شبکه کارنو در زمینه بازرگانی و فروش در راستای اهداف عالیه خود با همکاری شرکت‌های لگراند فرانسه و البرز ایران در زمینه معرفی و ارائه محصولات شبکه‌های کامپیوتری سعی در برآورده نمودن نیاز مشتریان و همکاران محترم نموده است.

شما می‌توانید با مشاوران و کارشناسان شرکت ما تماس گرفته و در مورد خرید کابل شبکه لگراند و انواع پچ کورد لگراند هر سؤالی را که دارید، مطرح نمائید. همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت کابل شبکه با ما تماس بگیرید. امید است که از این مقاله لذت برده باشید. منتظر به‌روزرسانی‌های بعدی ما باشید و نظرات، انتقادات و سؤالات خود را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما به اشتراک بگذارید.