نکاتی که لازم است برای سفارش و نصب رک های سرور بدانید

نصب رک سرور

فرآیند نصب رک های سرور می‌تواند پیچیده‌تر از آن چیزی باشد که انتظار دارید. بنابراین، قبل از شروع، مطمئن شوید که از توصیه‌های متخصصان شرکت فراز شبکه کارنو استفاده کرده‌اید و رک سرور تا آنجا که ممکن است متناسب با نیاز شما کار می‌کند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با رک شبکه و کاربردهای آن آشنا نمائیم. ما در این مقاله به توضیحات دیگری جهت سفارش و خرید این محصول خواهیم پرداخت. شما نیز می‌توانید پس از مطالعه‌ این محتوا سوالات خود را از ما بپرسید و در صورت تمایل برای سفارش تجهیزات شبکه و قفسه‌های رک با ما تماس بگیرید.

 

عمق رک سرور چقدر باید باشد و چه چیزی درون آن قرار خواهد گرفت؟

رک‌های سرور شامل تجهیزات مهمی از جمله سرورها، پچ پنل‌ها، روترها، سوئیچ‌ها و مواد پشتیبانی مانند ریل‌های رک هستند. عمق رک سرور بین 0 تا  127 سانتی‌متر خواهد بود. محبوب‌ترین گزینه‌ها شامل عمق 60 تا 121 سانتی‌متری‌ست، اما تعداد کمی رک سرور 74 سانتی‌متری برای فریم‌های باز نیز وجود دارد.

 

چگونه یک رک سرور راه اندازی کنیم؟

7 نکته برای نصب رک های سرور

 انتخاب اتاق مناسب در ساختمان شما بسیار مهم است.
به خنک کردن فضای رک فکر کنید.
نوع قفسه را در نظر بگیرید.
مطمئن شوید که Rack & Rails سازگار هستند.
به هزینه‌‎ها فکر کنید.
انتخاب PDU مناسب.
برچسب زدن به کابل‌های خود.
نصب رک سرور

قبل از سفارش و نصب رک های سرور مورد نظر خود به موارد زیر توجه کنید

به وزن کابینت خود توجه کنید

وزن کابینت سرور شما چیزی‌ست که باید قبل از شروع به آن فکر کنید. اگر یک قفسه بیش از حد سنگین شود، خطر واژگونی یا فروریختن کل آن وجود دارد. سنگین‌ترین تجهیزات خود را در پایین قرار دهید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

سوراخ‌های رک سرور خود را در نظر بگیرید

اگر از قفسه‌های رک با سوراخ‌های مربعی استفاده می‌کنید، به “cage nuts” جهت محکم شدن، نیاز دارید. رک با سوراخ‌های مربعی انعطاف پذیری زیادی را ارائه می‌دهند، بنابراین می‌توانید آنها را در صورت لزوم جایگزین کنید. با این حال، برخی از قفسه‌ها دارای سوراخ‌های رزوه‌ای هستند. اگر رک شما دارای این موارد است، ممکن است لازم باشد قبل از شروع کار به این فکر کنید که باید سیم کشی‌ها را از درون سوراخ‌ها هدایت کنید.

ابعاد فضای خود را بشناسید

قفسه‌ها و ریل‌های رک در طیف وسیعی از ابعاد استاندارد قرار دارند، بنابراین قبل از شروع ساخت باید بدانید که چطور قرار خواهند گرفت. اطمینان حاصل کنید که قفسه‌ای خواهید داشت که اندازه مناسبی برای شغل و کار مورد نظر شما دارد و تمام تجهیزات فعلی (و آینده) شما به راحتی در آن قرار می‌گیرند. بهتر است که از سیستم‌های استاندارد جهانی برای تمام رک‌های خود استفاده کنیم تا بتوانند هر گونه تجهیزات لازم را در خود جای دهند.

مدیریت کابل را نادیده نگیرید

سازماندهی در هر شغلی کلیدی‌ست، اما زمانی که در حال سفارش یک کابینت سرور هستید، اهمیت زیادی دارد. اگر می‌خواهید از داشتن یک کابینت نامرتب در آینده جلوگیری کنید، از لوازم جانبی و کابل منیجرها استفاده کنید. در صورت امکان، طول کابل اضافی باید به حداقل برسد تا به هم ریختگی کاهش یابد. ما به جای زیپ کمربندی “zip ties” سنتی، نوار چسب‌ها را برای بسته‌بندی کابل‌ها پیشنهاد می‌کنیم، زیرا لبه تیز زیپ کمربندی می‌تواند به سیم‌ها آسیب بزند.

برچسب گذاری کابل

از قفسه‌های سرور با کابل‌هایی عبور می‌کند که به روترها، سرورها، سوئیچ‌ها و سایر تجهیزات حیاتی مختلف وارد و از آن خارج می‌شوند. برچسب‌گذاری کابل‌ها تضمین می‌کند که هر کدام از مسیرهای کابل، می‌توانند به درستی شناسایی شود و باعث صرفه‌جویی در زمان برای عیب‌یابی هر گونه مشکلی خواهد شد.

به منبع انرژی خود فکر کنید

انرژی برق برای ساخت هر سروری حیاتی و ضروری‌ست، بنابراین هنگام شروع برنامه ریزی فرآیند، پریزهای برق را فراموش نکنید. مطمئن شوید که برق کافی برای تمام تجهیزات مورد نیاز خود دارید و به این فکر کنید که اگر در آینده به تعداد بیشتری نیاز داشتید چگونه منبع تغذیه را افزایش دهید. با برنامه ریزی از قبل، می‌توانید بعدها از اشتباهات پرهزینه بالقوه جلوگیری کنید و استفاده از کابل‌های فرمت نامرتب را محدود کنید.

نصب رک سرور

PDU

یک واحد توزیع برق، تامین انرژی ثابت برای رک سرور شما را به عهده دارد. بنابراین ضروری‌ست که هر PDU نصب شده، الف) با مشخصات برق دیتاسنتر شما سازگار باشد و ب) قابل اعتماد باشد. یک PDU با ورودی برق 3 فاز و خروجی برق 1 فاز رایج‌ترین مشخصات مورد استفاده در مراکز داده است، اما بسته به نیازهای راه اندازی شما می‌تواند متفاوت باشد. هنگام استفاده از کابل‌های برق، به برنامه‌ریزی سیم کشی در قسمت‌های مختلف بدنه رک فکر کنید.

به آینده نگاه کنید

هنگام نصب یک کابینت سرور، در ابتدا مهم است که تمام الزامات و ضروریات کار شما برآورده شود. با این حال، توجه به رشد آینده نیز مهم است. برای صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌ها، برنامه ریزی جهت سفارش و نصب رک های سرور مرکزداده خود را طوری انجام دهید که تمام نیازهای فعلی شما را پوشش دهد، همچنین انعطاف پذیری برای سازگاری با گسترش‌های بیشتر را نیز داشته باشد.

اطمینان از ساخت و نصب صحیح قفسه‌های رک و کابینت‌های سرور بسیار مهم است. پس از نصب، اگر تصمیم به تغییر مکان تنظیم داشته باشید، این کار می‌تواند چالش برانگیز باشد. اگر ترجیح می‌دهید از دردسر حمل و نقل‌های بعدی صرفنظر کنید، شرکت فراز شبکه کارنو راه‌حل‌های کامل مدیریت شده‌ای را به شما ارائه می‌دهد.

 

هنگام سفارش رک اتاق سرور به این نکات با توجه به نیاز خود دقت نمایید

قفل سوییچی درها یا قابلیت نصب آن

آداپتور رک

آداپتور عمودی و افقی

وجود پنل‌های بغل بازشو در دو طرف و پنل بغل بازشو در پشت

پایه رک

پایه‌های ثابت با قابلیت تنظیم ارتفاع

چرخ‌های رک

وجود آداپتورهای عمودی دارای شمارنده‌ی یونیت و قابلیت جابجایی عمق رک

جایگاه عبور کابل در سقف

جایگاه عبور کابل فرچه‌ای

جایگاه عبور کابل در کف

 

در پایان

امید داریم که از محتوای ارائه شده، استفاده لازم را برده باشید. ما سعی نمودیم که به طور خلاصه و با بیانی ساده به نکاتی جهت  سفارش و نصب رک سرور شبکه بپردازیم. شما می‌توانید برای خرید تجهیزات شبکه در مشهد، همین الان با ما تماس گرفته و پس از دریافت اطلاعات لازم، خرید خود را انجام دهید. منتظر به‌روزرسانی‌ها و مقالات بعدی ما باشید و ما را از نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود آگاه سازید.