تفاوت‌های اساسی پهنای باند و تأخیر در شبکه

پهنای باند

عباراتی مانند پهنای باند و تأخیر اغلب در بحث‌های مربوط به سرعت وب‌سایت مطرح می‌شوند؛ اما نسبتاً تعداد کمی از ما معنی واقعی این کلمات را می‌دانیم. اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا برای کسب‌وکارها پهنای باند و سرعت اهمیت زیادی دارد؟

هم پهنای باند و هم تأخیرها تأثیر زیادی بر توانایی شبکه شما دارند. بنابراین بهتر است بدانید آنها چیستند، چگونه کار می‌کنند و چرا تفاوت دارند.

در ادامه توضیح خواهیم داد که وقتی در مورد پهنای باند و تأخیر صحبت می‌کنیم منظورمان چیست و چرا آنها برای وب سایت شما بسیار مهم هستند؟ اگر سوالی دارید، با کارشناسان شرکت فراز شبکه کارنو تماس بگیرید. ما اینجا هستیم تا در توضیح این اصطلاحات یاریگرتان باشیم و شما را با تمام ابزارهای مورد نیاز مجهز می‌کنیم.

 

پهنای باند (bandwidth) به چه معناست؟

به زبان ساده، پهنای باند اصطلاحی‌ست که برای توصیف سرعت انتقال داده استفاده می‌شود. با واحد مگابیت در ثانیه یا گیگابیت بر ثانیه اندازه گیری می‌شود، نرخ خاصی‌ست که نشان می‌دهد چه مقدار داده می‌تواند در یک دوره تعیین شده منتقل شود. ما معمولاً نرخ اندازه‌گیری شده را در یک دوره زمانی (یک ثانیه) می‌بینیم و نتیجه بسته به سرعت انتقال داده، تعداد مشخصی مگابیت یا گیگابیت خواهد بود.

تاریخچه اصطلاح پهنای باند جالب است. این کلمه در واقع از چیزی نشأت می‌گیرد که سرعت انتقال داده‌ها را تعیین می‌کرد. در گذشته این پهنای باند بود که حد بالای سرعت انتقال را تنشان می‌داد و به این ترتیب اصطلاح پهنای باند متولد شد. تا به امروز، هنوز برای صحبت در مورد نحوه انتقال داده‌ها استفاده می‌شود.

انتخاب کابل فیبر نوری

اصطلاح تاخیر  (latency)  به چه معناست؟

وقتی در مورد تأخیر صحبت می‌کنیم، به مدت زمانی اشاره می‌کنیم که طول می‌کشد تا داده‌ها از مبدا، به مقصد نهایی خود برسند. تأخیر یکی دیگر از عواملی‌ست که تأثیر زیادی بر سرعت یک وب سایت دارد؛ اما در واقع بسیار کمتر از پهنای باند تاثیر گذار است.

مدت زمانی که این سفر طول می‌کشد بستگی به مسافتی دارد که داده‌ها باید طی کنند و در این مورد ما در واقع در مورد فاصله فیزیکی صحبت می‌کنیم. داده‌ها باید از طریق انواع سیم‌ها و شبکه‌های مختلف حرکت کنند تا به جایی که باید باشند برسند. مدت زمانی که برای رفتن از نقطه A به نقطه B طول می‌کشد؛ توسط تاخیر کنترل می‌شود.

وقتی از تأخیر می‌شنویم، اغلب مشکلی را توصیف می‌کنیم که تجربه کاربر را مختل می‌کند. اغلب، از اصطلاح تأخیر برای توضیح این موضوع استفاده می‌کنیم که یک اقدام بیشتر از انتظار ما طول کشیده‌است و بنابراین داده‌ها با سرعت مناسب به مقصد نمی‌رسند. تأخیر چیزی‌ست که همیشه به دنبال کاهش آن به منظور بهبود سرعت شبکه و بهینه‌سازی تجربه کاربران هستیم.

البته عوامل مختلفی وجود دارند که بر تأخیر تأثیر می‌گذارند و البته تعدادی از آنها ممکن است تأخیر را محدود کنند. با این حال، اگر کاهش تأخیر یک هدف کلیدی در کسب و کار شماست، ارزش آن را دارد که گزینه‌های موجود را بررسی کنید تا دریابید که چگونه می‌توان این کار را انجام داد. اغلب، تغییرات ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند ایجاد شود و تفاوت زیادی در تجربه کاربر نهایی ایجاد کند؛ بنابراین توصیه همیشه متخصصان شرکت فراز شبکه کارنو این است که تحقیقات کافی را انجام دهید و با کارشناسان صحبت کنید تا دریابید که برای بهینه‌سازی سایت و یا شبکه چه کاری می‌توانید انجام دهید.

 

تاخیر چه تاثیری بر روی کسب‌وکارها دارد؟

اگرچه داده‌های موجود در اینترنت با سرعت بالایی حرکت می‌کنند؛ اما فاکتورهایی مانند مسافت و تاخیرهای ناشی از تجهیزات زیرساخت اینترنتی باعث می‌شود که تاخیر هرگز به‌طور کامل از بین نرود. با این وجود لازم است این تاخیر را به حداقل برسانیم. تأخیر زیاد منجر به عملکرد ضعیف شبکه می‌شود و می‌تواند کاربران را ترغیب به ترک سایت یا برنامه شما کند.

کاهش بهره‌وری سازمان

تاخیر زیاد سرویس اینترنت و طولانی شدن زمان لود صفحات می‌تواند بهره‌وری و عملکرد افراد در سازمان را کاهش دهد. برای توجیح این کاهش بهره‌وری، شرایطی را در نظر بگیرید که کارمندان برای انجام یک کار به جستجوی منابع در اینترنت نیاز دارند و به دلیل تاخیر بالای اینترنت در لود صفحات وب‌سایت، به‌جای یک ساعت، تمام ساعات کاری کارمندان صرف انجام آن کار شود.

از دست دادن منابع و درآمد

معاملات تجاری روز‌به‌روز در حال حرکت به سمت فضای آنلاین هستند و کسب‌وکارهای متعددی خدمات و محصولات خود را به‌صورت آنلاین به مشتریان ارائه می‌دهند. اینترنت با سرعت پایین برابر است با تأخیرهایی که منجر به طولانی‌تر شدن فرایند پردازش می‌شود.

کابل های DAC

پهنای باند و تأخیر چگونه با هم تفاوت دارند؟

پهنای باند و تأخیر هر دو بر سرعت شبکه تأثیر دارند، اما این تاثیرات در هرکدام متفاوت است. در حالی که پهنای باند بالا به معنی‌ سرعت انتقال داده سریع است، تأخیر همچنان می‌تواند -صرف نظر از اینکه پهنای باند چقدر بالاست- یک عامل مهم بازدارنده باشد.

پهنای باند عامل مهمی در تعیین سرعت اتصالات و البته همچنان کلید سرعت انتقال وب است. با این حال، سرعت اتصال به تنهایی توسط پهنای باند کنترل نمی‌شود. چندین عامل دیگر وجود دارد که می‌تواند تأثیر واقعی بر سرعت انتقال داده‌ها داشته باشد.

به طور کل مقدار داده‌ای که می‌تواند جابجا شود توسط پهنای باند کنترل می‌شود. اما سرعتی که طول می‌کشد تا آن داده‌ها از یک مکان به مکان دیگر بروند با تأخیرها تعیین می‌شود. بنابراین، همانطور که می‌توانید تصور کنید، هر دو باید بهینه شوند تا بهترین تجربه ممکن را برای کاربر نهایی فراهم کنند.

در گذشته‌ای نه چندان دور، توسعه دهندگان تنها زمانی نگران پهنای باند بودند که سرعت را در نظر می‌گرفتند. اما همه چیز در سال‌های اخیر تغییر کرده‌است و این تا حد زیادی به بهبود اتصالات اینترنتی در خانه‌ها مربوط می‌شود.

پهنای باند در طول سال‌ها به طور پیوسته در حال افزایش بوده‌است و بنابراین از نظر سرعت به اندازه گذشته محدود نیستیم. اما مطمئناً تأخیر در سرعت انتقال داده‌ها نقش دارد. با افزایش پهنای باند، تأخیر روی تصمیم‌گیری درباره سرعت حرکت داده‌ها بسیار اثر گذاشته‌است.

تأخیر یک عامل کلیدی تعیین کننده در سرعتِ بسیاری از سایت‌ها در حال حاضر است. از آنجا که تأخیر با فاصله فیزیکی تعیین می‌شود و البته انتقال داده را محدود می‌کند. بنابراین، درک کسب‌وکارها ضروری‌ست.