3 توصیه برای جلوگیری از مشکلات مدیریت کابل شبکه

مشکلات مدیریت کابل

مدیریت کابل، در حقیقت همان نحوه نصب و نگهداری کابل‌ها در مراکز داده است. البته تقریباً همه مشاغل و صنایع از نوعی سیستم سازماندهی کابل استفاده می‌کنند. انواع مختلف کابل برای شبکه، انتقال نیرو و ارتباطات وجود دارد. ضروریاتی مانند داده و برق، وابسته به کابل‌ها و سیم‌هایی هستند که از تاسیسات شما می‌گذرند. کابل‌ها برای بسیاری از تاسیسات اغلب بدون مشکل کار می‌کنند؛ با این حال، وقتی اشتباهی پیش‌ بیاید، کابل‌های خراب ممکن است بسیار خطرناک باشند. برای جلوگیری از مشکلات مدیریت کابل روش‌های زیادی وجود دارد ولی هیچ راه‌حل واحدی که برای همه یکسان عمل کند، وجود ندارد.

آیا تا به حال به پروژه ای برخورده‌اید که در هر مرحله به مشکل تبدیل می‌شود؟ پروژه‌ای که در لیست کارهای ضروری جهت انجام در مرکز داده‌تان قرار دارد؛ ولی انجام نشده باقی مانده و هر گاه به آن مساله فکر می‌کنید، می‌گویید: «من باید آن را تمام می‌کردم»!

اگر مشکلاتی با کارهای حل نشده و مدیریت کابل‌کشی در مرکز داده دارید؛ این مقاله به شما کمک می‌کند تا از چالش‌های مدیریت کابل، قبل از تبدیل شدن به یک مشکل جدی جلوگیری کنید.

 

مدیریت کابل مرکز داده چیست؟

کابل کشی مرکز داده کاری‌ست که قطعات مختلف زیرساخت و تجهیزات مرکز داده را به هم متصل می‌کند تا اتصال شبکه و توزیع برق را فعال کند.

چرا مدیریت کابل‌های  داده مهم است؟

مدیریت کابل برای ایجاد یک محیط کاری از نظر بصری دلپذیر و تمیز ضروری‌ست. مدیریت کابل‌ها یا سیم‌ها به حفظ عملکرد اولیه کمک می‌کند و از دستگاه‌ها در برابر مسدود شدن جریان هوا به دلیل کابل‌های نامرتب و نامرتب محافظت می‌کند. سیم‌ها یا کابل‌های درهم‌رفته معمولاً خسته‌کننده و زمان‌بر هستند.

مشکلات مدیریت کابل

چالش‌های پیش روی شبکه های مرکز داده چیست؟

چندین چالش رایج امنیتی مرکز داده وجود دارد، از امنیت فیزیکی گرفته تا مسائل مربوط به دسترسی، مانند مشکلات سرویس (DoS). علاوه بر این، مسائل مربوط به داده‌ها مانند سرقت اطلاعات محرمانه، تغییر داده‌ها یا از دست دادن خالص داده‌ها وجود دارد.

4 چالش رایج کلان داده چیست؟

برخی از چالش‌ها برای داده‌های بزرگ وجود دارد که شرکت‌ها با آن مواجه می‌شوند. اینها شامل کیفیت داده، ذخیره سازی، کمبود متخصصان علم داده، اعتبارسنجی داده‌ها و انباشت داده‌ها از منابع مختلف است.

شما تنها کسی نیستید که مشکلات مدیریت کابل را تجربه می کنید. جالب است بدانید به گزارش آسوشیتدپرس و تولسا ورلد، آزمایشگاه اروپایی در ایستگاه فضایی بین المللی مشکل مشابهی داشت. مساله از این قرار بود که یک پلت فرم تحقیقات علمی که حدود یک سال در انتظار فعال شدن بود، برای جایگزین کردن یک آنتن قدیمی و منسوخ شده در فضا، با مشکلات کابل کشی روبه رو شد.

ناسا در آن زمان به مطبوعات مرتبط اعلام کرد: «تنها چهار کابل داده از شش کابل مورد نیاز را ‌می‌توان استفاده و وصل کرد و دو رابط کابل دیگر قابل استفاده نبودند و فقط با کمک درپوش بسته می‌شدند؛ بنابراین تکمیل اتصال، به یک پیاده‌روی فضایی دیگر موکول شد».

شاید شما برای رفع مشکلات مرکز داده خود مجبور به پیاده‌روی فضایی مجدد نباشید، اما 3 نکته وجود دارد که با کمک آن می‌توانید از این اشتباه کیهانی درس بگیرید.

 

1- برنامه ریزی برای حل مشکلات مدیریت کابل

مشکلات مدیریت کابل در مراکز داده بسیار رایج است: کابل‌هایی که طول آنها نامناسب است، کانکتور اشتباهی دارند یا نمی‌توان آنها را به درستی هدایت کرد.

اگر کابل کشی مرکز داده را به حال خود رها سازید و یا بی‌برنامه آن را انجام دهید، احتمالاً با «آشفتگی اسپاگتی» مواجه خواهید شد که بعداً برای برطرف کردن آن، نیاز به وقت و احتمالاً هزینه بیشتری خواهید داشت. هنگام آماده شدن برای نصب، جابجایی یا تغییرات جدید، مطمئن شوید که همه چیز مورد نیاز خود را در دسترس دارید تا از مشکلات مدیریت کابل جلوگیری کنید.

مدیریت کابل شبکه

 

2- لوازم خود را آماده و جمع آوری کنید

داشتن برنامه، برای حل شدن مشکلات مدیریت کابل مهم است. علاوه بر آن، همانطور که گفتیم، مطمئن شوید همه چیز را برای اجرای آن برنامه در اختیار دارید. وقتی نوبت به نصب می‌رسد، آیا قفسه‌های رک مورد نیاز خود را آماده کرده‌اید؟ وسایل سازماندهی کابل‌ها (lacing bars) را در اختیار دارید؟ حسگرهایی که ممکن است برای نظارت از راه دور لازم باشد و راه‌حل‌های امنیتی فیزیکی را چطور؟

چیزهایی مانند برچسب کابل‌ها را فراموش نکنید تا از بروز مشکلات آینده جلوگیری کنید. قبل از انجام هر کاری همه جوانب را در نظر بگیرید. برنامه‌ریزی و نقشه دقیق راه را داشته باشید و چند بار قبل از شروع پروژه، آن را چک کنید. مطمئن شوید که کابل‌هایی با طول مناسب، اتصالات کابل، برچسب‌ها، زیپ‌بندها، Velcro و سایر لوازم حیاتی برای جلوگیری از مشکلات مدیریت کابل را در اختیار دارید.

پهنای باند

تجهیزات ضروری جهت مدیریت کابل را فراموش نکنید

این تجهیزات بطور خلاصه شامل اتصالات کابل، کابل‌های مهره ای، قلاب و حلقه، اتصالات کابل فولاد ضد رنگ، بند کابل، کابل‌های استاندارد، کابل‌های کمربندی، گیره‌ها، گلندها، مجراها و بسته‌بندی‌ها، محافظ کابل پلاستیکی هستند. ابزارهای حفاظت فیزیکی از کابل‌ها نیز عبارتند از: لوله فلکسی (conduit)، سینی کابل (cable stray)، جداکننده‌ (standoff) و (حلقه‌های D شکل). در مقالات آینده در مورد این ابزارها بحث خواهیم کرد.

 

3- از آخرین فناوری‌ها استفاده کنید

نیازهای دیتاسنترها همیشه در حال تغییر هستند و مهم است که جهت بروزرسانی دیتاسنتر خود آماده باشید و با تکنولوژی جدید همگام شده، حتی از آن جلوتر باشید. نکات مهم در کابل‌کشی منظم‌، در برخی موارد استفاده ضروری از سرورها و قفسه‌های رک بزرگ‌تر و اتصالات کابل برق جدید و سایر موارد پیش رو را در نظر داشته باشید. با رعایت آخرین استانداردها و شیوه‌های مرکز داده، از نیاز به بازگشت و تغییر و تعویض کابل جلوگیری کنید.

مدیریت کابل نه صرفا زیبایی ظاهری سیستم را افزایش می‌دهد، بلکه در هر صورت وجود نظم و انضباط  در چنین محیطی می‌تواند از بروز مشکلات مختلفی جلوگیری کند. در هر صورت هیچ کاربری علاقه‌مند به دیدن کلافی از کابل‌های درهم پیچیده در دیتاسنتر نیست. اگر چه یک مدیریت کابل مناسب می‌تواند ساعت‌ها از شما زمان بگیرد؛ اما مطمئن باشید نتیجه‌ای که از کار دریافت می‌کنید، حس خوشایندی‌ست و ارزشش را دارد.

مشکلات مدیریت کابل

ابزارهای حفاظت فیزیکی از کابل‌ها

کابل‌ها ممکن است آسیب ببینند، بریده شوند و یا تحت کشش قرار گیرند. بنابراین باید تا جای ممکن توسط خرطومی، سینی کابل، جداکننده و حلقه‌های D محافظت شوند.

لوله فلکسی (conduit)

سینی کابل (cable stray)

جداکننده‌ (standoff)

D-Rings (حلقه‌های D شکل)

 

نتیجه‌گیری: مشکلات مدیریت کابل

نادیده گرفتن مدیریت کابل ممکن است منجر به تعویض‌های پرهزینه و خسارت شود. داشتن یک سیستم مدیریت کابل موثر ممکن است به نفع تجارت شما باشد و محیط کاری ایمن را ارتقا دهد. کابل‌ها و سیم‌ها روزانه در معرض خطراتی مانند نور شیمیایی، اشعه ماوراء بنفش (UV)، نفوذ رطوبت، ضربه، دما و ارتعاشات قرار می‌گیرند. سازماندهی و محافظت از کابل‌های مرکز داده به منظور بهره‌وری و نتیجه نهایی مهم است.

اگر به کمک نیاز دارید با شرکت فنی و مهندسی کارنو تماس بگیرید. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. برای این کار شما می‌توانید با مشاهده نمونه کارهای ما در همین سایت و مطالعه توضیحات آن، اطلاعات مفیدی را به دست آورید. ضمنا کارشناسان ما نیز همواره آماده ارائه مشاوره به صورت کاملا رایگان به شما هستند.

شرکت ما می‌تواند به شما برای هر نوع نصب کابل‌کشی شبکه کمک کند. به یاد داشته باشید که نصب و کابل‌کشی شبکه در زیرساخت شبکه بسیار حائز اهمیت است و این کار باید ایمن، کارآمد و مؤثر انجام شود.

شما می‌توانید همین حالا با مشاوران و کارشناسان شرکت ما تماس گرفته و در مورد خرید کابل شبکه لگراند هر سؤالی را که دارید مطرح نمائید. همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت کابل شبکه با ما تماس بگیرید.

امید است که از این مقاله لذت برده باشید. منتظر بروزرسانی‌های بعدی ما باشید و نظرات، انتقادات و سؤالات خود را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما به اشتراک بگذارید.