آشنایی ساده با کابل فیبر نوری روکش دار

کابل فیبر نوری روکش دار

در شبکه فیبری، کابل فیبر نوری، رسانه اولیه و ضروری برای اتصال تمامی تجهیزات است. رایج‌ترین کابل فیبر نوری، کابل فیبر نوری غیر روکش‌ دار است که در کاربردهای داخلی استفاده می‌شود. نوع دیگری نیز، کابل فیبر نوری روکش دار “Armored Fiber Optic Cable” نام دارد که در شرایط سخت‌تر استفاده می‌شود و از لوله‌ای که شیشه فیبرها را در خود جای داده است محافظت بیشتری می‌کند. این مقاله به معرفی کابل فیبر نوری روکش‌​​ دار مزایا و انواع آن می‌پردازد.

 

کابل فیبر نوری پوشش دار “Armored Fiber” چیست؟ 

کابل فیبر نوری پوشش‌دار نوعی کابل فیبر نوری‌ست که با ژاکت بیرونی فلزی یا پلاستیکی پوشانده شده است. پوشش محافظت بیشتری از الیاف شیشه داخل کابل ایجاد می‌کند و برای استفاده در محیط‌های خشن‌تر، مانند محیط بیرون از ساختمان یا مناطق با ترافیک زیاد، مناسب است. روکش همچنین به محافظت از کابل در برابر آسیب‌های جوندگان، ساخت‌وساز یا ضربه‌ها و بریدگی‌های تصادفی، کمک می‌کند.

بر خلاف کابل فیبر نوری معمولی بدون پوشش، کابل فیبر نوری روکش‌ دار دارای یک لایه محافظ خارجی اضافی‌ست. مواد این پوشش می‌تواند یک بافته فلزی، نخ الیافی، شیشه‌ای یا پلی اتیلن باشد. یک ساختار کابل فیبر نوری روکش دار معمولی شامل یک هسته دی الکتریک، اعضای مستحکم کولار، یک نوار آلومینیومی مایلار، یک نوار فولادی ضد زنگ یا غلاف آلومینیومی موجدار و یک ژاکت پلی اتیلن است. 

 انتخاب کابل فیبر نوری

مزایای کابل فیبر نوری روکش‌ دار

استفاده از کابل فیبر نوری دارای پوشش مزایای زیادی دارد که در این مبحث به آنها اشاره می‌کنیم.

1-کابل فیبری را از آسیب فیزیکی محافظت می‌کند

اولین مزیت این است که روکش از رشته‌های فیبر نوری در برابر آسیب فیزیکی محافظت می‌کند. ممکن است در مکان‌هایی که فعالیت زیادی دارند، مانند مناطق ساختمانی یا صنعتی، قابل توجه باشد. کابل فیبرنوری روکش دارهمچنین می‌تواند از برش یا سوراخ شدن آن توسط اجسام تیز جلوگیری کند.

2-مقاومت در برابر دما و تنش مکانیکی

کابل‌های فیبر نوری پوشش‌دار همچنین می‌توانند دمای بالاتری را نسبت به کابل‌های فیبر نوری استاندارد تحمل کنند. این به این دلیل است که پوشش مانع از آسیب دیدن کابل فیبر نوری در مقابل حرارت می‌شود. کابل‌ فیبر نوری روکش‌ دار همچنین در برابر تغییرات دما مقاوم هستند در حالی‌که کابل‌های فیبر نوری معمولی در برابر آتش آسیب پذیرند.

علاوه بر این، کابل‌های فیبر نوری پوشش‌دار کمتر در اثر فشار مکانیکی آسیب می‌بینند. زیرا روکش از آسیب دیدن فیبر نوری در اثر تغییرات فشار یا کشش جلوگیری می‌کند.

3-افزایش دوام در محیط‌های خشن

کابل‌های فیبر نوری روکش‌ دار به طور کلی دوام بیشتری دارند. این به این دلیل است که پوشش فیبر را از آسیب دیدن آب، نور خورشید یا سایر عوامل محیطی محافظت می‌کند. کابل‌های فیبر نوری پوشش‌‌دار همچنین می‌توانند بدون آسیب در زیر زمین دفن شوند.

4-در هزینه‌های نگهداری صرفه جویی کنید

یکی از مهم‌ترین مزایای کابل فیبر نوری روکش‌ دار این است که می‌تواند در هزینه‌های تعمیر و نگهداری صرفه جویی کند. این نوع کابل فیبر نوری، نسبت به کابل فیبر نوری سنتی بسیار بادوام‌تر و در برابر آسیب مقاوم‌تر است. در نتیجه، نیازی نیست که اغلب نگران تعمیرات یا تعویض پرهزینه باشید.

5-افزایش طول عمر

کابل فیبر نوری پوشش‌دار برای دوام بیشتر از کابل‌های فیبر نوری بدون روکش طراحی شده است. پوشش از فیبر در برابر آسیب محافظت می‌کند و عمر کابل را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، فیبرهای نوری پوشش‌دار کمتر در معرض عوامل محیطی مانند رطوبت و گرد و غبار هستند که باعث کاهش طول عمر آنها می‌شود. کابل‌های فیبر نوری روکشی، از 25 تا 30 سال و کابل‌های فیبر نوری معمولی فقط 10 تا 15 سال عمر می‌کنند.

 

انواع کابل فیبر نوری پوشش‌دار

طبقه بندی بر اساس لوله فلزی

بر اساس لوله فلزی، می‌توانیم آن را به کابل فیبر نوری پوشش‌دار ساده و راه راه تقسیم کنیم. پوشش درهم تنیده نوعی روکش یا زره آلومینیومی‌ست که به صورت مارپیچ به دور کابل پیچیده می‌شود و معمولاً در کابل‌های داخلی و داخلی/خارجی دیده می‌شود. زره راه راه یک نوار فولادی پوشش داده شده است که به صورت طولی در اطراف کابل پیچیده شده است و اغلب در کابل‌های قابل دفن شدن مستقیم در زیر زمین دیده می‌شود. هر دو کابل فیبر زره پوش ممکن است در موقعیت‌های خطرناک نصب شوند، مانند مواردی که دارای گرد و غبار سنگین، روغن، گاز، رطوبت یا حتی موش‌های آسیب‌زا هستند.

کابل فیبر نوری روکش دار

تصویر: کابل فیبر نوری روکش دار اینترلاک در مقابل کابل زرهی راه راه 

طبقه بندی بر اساس محیط پروژه

با توجه به محیط برنامه و پروژه کاری، ما می‌توانیم آن را با کابل فیبر نوری پوشش‌دار خارجی و کابل فیبر نوری روکش‌ دار داخلی تقسیم کنیم.

کابل فیبر نوری پوشش‌دار از فیبرنوری در برابر آسیب جوندگان یا آسیب فیزیکی محافظت می‌کند. نخ‌های آرامید مقاوم در برابر له شدن هستند، در حالی که لوله فولادی از برش و سایش محافظت می‌کند. کابل فیبر نوری پوشش‌دار در مراکز داده و سایر محیط‌های کابل کشی با تراکم بالا مناسب است.

 

استفاده از کابل فیبر نوری روکش‌ دار در فضای باز

کابل فیبر نوری برای دفن مستقیم یا کاربردهای هوایی استفاده می‌شود. همان طور که اشاره شد؛ لوله فولادی راه راه مقاومت زیادی در برابر له شدن دارد، در حالی که پوشش به هم پیوسته آلومینیومی در برابر جوندگان مقاومت خوبی ارائه می‌دهد. کابل فیبر نوری زره‌دار در فضای باز در برنامه‌های طولانی‌ مدت مانند اتصال ساختمان به ساختمان استفاده می‌شود.

 

جملات پایانی

کابل فیبر نوری زره‌دار در کاربردهای مختلف برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. کابل فیبر نوری پوشش‌دار مزایای بسیاری مانند افزایش دوام، مقاومت در برابر عوامل محیطی و افزایش طول عمر را به همراه دارد. با درک انواع مختلف کابل‌های فیبر نوری زره‌دار، می‌توانید بهترین تصمیم را برای کاربرد  مورد نیاز خود بگیرید.

فروشگاه اینترنتی فراز شبکه کارنو البرز، توانسته است پل ارتباطی مستقیمی با سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌های خصوصی و دیگر مراکز برقرار نماید. که دراین راستا به حمد الهی و نیز تلاش مدیران کارآمد شرکت، خدمات ارزنده بسیاری ارائه نموده است.

امکانات قابل سفارش این شرکت: تجهیزات پسیو شبکه: ترانک لگراندکابل شبکه لگراند– کیستون شبکه لگراند-کیستون تلفن لگراند -پریز برق لگراند- پچ پنل لگراند و پچ کورد لگراند- باکس روکار لگراند- جعبه تقسیم لگراند-پریزها و کادر و حلقه موزاییک لگراند- کف کاذب طرح لگراند– فلور باکس لگراند و … است.