آشنایی با مزایای استفاده از پچ پنل

مزایای استفاده از پچ پنل

مزایای استفاده از پچ پنل را می‌دانید؟ اگر نه، پس در این مقاله با ما همراه شوید تا با مزیت‌های پچ پنل آشنا شوید.

پچ پنل چیست:

پچ پنل یک قطعه‌ی سخت‌افزاری با پورت‌های متعدد است که به سازماندهی یک گروه از کابل‌ها کمک می‌کند. هر یک از این پورت‌ها حاویِ سیم هستند که به مکان دیگری می‌روند. پچ پنل‌ها می‌توانند بسیار کوچک و فقط دارای چند پورت و یا بسیار بزرگ و دارای تعداد پورت‌های بیشتری باشند. پچ پنل‌ها یکی از قطعات مهم در مراکز داده هستند و در رک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به حفاظت و مدیریت کابل‌ها بپردازند. شما باید وابسته به نیاز خود پچ پنل‌ها را تهیه نمائید.

*نکته: به یاد داشته باشید که پچ پنل‌ها را با نام‌های دیگری نیز می‌شناسند. از جمله: patch bay، patch field یا patch jack.

مزایای استفاده از پچ پنل:

استفاده از پچ پنل‌ها می‌تواند فرایند شبکه را مدیریت کند و همچنین منجر به جلوگیری از لرزش‌های الکتریکی شود، علاوه بر آن شما می‌توانید با استفاده از این محصول شبکه‌ی خود را به راحتی و با سرعت توسعه دهید و در صورت هرگونه عیبی در شبکه با سهولت آن را رفع نمائید. همچنین استفاده از این محصول منجر خواهد شد که در دراز مدت هزینه‌های شبکه کاهش یابد. نکته‌ی دیگری که در مورد پچ پنل‌ها موجود است این است که این محصولات از قطع و و صل شدن تجهیزات در شبکه جلوگیری می‌کنند.

یکی دیگر از مزیت‌های پچ پنل، مقیاس پذیری آن است؛ یعنی شما می‌توانید دستگاه جدیدی را بدون نیاز به خرید کابل‌های جدید، راه‌اندازی نمائید.

به یاد داشته باشید که با استفاده از پچ پنل‌ها دیگر کابل‌های بهم ریخته نخواهید داشت؛ زیرا شما می‌توانید این محصول را در نزدیکی دستگاه مورد نظر خود قرار داده و از استفاده کردن کابل‌ها با سیم‌های بلند، امتناع ورزید. در چنین شرایطی هزینه‌های خرید کابل نیز کاهش می‌یابد؛ چرا که کابل‌های کوتاه‌تر از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند.

cat5,CAT6,patch panel,

در زمان استفاده از پچ پنل، کابل‌ها را مدیریت نمائید:

به یاد داشته باشید که پچ پنل‌ها از تعداد پروت‌های زیادی برخوردار هستند و شما می‌توانید از هر پورت آن استفاده نمائید. پس بهتر است در زمان اتصال اولین کابل به پچ پنل با استفاده از روش‌هایی، مشخص کنید که کدام کابل مربوط به کدام دستگاه‌ می‌باشد.

شما می‌توانید از روش‌های گوناگونی، مدیریت کابل‌های خود را در دست بگیرید. از جمله:

  • برچسب زدن کابل‌ها
  • استفاده از کابل‌های رنگی
  •  بست کمربندی

اکنون هریک از روش‌های بالا را به طور خلاصه‌وار به شما توضیح می‌دهیم.

برچسب زدن کابل‌ها:

دقت نمائید که برچسب زدن کابل‌ها در هر دو سر آن بسیار مهم است، حتی برچسب زدن کابل‌ها در قسمت وسطی بهتر است که صورت گیرد. شما با این روش به متخصصان کمک خواهید کرد تا بدانند، کدامین کابل مربوط به کدامین دستگاه می‌باشد.

کابل‌های رنگی:

این روش بسیار کارآمد بوده و به شما در شناخت اینکه کدامین کابل به کدامین دستگاه اتصال دارد کمک خواهد کرد.

بست کمربندی:

یکی دیگر از روش‌های تشخیص کابل‎ها در پچ پنل، استفاده از بست‌های کمربندی می‌باشد. بست های کمربندی برای دسته بندی کابل‌هایی که به یک رک سرور می روند موثر بوده و منجر به ایجاد انظباط در بین کابل‌ها می‌شود.

انواع پچ پنل:

پچ پنل‌ها از انواع گوناگونی برخوردار هستند. اکنون بهتر است پس از بررسی مزایای استفاده از پچ پنل به معرفی انواع آن بپردازیم. پچ پنل‌ها یا براساس تعداد پورت‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند و یا براساس استاندارد cat یا ماژولار بودن یا نبودن. اکنون در ادامه با ما همراه شوید تا توضیحات بیشتری را در این باره در اختیار شما قرار دهیم:

بر اساس استاندارد cat:

تمامی پچ پنل‌ها (patch panel) از استانداردهایی برخوردار هستند و شما می‌توانید انواع پچ پنل‌های cat6 ،cat5 و غیره را از بازار خریداری نمائید. این موضوع بسیار مهم است که پچ پنل‌ها در شبکه با استاندارد سایر تجهیزات، هماهنگی داشته باشند. بنابراین شما باید با توجه به نوع کابل، پچ پنل مربوط به آن را خریداری نمائید.

تعداد پورت:

پچ پنل‌ها از تعداد پورت‌های گوناگونی برخوردار هستند ( پچ پنل 24 پورت لگراند ) و همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم شما باید پچ پنلی را تهیه نمائید که تعداد پورت‌های آن برای شما کافی باشد. پچ پنل‌های 16، 24 و 48 پورت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به یاد داشته باشید که بعضی از پچ پنل‌هایی که عرضه می‌شوند استاندارد نبوده و تعداد پورت‌های بیشتری دارند؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید با شرکتی معتبر ارتباط بگیرید و آگاهی لازم را در مورد استانداردهای این محصول به دست آورید.

مزایای استفاده از پچ پنل,مزیت‌های پچ پنل,cat5,

ماژولار و عدم ماژولار:

بهتر است از پچ پنل‌هایی استفاده نمائید که از قابلیت ماژولار بودن برخوردار باشند؛ اینگونه در صورت خراب شدن یکی از کیستو‌ن‌ها مجبور به تعویض کل پچ پنل نخواهید بود و فقط کافیست که همان کیستون خراب را تعویض نمائید.

سخن آخر:

همانطور که خواندید مزایای استفاده از پچ پنل ها بسیار زیاد می‌باشد و پیشنهاد می‌گردد که در صورت نیاز به این محصول با پشتیبانان شرکت ما تماس گرفته تا متناسب با نیاز خود اقدام به خرید نمائید.

شما از یک پچ پنل خوب چه انتظاراتی دارید؟ برای ما بنویسید و نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود را در دیدگاه این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.